• irrajk

Svenskar på Irland del V

Hej, fick tips om att det hänger några dublin mammor här. Jag har 2 barn, vi bor just nu i Sverige men funderar på att flytta tillbaka till Dublin (min sambo kommer därifrån). Men jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som jag ge mig lite information om barnomsorg och kanske annat som jag inte tänkt på. Vill vara så väl förberedd som möjligt om vi bestämmer oss för att ta steget. Första barnet var endast 3 månader när vi flyttade till Sverige, så det här med att ha barn på Irland är nytt för mig.
    Just nu vet jag inte ens om det är värt att jag börjar jobba för jag har fått intrycket av att barnomsorgen är så pass dyr att det kommer ta det mesta av min lön i anspråk.
    Hur som helst, om någon har några erfarenheter att dela med sig av så skulle jag verkligen uppskatta det.

• irrajk

Det blir kanske till att bli hemma mamma då, om vi flyttar tillbaka. Vågar väl knappast ha en au-pair att fresta mannen hemma... ha ha...
    Det var ju faktiskt ännu dyrare än vad jag trodde det skulle vara. Man blir ju lite bortskämd i Sverige. Här tror jag maxtaxan ligger på 2000kr/månad för två barn.

• irrajk

Jag vet själv när mina kompisar var iväg som au-pairer att de inte alla precis var där för att de tyckte om att ta hand om barnen, utan det var snarare en biljett till USA, London eller var de nu ville åka.
    Jag såg på SWEAs forum att det var en mamma som ville starta ett skandinaviskt dagis, med mer aktiviteter och bättre mat. Jag mailade henne men har ej hört något än.
    SWEA verkar ha ganska mycket aktiviteter också. Jag vill gärna starta ett eget företag och kanske kan intala mig själv att om jga är hemma med barnen kommer jag hinna det samtidigt (i min fantasi brukar jag nämligen hinna med 10x mer än vad som egentligen är möjligt varje dag)...

• irrajk

Lilith74, jag tycker det är tvärtom. Jag kommer ihåg när vi var över på Irland i januari i år. Då var det 10grader och skönt när det var -25 i Sverige. Jag har aldrig varit så glad att vara iväg från Sverige.
    Fast somrarna är väl egentligen ofta varmare i Sverige.

• irrajk

Vi har inte tänkt flytta över på heltid just än. Vi skaffar nog nåt litet först. Har nämligen möjlighet att bo i Tipperary ett tag också. Svärföräldrarna har ett hus därnere som de bara använder på helgerna. Och passande nog bor den enda svenska kompisen jag har på Irland just i närheten. Man får ju ha lite tur.

Hyrorna är ju inte helt billiga, men faktiskt inte så farligt som jag trodde det skulle vara nu när jag började titta runt lite. Det är nästan 4 år sen vi flyttade ut från vår 1:a i Dublin, då betalade vi 950 euro i månaden tror jag... Vi räknar väl med det dubbla nu i alla fall.. Sandymount lockar ju som sagt. Fast Clontarf, där den mesta släkten bor, verkar inte vara så farligt dyrt längre, om man har lite tur. Svärmor kanske har kontakter..

Det verkar ju faktiskt som du säger att priserna kan vara på väg ned lite grann nu.

• irrajk

Vi får väl se hur det slutar för oss. Jag pluggar för tillfället och är egentligen inte färdig förrän till sommaren. Men om det blir så att vi kommer iväg innan dess har jag tänkt pendla.

Men det är mycket kvar att ordna innan vi ens är i närheten av att flytta. Men det lutar nog åt hemma mamma/egen företagare står högt i kurs för min del just nu.

Vad har ni för erfarenheter av att barnen växer upp på Irland? Vad kan ni ske för skillnader, positiva och negativa? Jag vet att barnen börjar tidigare i skolan t.ex. hur funkar det?

Tack, Lilith74, det är skönt att ha hittat några att fråga alla saker som spinner runt i huvudet.

• irrajk

Som jag nämnt här tidigare har jag varit i kontakt med en svensk mamma på irland som vill starta ett skandinaviskt dagis i Dublin, det verkar som om det faktiskt är något på g. Hon har en svensk förskolelärare som är beredd att flytta till Dublin. Men de letar efter en passande lokal. Om det är någon som är vet någonting eller är intresserad av detta kan ni få mailadressen till Christina som är den drivande kraften bakom idén.

Fast det verkar inte som om någon vill stanna kvar på Irland med sina barn...

