• hailey

Svenskar på Irland del V

Hej! Jag är fortfarande här Med utbytesstudenterna och allt annat som har hänt har jag knappt hunnit vara på datorn. Tack Lillith för att du skrev i min gästbok!
    Lilla mej, är du gravid eller är ni i planeringsstadiet?

Jag har bilder på Hailey i sin skoluniform i bildgalleriet. Hennes skola heter "Realt na mara" vilket jag tror betyder "havets stjärnor" eller nåt sånt.
    Nu vill Lucas ha min uppmärksamhet, jag skriver snart igen, ha det bra!

• hailey

Hejsan! Nu var det ett tag sen igen sen jag var inne på fl...
    Irrajk, det känns som att jag är den enda som är fast bosatt här eftersom alla pratar om att flytta tillbaka till Sverige .

Vi har haft tur med vårat hus, det finns inget mögel och är jättefräscht. Det bor 6 andra ungar på samma gata som oss som Hailey har blivit kompis med så hon stormtrivs.
    Jag var lite orolig att hon inte skulle trivas i skolan men hon älskar det.

• hailey

Det blev lite kort... Alyssa, funderar du på att flytta tillbaka till Irland?
    Dom flesta hus har inte samma standard som svenska hus men vårat är helt okey så det går att få tag på ställen som har bra standard.
    Men det vi tycker bäst om är alla kompisar som hon har fått men jag antar att vi haft tur för vi bor på en "cul de sac" så det är nästan inga bilar som kör förbi här.
    Någon annan som faktiskt kommer att stanna i Irland?

• hailey

Många gånger när man bor utomlands så saknar man sin familj och sina vänner så mycket att allt verkar negativt i det "andra" landet.
    När man får barn tror jag att många känner att dom har ett större skyddsnät i sverige och ju mer man saknar det, desto värre är allt i det landet man flyttat till.
    När jag var yngre och först flyttade till USA tyckte jag efter några månader att allt var hemskt där men nu när jag varit "borta" i så många år har jag inte den känslan längre.

Irrajk, var bodde ni på irland?

• hailey

Jag har bott utomlands nu i närmare 10 år plus en del somrar, jag antar att det beror på hur man är som människa också, man passar in i vissa ställen, jag vet inte......

Håller med dig angående trafiken, folk kör som idioter här borta och tittar på mig konstigt när jag insisterar att Shawna får inte sätta sig i en bil om hon inte har våran bak och framvända bilstol eller Hailey sin bilstol med sidskydd.

Folk dör som flugor härborta i trafiken (förra helgen dog 7 plus 1) men trots det har alla arttityden att "det händer inte mig" sorgligt....

• hailey

Det har varit många som skrivit i tråden, äntligen lite liv
    Jag har inte läst alla än men på nyheterna (flera gånger) har dom sagt att 20% av alla dödsolyckor på Irland är orsakade av östeuropeer.
    Samma med bilstolar, många tycker att jag är konstig som inte låter Shawna (2 i januari) sitta framlänges och jag kommer inte att tillåta det i minst några år framöver.
    Hailey sitter fortfarande i en "boosterseat", hon är 5, och alla hennes kompisars föräldrar vet att hon inte får åka med dom om hon inte har sin bilstol för Hailey har den med sidskydd.

• hailey

Vill också tillägga att på många små slingriga vägar härborta med grus och halka så är  hastighetsgränsen 80!

Visst finns det många negativa saker att säga om Irland men jag tycker att det samma gäller alla länder. Visst har det att göra med hur man är som person, alla har olika åsikter. Skulle jag flytta härifrån så skulle det bli till ett varmare ställe, kanske tillbaka till Californien eller så där jag har familj men tyvärr har jag aldrig trivts i Sverige.

• hailey

Men man behöver ju inte bo mitt inne i Dublin när man har barn... min äldsta dotter som är 5 nu har massor av kompisar på våran gata och dom enda bilarna som åker förbi här är dom som bor här (vi har neighborhood watch). Det är lite tråkigt att så många i den här tråden är anti-irland, är det fel att som svensk med 3 barn att älska detta landet?!
    Våran 5 åring har börjat skolan med skoluniform och allt och hon ÄLSKAR det !
    Vi har flera vänner på samma gata där vi bor med barn och på Halloween hade vi en jättekul fest!
    Är det okey att bo på Irland och älska det? Johanna, jag har kommit ut ur mitt skal......och gått ner 25 kilo   

• hailey
    irrajks partner....
    I only read a couple of the inputs in the beginning of the discussion of roadsafety in ireland, so I´m sorry if it was all resolved.
     I just felt that I had to respond to the issue, "deaths on the roads in ireland" are at the moment reported the highest in the EU.
    However 20% of all road accidents that are lethal are made by unregistered eastern europeans with unlicensed cars.
    But as we all know, if you drive on a narrow road in Ireland among the hills, there is no wonder that there are memorial sites everywhere, as the speedlimit would be 80.

Eireann go brach! Or however you spell it, my bad  
  • hailey

Lilith74, håller helt med dig och är förbannad över hur folk kör härborta....
    Alla "funloving, nice" och trevliga irländare härborta verkar fövandlas till monster så fort dom sätter sig bakom ratten
    Tråkigt ......

Svar på tråden Svenskar på Irland del V