• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

• Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • solobad

Hej Alyssa,
    det är klart du får vara med- välkommen!

• irrajk

Som jag nämnt här tidigare har jag varit i kontakt med en svensk mamma på irland som vill starta ett skandinaviskt dagis i Dublin, det verkar som om det faktiskt är något på g. Hon har en svensk förskolelärare som är beredd att flytta till Dublin. Men de letar efter en passande lokal. Om det är någon som är vet någonting eller är intresserad av detta kan ni få mailadressen till Christina som är den drivande kraften bakom idén.

Fast det verkar inte som om någon vill stanna kvar på Irland med sina barn...

Alyssa, vi pratade också om att bygga ett svenskt hus på Irland. Jag kommer ihåg att jag läste för några år sedan om ett företag som gör just detta på Irland. Men jag vet inte vilken standard de bygger efter. Det kanske bara ser ut som ett svenskt hus på utsidan... Kan se ifall jag kan hitta information om detta igen.

• Alyssa

Tack solobad!

irrajk; ja kolla upp det Det skulle jag def göra om jag skulle bygga på Irland. Förhoppningsvist så bygger de ALLT efter svensk standard. Annars är det ju meningslöst, det är ju inte direkt utseendet man är ute efter om man skulle vilja bygga ett svenskt hus på Irland

• irrajk

www.sjodalshus.se/ie/

här är iaf ett svenskt företag som bygger på irland. I Glanmire, Co. Cork har de en visnings villa. Men det står inte mycket om själva byggandet. Men det är ju säkert förproducerat i Sverige.
    Jag kan inte mycket om husbyggen så jag kan inte säga nåt egentligen. Men man kan ju hoppas att det skulle funka i all fall. Husen var ju fina.

• hailey

Hejsan! Nu var det ett tag sen igen sen jag var inne på fl...
    Irrajk, det känns som att jag är den enda som är fast bosatt här eftersom alla pratar om att flytta tillbaka till Sverige .

Vi har haft tur med vårat hus, det finns inget mögel och är jättefräscht. Det bor 6 andra ungar på samma gata som oss som Hailey har blivit kompis med så hon stormtrivs.
    Jag var lite orolig att hon inte skulle trivas i skolan men hon älskar det.

• hailey

Det blev lite kort... Alyssa, funderar du på att flytta tillbaka till Irland?
    Dom flesta hus har inte samma standard som svenska hus men vårat är helt okey så det går att få tag på ställen som har bra standard.
    Men det vi tycker bäst om är alla kompisar som hon har fått men jag antar att vi haft tur för vi bor på en "cul de sac" så det är nästan inga bilar som kör förbi här.
    Någon annan som faktiskt kommer att stanna i Irland?

• irrajk

Jag blev nästan lite ledsen när det var en massa negativa inlägg, för jag längtar tillbaka så himla mycket. Så jag var tvungen att hålla mig borta från forumet några dagar. Skönt att höra att du har det bra och att inte allt är skit..

Fast det spelar ingen roll var man bor, antar jag, ibland måste man klaga av sig.

förhoppningsvis kommer vi snart och joinar dig på Irland. Vi längtar tillbaka, och jag är äntligen snart färdig med mina studier.

• hailey

Många gånger när man bor utomlands så saknar man sin familj och sina vänner så mycket att allt verkar negativt i det "andra" landet.
    När man får barn tror jag att många känner att dom har ett större skyddsnät i sverige och ju mer man saknar det, desto värre är allt i det landet man flyttat till.
    När jag var yngre och först flyttade till USA tyckte jag efter några månader att allt var hemskt där men nu när jag varit "borta" i så många år har jag inte den känslan längre.

Irrajk, var bodde ni på irland?

• Lilith74

Hailey, för mig blir det tyvärr värre för varje år här... Jag har bott här i 5,5 år. Det är som att jag märker fler och fler dumheter för varje år!! Nu har jag tex. förstått att massor av irländska föräldrar tror att man inte behöver borsta mjölktänderna "för dom ska ändå ramla ut". Det är en sådan okunskap och obildning så det knappt räcker att gå tillbaka till Sverige på 50-talet längre!
    Det är inte meningen att göra dig ledsen Irrajk, det här är bara mina erfarenheter. Irland är efterblivet på massor av sätt och mysigheten har försvunnit mycket tycker jag, säkert på grund av den hysteriskt upptrissade ekonomin och köphetsen. Dock är folk MYCKET vänligare än i Sverige, här pratar ju alla med en! I alla fall i Cork och på landet.

En annan sak som jag HATAR är trafiken, folk är så äckligt dåliga på att köra bil. För någon månad sedan körde jag cirka 60mph (nästan 100km/h) på motorvägen, men en lastbil bakom tyckte att jag körde för sakta så först låg han och pressade precis bakom, sedan körde han in i min bil bakifrån. Hela bilen skakade till och jag hamnade på hard shoulder. Då körde aset om. Vi hade kunnat dö allihop!

• hailey

Jag har bott utomlands nu i närmare 10 år plus en del somrar, jag antar att det beror på hur man är som människa också, man passar in i vissa ställen, jag vet inte......

Håller med dig angående trafiken, folk kör som idioter här borta och tittar på mig konstigt när jag insisterar att Shawna får inte sätta sig i en bil om hon inte har våran bak och framvända bilstol eller Hailey sin bilstol med sidskydd.

Folk dör som flugor härborta i trafiken (förra helgen dog 7 plus 1) men trots det har alla arttityden att "det händer inte mig" sorgligt....

Svar på tråden Svenskar på Irland del V