Alyssa, vi pratade också om att bygga ett svenskt hus på Irland. Jag kommer ihåg att jag läste för några år sedan om ett företag som gör just detta på Irland. Men jag vet inte vilken standard de bygger efter. Det kanske bara ser ut som ett svenskt hus på utsidan... Kan se ifall jag kan hitta information om detta igen.

• irrajk

www.sjodalshus.se/ie/

här är iaf ett svenskt företag som bygger på irland. I Glanmire, Co. Cork har de en visnings villa. Men det står inte mycket om själva byggandet. Men det är ju säkert förproducerat i Sverige.
    Jag kan inte mycket om husbyggen så jag kan inte säga nåt egentligen. Men man kan ju hoppas att det skulle funka i all fall. Husen var ju fina.

• irrajk

Jag blev nästan lite ledsen när det var en massa negativa inlägg, för jag längtar tillbaka så himla mycket. Så jag var tvungen att hålla mig borta från forumet några dagar. Skönt att höra att du har det bra och att inte allt är skit..

Fast det spelar ingen roll var man bor, antar jag, ibland måste man klaga av sig.

förhoppningsvis kommer vi snart och joinar dig på Irland. Vi längtar tillbaka, och jag är äntligen snart färdig med mina studier.

• irrajk

Visst finns det mycket på Irland som man inte träffar på i Sverige. När min son föddes tex frågade jag amnings systern(vad heter det lactation midwife??) vad deras åsikt om rökning och amning var. Om nikotin gick över i bröstmjölken. Nej, sa hon. SANSLÖST! Men jag ser det som att jag kommer at ha massor att göra när jag flyttar tillbaka till Irland. Vill involvera mig i pre-satal classes för att informera om saker som dessa.
    Vissa saker är ju baklänges men det finns ju också fördelar. Så är det med Sverige också. Trots att Sverige gärna vill se sig som ett öppet land som inte diskriminerar så är det inte lätt för utlänningar. Bl.a. så är ju utbildning i något annat land än Sverige inte mycket värd. Inte jobberfarenhet heller för den delen.

Hailey, vi bodde i centralt i Dublin. Vi lämnade Irland när vårt första barn var 3 månader. Så självklart kommer det vara mycket annorlunda nu när vi kommer tillbaka med två barn, men det känns ändå som att det är där vi hör hemma. Jag trivdes otroligt bra. Saknar det så mycket och jag tycker om sambons föräldrar mycket mer än mina egna(tyvärr).

Angående trafiken så kör folk inte speciellt bra i Sverige heller. jag tror att skillnaden i antalet olyckor mellan Sverige och Irland ligger mycket i att vägarna är så pass mycket bättre i Sverige än på Irland. Jäkla vägar ute på landet ibland och väldigt mycket trafik på för små vägar. Men tydligen har Vägverket och Irish Road authorities ett samarbete så förhoppningsvis dyker 2+1 vägarna snart upp på Irland också.

Lilith74 jag hoppas att du kontaktade Gardai efter den hemska upplevelsen. Fy fasen jag hade blivit förbannad som fan. Fast det blir jag här i Sverige också. Men jag har aldrig någonsin hört talas om något sådant förut. Tack och lov att ni mår bra. Jag förstår självklart att du inte ville göra mig ledsen. Jag är bara extremt känslig för negativa influenser pga bl.a. mina föräldrar och andra erfarenheter från Sverige. Kanske hade jag bara bättre tur med mitt umgänge på Irland, alla jag umgicks med där ahde inställningen att allt var möjligt snarare än att det mesta är ouppnåligt(som det varit sedan vi kom till Sverige).

Irrajks sambo vill säga:
    Ingen fantasi, I just cant believe what you are saying is true. Ireland is a modern society and the courts and the Gardai would consider an act such as you describe as being attempeted vehicular homicide. Conviction of such an act would lead to a lengthy term of imprisonment, most lorry dirvers are commercial "professional" drivers and as I stated previously they would loose their entire livelyhood and be jailed if they acted in the aggressive manner in which you previously described. Even so there have been incidents in Ireland in which lorries and passeneger cars have collided but even in non fatal cases lorry drivers have been put on trial to determine if there is aggravated cicumstances leading to the cause of the accident. Any person who is telling me they were run of the road by a lorry and did not call the Gardai is a fool anyway. As harsh as that may sound in any modern country in the EU wether you are from Sweden, Ireland, Germany, Estonia... if somebody actually makes contact with your vehicle it is considered as an accident and therefore the authorities must be notified. Sure in Sweden I once stopped at a pedestrian crossing to let an old lady cross the road and a MORAN in a Volvo drove into the back of my car because he was too busy on his mobile phone, Swedish drivers are appaling! This is my preception of reality and based on that I just do not believe what you are saying.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V