• irrajk

Svenskar på Irland del V

Eoghan (Owen), Mór (Moreen), Niamh (Neeve), Ríoghán (Ryan), Eithne (Enya) fast det kanske är bäst att undvika den irländska stavningen, för annars kan väl ingen uttala det såklart. Jag var tvungen att klistra in den "engelska" stavningen efteråt annars hade jag väl aldrig kunnat lista ut vilka namnen var efteråt.. hi hi

Vår dotter heter Fionnuala, och hon kallas de mest olika saker här, när man kommer till doktor eller tandläkare osv. Det vanligaste är nog Fe-o-nalla. Vi brukar kalla henne Nuli.

Ett namn jag tänkte hålla för mig själv var Émer, för det ska vår eventuella nr 3 heta om det bli en tjej.

Jag älskar att leta namn. Ska se om jag kan hitta några mera.

Pratar du någon irländska?

• irrajk

Vi bor i Sverige ska jag kanske tillägga. Min sambo kommer från Irland.

• irrajk

Jag blev som besatt av att leta namn. Istället för att skriva alla fina, intressanta namn jag hittar så skickar jag bara denna länk. Annars kommer jag nämligen inte kunna sluta skriva namn här...

www.babynamesofireland.com/
    Detta är visserligen en amerikansk sida, men den är bra man kan tom lyssna på hur namnen uttalas vilket jag tycker är väldigt intressant. Eftersom det alltid är tvärtemot hur man stavar...

• irrajk

Mitt nästa språk (läser till översättare) ska bli gaelic om vi flyttar tillbaka till Irland, annars blir det tyska eller franska.
    Skulle ju vara coolt om det fanns någon i Sverige som faktiskt pratade gaelic. Men med tanke på att många irländare på Irland inte ens talar det, åtminstone inte flytande...

• irrajk

Hailey, skönt att höra något positivt. Det blir lätt att man hakar upp sig på det som är negativt, eller jämför med det som är bättre i Sverige...
    Vi vill fortfarande flytta tillbaka till Irland(tror jag). Vår äldsta fyller 4 nästa år så det börjar ju bli dags nu så att man inte skapar extra problem med skola och sådär. Vi tänkte att vi ska ta ett beslut snart om flytten ska bli nu eller om ett år. För min egen del kan jag flytta NU! Fast det är nog mest för att jag är trött på Sverige, mer än att jag måste tillbaka till Irland just nu.

För att bara göra en kommentar angående denna trafikdiskussion: Självklart kan man inte skylla alla olyckor på dåliga vägar, men man kan ju inte heller förneka att sedan det har gjorts en satsning på vägarna i Sverige, ombyggnad av farliga korsningar och 2+1 vägar mm så har ju olyckorna minskat i Sverige så visst spelar även det en viktig roll. Säkerligen är det också ett faktum att alla icke-irländare (kanske inte politiskt korrekt, men ni förstår vad jag menar) har problem med att köra på "fel" sida av vägen...
    Vi får verkligen hoppas att alla galningar på vägarna kan vakna upp och inse vilken livsfara de är. Det är förfärligt att endel inte har mer respekt för sina medmänniskor!!

• irrajk

Måste bara säga att jag verkligen håller med Lilith74 angående namnet Saoirse. Det är verkligen fint, en av barnens kusiner heter så. Det hjälper ju inte att hon är världens gulligaste också.... Men man kan ju bara fundera över förvirringen den stavningen skulle skapa i Sverige. Sa-or-se kanske...

• irrajk

Jungfru, jag vet inte hur det systemet fungerar, men det verkar ju som om vem som helst kan köra på egen hand. Helt galet. Min fd boss som säkert var över 40 hade väl kört bil i typ hela sitt liv och hon hade inte körkort. Men hon körde inte olagligt. Knäppt! Hoppas verkligen att detta är något som ses över snarast. Man kan ju iaf tro att dessa regler kommer ses över med tanke på alla alla olyckor. De måste verkligen dra i alla trådar de kan för att göra något åt det. Men som sagt tidigare så samarbetar ju Irish road authorities med Vägverket, så vi hoppas att vi rekorderliga svenskar kan göra en insats.

• irrajk

Jo, det går väl inte att säga emot... Kanska kan Sverige få lite ordning på Irland trots allt...

En sak som är roligt med Sverige är att man måste "stå i kö" för allting. Sverige är allt bra ordnat...

