Inlägg från: Josean |Visa alla inlägg
  • Josean

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Såg en dokumentär på tv om omskärelser på små gossebarn. Satt å grina hela programmet. Och jag kan lova att barnen grinade också!! Vissa SKREK av ren och skär smärta! Att inte människan kan höja sitt intellekt lite högre än att luta sig tillbaka mot kultur och religion när det hanlar om att stympa kroppsdelar. För jäkligt helt enkelt!! Detta program handlade om judebarn som blev omskurna. En del fick lite bedövning och andra inte!! Hur är mammor och pappor funtade? Jag KAN inte förstå att man i ett välfärdssamhälle där man VET OM att man verkligen inte behöver omskäras för att "renas" gör det ändå. Snacka om att böja sig för grupptryck på bekostnad av sitt barn och inte stå upp för människan och dess natur som är så oerhört fint utvecklad!

Är inte könet en aldeles privat kroppsdel som ingen annan har med att göra? Varför är det då så viktigt för vissa män att deras söner har en snopp som är omskuren? Det ska väl alla, inklusive föräldrarna, skita i hur en pojkes/mans snopp SER UT? När personen är mogen nog att bestämma aldeles själv (18 år som förslag)kan denne få välja hur "ren" han vill vara och om han ska ha bedövning eller inte.

• Josean

Ni som är för omskärelse:

Det kanske redan har nämts eller diskuterats, men mina frågor är:

Varför i dagens samhälle där man VET att förhud inte har ngt med orenlighet att göra, eller sjukdommar och annat, varför ska ett barn som inte har någon chans att säga "stopp detta vill jag inte", utsättas för denna händelse?
    Varför kan inte människan få välja i mogen ålder, vad den vill göra med sitt eget kön?
    Skulle du själv vilja att någon kom och och bestämde över hur ditt kön skulle se ut i dagsläget och sedan utföra detta utan bedövning?

Jag frågar ärligt och är tacksam för riktiga svar utan dumma kommentarer eller påhopp. Detta är en viktig fråga som ska tas seriöst.

/Jo

• Josean

Jag tycker inte man ska döpa barn heller. Det är inte deras vilja och det är också något som står i en bok. Att döpa är en kristen ritual som är inledningsproten till just att bli fullkomligt kristen. Där ligger Jehovas Vittnen mer åt det jämstälda hållet. Man väljer själv att man vill bli döpt. Man är alltså som yngst tonåring. Sen kan jag personligen inte förstå att folk tycker det är så drygt med dörrknackning. So what? Säg att du inte vill prata och att du inte vill att dom kommer tillbaka. Är ni folkskygga eller vad? Man har i det fallet valmöjligheten att välja om man vill lyssna på deras tro eller inte till skilnad från präster som klampar in på lektionerna i skolan och sägaer att det är dags för konfirmation. Likaså avslutningar. Prästen babblar i kyrka och man sjunger psalmer. Varför ska vi icke religiösa eller icka kristna behöva göra det? Det är en SKOLavslutning! (lite OT men ändå att man är påverkad av traditioner och föjler böcker på fler plan än omskärelse)

Kedu:
    Jag har förstått att det är viktigt för din man och hans (och nu även din vad jag förstått) religion, tradition och kultur, men VARFÖR? Nu lever ni väl i Sverige och i ett välfärdssamhälle där man är ganska upplyst om saker och ting? Man påverkar ju en annan människas kropp, alltså en annan människas liv. Det är det som gör det lite obegripligt. Men jag är i idel öra för jag vill verkligen förstå.

• Josean

Jag vet inte hur det är med er andra men jag känner INGEN pojke i ett välfärdsamhälle som fått infektioner på grund av förhuden som man då inte kunna åtgärda. Däremot har jag SETT barn som blir omskurna och SKRIKER i PANIK och SMÄRTA när någon man som är 20 gånger större än dom själva tar en kniv och skär i dom.

Vist, alla ni som är för detta, man kan spekulera i traditioner och seder och infektionsrisker som minskas och så vidare men faktum kvarstår att det faktiskt är ett ingrepp på en annan individ som inte går att återställa och detta görs utan vederbörandes tillåtelse. Det är DÄR skon klämmer. I vårat samhälle ska man inte åkalla någon annan individ smärta eller kränkning och det gör man faktiskt med ett sådant ingrepp. Respekten för en individ börjar när spermien träffar ägget och finns kvar till människan är begravd och därför innefattar även respekten för spädbarn.
    Så länge det inte finns någon medicinsk orsak till omskärelsen bör man avstå, som man gör med andra kroppsdelar. Inte tar vi ut tänder och sätter in plasttänder för att vi får tandvärk och behöver göra kostsamma rotfyllningar på barnen. Ska vi börja med att operera in stålplattor över näsryggen på småbarn så att dom inte bryter näsbenet när dom senare blir vuxna och börjar sporta? Var ska gränsen gå och när ska man undvika vissa traditioner för att dom helt enkelt inte har den ursprungliga verkningen längre? När ska människan anpassa religionen till DAGENS samhälle, våga ta ett kliv ifrån det gamla för att utvecklas och våga se med nya ögon?

Någon skrev att man skulle "sköta sig själv och skita i andra". Väldigt farligt att göra så. Alla föräldrar ska vara glada för att det finns folk som SER barn eftersom barnen i sig inte har någon egen talan. Tyvärr är dessa människor aldeles för få.

Kom ihåg alla föräldrar, vilken religion ni än tillhör, barnen är inte era ägodelar som ni bestämmer över hur ni vill, barn är egna individer som ska formas fram till bra människor men HJÄLP från er. Visa respekt till alla individer. Låt männen själva bestämma om dom vill bli omskurna eller inte, ta inte det beslutet över huvudet på spädbarn. Kom ihåg att det finns alternativ och man behöver inte följa traditioner bara för att....

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning