Svenskar på Irland del V
Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )
Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )
lilith74, vi har bott lite varstans i Stockholm men de senaste åren har vi på på Söder som vi gillar, men det gör ju många andra också.
Det är ju bra om du kan fixa lägenhet redan nu- tar ju bort det bekymret...Din man borde inte ha problem att hitta jobb tror jag även om han pratar engelska. Min sambo jobbade flera år i Sverige och lärde sig aldrig svenska eftersom alla pratade engelska med honom. Jag antar att det är olika dock beroende på vilken bransch man jobbar inom..
Tuvasnuva, Jag har en irländsk sambo, som jag tror många andra har och vi har bott fram och tillbaka på Irland och i Sverige men med barn är det faktiskt mycket lättare i Sverige....och så går bussarna i tid, husen är varma och hyran är billig.... så för oss känns Sverige rätt.
tuvasnuva: jag bor på irland pga att min sambo som är nya zea ländare spelar rugby här och det är så mycket lättare med jobb här förtillfället. Det finns sååååå mycket jobb här, vilket det inte verkar som i sverige. Men annars så är det inte mycket annat att heja för här. Levndsstandarden är så mycket lägre här allt kostar skjortan och vädret är nästan jämt skit. och nu är det snart dags för bebisar å sånt och det är bättre system för sånt hemma med....
Jag har bott här i 5 år, kom också hit pga kärleken, som är irländare. Men nu längtar jag hem och han vill pröva på något nytt.
Jaså, solobad, din sambo har fått jobb ändå... Vad tror du om min mans chanser i byggbranchen - med mycket knagglig svenska?
Lilla mej:
Nästan det enda som skulle kunna hålla kvar mig här är att förlossningsvården är så fantastisk!!! Enligt min erfarenhet tio ggr bättre än i Sverige. Men jag är inte ens gravid med tvåan än så det är inte mycket till skäl att stanna
Lilith74, vet inte riktigt hur det är i byggbranschen men de bygger ju fortfarande ganska mycket i stockholmsregionen så det kan nog gå. Däremot kanske det just inom byggbranschen är bra att kunna svenska...men man vet aldrig
lilith74: så man kanske skulle ta och klämma ut en innan man flyttar
solobad: det låter ju bra att det finns jobb även för dem som inte pratar svenska.... jag har hört att det skulle va svårt även för mig att hitta jobb ett riktigt fast heltids jobb alltså.. men du verkar inte tycka det är några problem på den fronten alltså?
lilla mej, det beror definitivt på vilken bransch man jobbar i och vilken erfarenhet man har, men för mig (jobbar inom internetbranschen) är det inga problem eftersom jag redan har ett jobb som jag bara är mammaledig från. Det skulle kanske ta lite längre tid för min sambo att få jobb men helt omöjligt skulle det nog inte vara. Han jobbar i IT-branschen
Vad jobbar du med?
jag e florist, men kan tänka mig vad som helst ett tag...
min sambo e lärare, men pratar ingen svenska. Vi ska försöka hitta en rugby klubb i sverige som kan fixa jobb åt honom om han kommer och spelar för dom.... borde gå för han e ju semiproffs och rugbyn e ju inte på elit nivå i sverige presis..
Det är bara så svårt att släppa allt man har här och ta en risk att flytta hem, det kan bli bra men det kan ju gå åt skogen med... vi båda har jätte bra jobb här och tjänar väldigt bra + att vi inte har några utgifer för det tar hans rugbyklubb hand om. Men pengar är ju inte allt men det gr livet så mycket enklare.....
men solobad om du e mamma ledig då har du inte varit här så länge eller? kan man få föräldrapenning från sverige även när man bor utomlands?
lilla mej
jag bodde på Irland till för 2 år sen då jag åkte hem (jag och min sambo blev särbos) och började jobba i Sverige. Sen när jag blev med barn och blev föräldraledig beslutade vi oss för att vara på Irland ett tag eftersom min sambo fortfarande jobbade där.
Jag kan definitivt förstå dig och med tanke på din sambo så är nog Irland bättre ett tag med tanke på rugbynivån i Sverige...men de behöver säkert tränare .... jag kan inte tänka mig annat och säkert ännu hellre spelande tränare ...Vilket lag spelar han för förresten på Irland?
Ni vill inte till Nya Zeeland då, eller? Det verkar ju vara helt fantastiskt där borta. Jag skulle jättegärna vilja åka dit och vi har tyska vänner som bosatt sig där permanent och de älskar det!
Florister vet jag inte hur det är med i Sverige men om man har god erfarenhet borde det vara lättare...
jo nya zeeland är jätte fint och allt detdär du hört, men det är på andra sidan jorden och jag klarar mig inte så länge utan min familj som han gör. Och sen är det bättre att bo här för man tjänar bättre så det är lättre att få råd att åka över dit. Lönerna över där är ungefär hälften av vad vi tjänar här men flygen är samma pris. Kanske senare i livet, men inte nu.
Han spelar med ett lag som heter Del la selle palmerstown.
Han har ju skrivit ett nytt kontrakt som varar till maj nästa år och sen får det vara nog med irland, då blir det enkelbiljett till sverige....