• irrajk

Irrajks sambo: Det är roligt att höra någon säga något positivt, Hailey. Grattis till viktminskningen, jag har nyligen gått ned 14 kg. Jag fortsätter på engelska nu, hoppas det är ok: It would be interesting to steer the thread away from negative stuff. How did you reduce your weight Hailey, I started running, I'm doing 15km 4 to 5 times per week at the moment. I'm finding it hard to stay away from chocolate though, jag är ett kakmonster!

• irrajk

BTW Saoirse means Freedom, Liberty in Irish. I'd be interested to know how many of you are teaching your kids Irish. I've started with my kids, when I return to Ireland I will bring them to a Gaeltacht region in Ireland. My Swedish partners family are disgusted that we thought the kids how to speak English as well as Swedish, it got so bad in fact, that I rarely speak to them because of it. My folks think it's great and have tried to learn a few Swedish words and phrases to have a little fun at Julafton. The only thing I'll miss about Sweden at Christmas is the Julmust!

• irrajk

irrajk sambo: I think there is something mad going on with some middle aged Women in Sweden, they seem to always be insane social democrats aged 48 - 60 as well, thank goodness they are no longer in control of the country! In our case, my culture has been dismissed entirely by my sambos Mother. I think it would be ok for my inlaws to be like this IF I had the kids speaking English only, but I don't. They don't seem to appreciate that the kids are multi-cultural, if they can only speak Swedish, how would the kids communicate with my family in Ireland? Anyway, in my opinion, it is their problem, not mine. Some " all Swedish " couples we know think it is great and say they wish their children had this opportunity as well, but the major difference is age, these couples are in the 25-40 age group. Your mother needs to understand that the person you have chosen to be your partner is from a different culture and rather than stick her head in the sand, she should embrace it. Your sambo should do the Haka for your Mum on Julafton! I must say though, I was very surprised to experience my partners' Mothers reaction to English language and my culture. Over the years I have been in relationships with 4 Swedish Women. I have a great admiration and respect for many of the Swedish Women I've known. Always educated, determined and confident. It does seem there is a generation here that are beyond " old fasioned "!

irrajk will discuss the method we used to teach our kids English.

• irrajk

Lilla mej, det finns ju så många olika sätt att lära sina barn att bli flerspråkiga. Man får testa vad som känns bäst. Vi pratar i stort sett bara engelska hemma. Jag läser och sjunger på svenska med barnen men annars är det engelska som gäller. Detta passar oss. Barnen pratar bra både svenska och engelska. De pratar mest svenska och leker på svenska, men språken är ganska situationsbundna. Tex en sak som jag tycker är rolig är när de leker(på svenska) men sedan börjar leka med motorcyklar byter de till engelska. För sambon håller på med motocross och då associerar de engelskan med motorcyklarna. Häftigt tycker jag. Men det är ju också ett tecken på var de olika språken är starka/svaga så kan man ju tänka lite på det.

Sonen som är 3.5år nu kommer ut med en del roliga saker ibland när han översätter direkt mellan språken. Häromdagen lekte barnen och lagade mat. De kom sedan och bjöd oss, på engelska. Sambon sa: No thanks, I am full. Varefter sonen gick tillbaka till systern och sa: Nej, mamma och pappa vill inte ha nåt de är fulla. Ha ha då var jag tvungen att skratta lite i smyg. Ddet blir ju lite roligt ibland.

En annan sak som är lite jobbig är nu när de vill göra allting själva och om de inte får de skriker de I, alltså jag på engelska. Ibland tror nog folk jag misshandlar mina barn eftersom de alltid skriker AJ! Vi var på släktkalas för ett tag sedan och barnen blev ganska trötta efter ett tag och ville springa iväg. När jag tog sonen i handen för att få med honom tillbaka in skriker han I, I eftersom han vill gå in själv. Vartefter alla i rummet vänder sig om och undrar varför min son skriker AJ så högt han kan. Snacka om att känna sig hemsk...

Blev visst lite långt, men det är väldigt intressant det här med flerspråkighet. Det känns väldigt viktigt att introducera så mycket som möjligt av språken. Därför drar vi nu också in irländskan så att de ska få en bra start där också.

Bara en sak till, mammor får helt enkelt lära sig att acceptera läget. Som sambon sa det är det deras problem. Vi har haft mycket problem med min mamma. Hon har haft svårt med barnens engelska. OCh nu helt plötsligt kan hon inte prata engelska längre, från att ha kunnat prata med sambon utan problem tidigare så förstår hon ingenting längre (hon har bestämt att han SKA kunna prata svenska vid det här laget och därför behöver hon inte kommunicera med honom på engelska längre... väldigt jobbig situation... men har insett nu att det faktiskt är hennes problem och inte vårt)

Näe, nu får det vara nog.... Tyst med mig!!

