Aaliyah,
->?Ja, jag anser att religionsfrihet är viktigt. Men religionsfriheten är förstås inte absolut. Man måste väga det intresse som individen har att få utöva sin religion mot andra intressen, t.ex. att skydda barn från att bli skadade. Och jag tycker att manlig omskärelse, om den utförs på det sätt som lagen föreskriver, är risken för att barn ska bli skadade så liten att intresset att skydda religionsfriheten väger över.?
Ja men resten av alla möjliga ingrepp i kroppar då?.?
Du kan ju inte bara titta på DETTA fall och sen sätta upp en speciallag för det och vägra att titta på alla andra möjligheter. Är det rätt med denna särbehandling för de av av viss religion? Jag tycker det är orättvist!
Jag noterar att du inte vill svara på mitt exempel på att utöva sin religion på en gammal försvarslös och ganska så omedveten människas kropp (eller säg, varför inte ett lik?!). Jag skulle vilja säga som så: jag tycker det känns _mer_ rätt (men ändå fel, enligt mitt sätt att se på det) att göra ingrepp i en gammal människa som i alla fall inte kommer att uppfatta mycket mer i sitt liv (om den nu är i det stadiet) än ett litet barn som har hela livet framför sig. Vad anser du i frågan?
->?Sedan är det inte så att Sverige bara kan bestämma sig för att förbjuda omskärelse. Skyddet för religionsfriheten skyddas i en rad internationella konventioner, t.ex. Europakonventionen, som Sverige har tillträtt.?
Och därför måste du tycka att det är moraliskt rätt med manlig omskärelse då eller vad? Vad har detta med saken att göra? Här diskuterar vi personlig moral och inte hur det ser ut i världen. Fel som människor begått, orättvisor som funnits, diskriminering som skett o.s.v. är inte för mig i alla fall argument för att behålla dom.
->?Klemenza; vi har redan inskränkt religionsfriheten genom att stifta en lag som ställer upp villkor för hur och av vem omskärelse får utföras och detta har vi gjort av skäl som har med hälsoskydd att göra. ?
Ja, och vi har ?inskränkt? religionsfriheten genom att förbjuda mord och misshandel i religionens namn etc etc också ? om man nu vill se det så. Men frågan är: ingår det enligt dig i religionfriheten att utöva sin religion på ANDRA människor, EMOT deras fri- och rättigheter?
Det skulle bli ett mycket ?intressant? samhällsklimat om detta skulle gälla människor i allmänhet och inte bara de ur vissa religioner och gällande vissa kroppsdelar (fast som tur är har många människor lärt sig respekt för de grundläggande fri och rättigheterna, men de som sätter sig själva först??). Vill du ha det så ? eller struntar du bara i jämställdhet och lika rättigheter för människor just i denna fråga? Varför då i så fall? Varför ska det hänga på vilken religion föräldrarna till ett barn har, om barnet ska ha rätt att ha sin kropp kvar intakt tills det blir vuxet?