• irrajk

Med denna posten lämnar jag denna tråden. Hör uppenbarligen inte hemma här eftersom jag inte är svensk på irland. Jag trodde vi hade kommit över de negativa tendenser som tidigare fanns i tråden, men uppenbarligen inte.

Min sambo menade verkligen inte att påstå att någon hade dåliga kunskaper i irländska. Det var mer för allmän vetenskap han postade om namnet Saorsie. Han tycker också att det är ett fint namn och hans systerdotter heter så.

Jag vet vad min sambo skriver i denna tråden. Anledningen till att min mamma kom upp i diskutionen var att vi hade en konversation med Lilla mej, hon verkade ha lite utav samma problem som vi haft med min mamma. Som du även kan se i min post ovan har det varit lite jobbigt för oss. Kanske var det för personlig information för din del, men det var ju faktiskt inte direkt riktat till dig Lilith74.

Det känns som om du har väldigt svårt att se saker och ting från en positiv ståndpunkt, Lilith74. Det är synd.

Med detta som sagt avviker jag från denna tråd. Jag startade en ny tråd där jag kan få vara med då den inte endast handlar om svenskar på Irland. Så jag hoppas att jag kan få snacka lite med några av er där istället.
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m14541009.html

• irrajk

irrajk sambo: Yes I think it is ok to write about my partners Mother on a public forum, I'm telling the truth, she has behaved in a very inappropriate manner towards myself and her daughter. I'm surprised that you see fit to speak for someone you have never even met before, someone you know nothing about. Irish people take Irish lessons in school. Funny that you claim to know so much about the Irish language, yet you clearly DID NOT understand the simple phrase I posted here a while back. I don't get on well with my own Mother, but I have a great admiration for her, again she is someone you don't know, yet you seem to think you know all about her! I have a number of friends in Sweden, with really high paid jobs, in their mid to late 20s, highly intelligent respectable, successful Swedes. Every one of these people voted for " the alliance ", just as I did ( local, not national electorate ). I can read/write and speak Swedish, but I choose not to because I spend 8 - 10 hours a day, 6 -7 days a week working with people in the USA, Germany, Belgium, Holland, Sweden and Finland. Given that there is such a wide variety of languages involved, it is mandatory to work in English. In fact when I started out working here in Sweden, I told the guys I work with in Stockholm that I felt my weak Swedish would let me down professionally, however all of them dismissed this notion because I work primarily with US businesses based in Europe or Swedish businesses based in the US. The only organisation in Sweden who have been reluctant to work with me are Försvarsmakten, that is perfectly understandable in my opinion, since the nations security is of the utmost importance and I am not a Swedish citizen. Sweden is a fantastic place, the people are warm, good humoured and very intelligent. At the same time there are morons here, there are neo Nazis here, there are criminals here, I could continue to go on talking about all these negative aspects to Sweden, but I choose not to, I want to continue to enjoy Sweden for the wonderful place that it is and the wonderful place I see it as. For the rest of my life, Sweden will be a part of my life because of my wonderful Irish/Swedish children. As they grow up I will always ensure that they embrace both cultures that they come from no mater what part of the world we live in.

• irrajk

Perikles, you were throwing the smart remarks out about a political comment I made earlier, and now you are claiming I'm being nasty, you involved yourself in this discussion, why didn't you choose to make a positive remark or even read the positive stuff I was talking about in my post. You just started insulting me, supporting Lilith74's comment " välbetalda och smarta typer " and her believe that I was " trying to impress " you all with these " wonderful Swedes " I know. Are you really claiming that because some friends of my are highly educated and spent years working hard in University to become successful, that they are a bunch of idiots? How foolish of a notion is that?

• irrajk

Irrajks sambo to Ciccin3. Jag håller med om mycket av det du säger om Irland. Där finns dåliga saker såklart. Jag kände en person som försökte föda upp kamphundar för fighting. De var sadistiska människor och jag skäms verkligen över att sådan händer i mitt land.

Jag har inte samma åsikt som dig för jag skulle vilja bo i båda länderna på samma gång.

• irrajk

Irrajks sambo: Ciccin3, om du kommer över till den andra tråden så pratar jag engelska med dig så mycket du vill.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V