• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

• Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • solobad

tredje billigaste menar jag ju-au-pair är billigast

• irrajk

Det blir kanske till att bli hemma mamma då, om vi flyttar tillbaka. Vågar väl knappast ha en au-pair att fresta mannen hemma... ha ha...
    Det var ju faktiskt ännu dyrare än vad jag trodde det skulle vara. Man blir ju lite bortskämd i Sverige. Här tror jag maxtaxan ligger på 2000kr/månad för två barn.

• solobad

irrajk, ja jag vet...jag har kollat runt lite grann med mammor här vad som finns och det verkar som om man får leta länge innan man hittar ett dagis som har lite aktiviteter också

Artikeln sa dessutom att au-pair är billigt men inte speciellt pålitligt...Det beror ju naturligtvis på vem man anställer men ofta är det ju unga människor som är i landet för att lära sig ett språk och barnpassning kanske inte är första prio...

Det finns ganska mycket att göra här dock om det är så att man är hemma med barn- många mamma-barn grupper och andra aktivitetsgrupper.

• irrajk

Jag vet själv när mina kompisar var iväg som au-pairer att de inte alla precis var där för att de tyckte om att ta hand om barnen, utan det var snarare en biljett till USA, London eller var de nu ville åka.
    Jag såg på SWEAs forum att det var en mamma som ville starta ett skandinaviskt dagis, med mer aktiviteter och bättre mat. Jag mailade henne men har ej hört något än.
    SWEA verkar ha ganska mycket aktiviteter också. Jag vill gärna starta ett eget företag och kanske kan intala mig själv att om jga är hemma med barnen kommer jag hinna det samtidigt (i min fantasi brukar jag nämligen hinna med 10x mer än vad som egentligen är möjligt varje dag)...

• irrajk

Lilith74, jag tycker det är tvärtom. Jag kommer ihåg när vi var över på Irland i januari i år. Då var det 10grader och skönt när det var -25 i Sverige. Jag har aldrig varit så glad att vara iväg från Sverige.
    Fast somrarna är väl egentligen ofta varmare i Sverige.

• solobad

irrajk, ja swea har lite aktiviteter och ett skandinaviskt dagis låter ju bra. Det blir nog lika dyrt dock eftersom det inte är subventionerat och därmed måste man betala hela kostnaden...men det blir åtminstone lite mer likt det man har hemma...

Swea ordnar ju annars lite av varje...lucia och midsommarfiranden..Däremot är det ju så att alla bor så utspritt att det sällan är i närheten där man själv är...

Har ni funderat på bostad? Har ni någon? Det är annars ett stort jobbigt problem. Dyra hyror och dyra huspriser som förhoppningsvis är på väg ned...

• irrajk

Vi har inte tänkt flytta över på heltid just än. Vi skaffar nog nåt litet först. Har nämligen möjlighet att bo i Tipperary ett tag också. Svärföräldrarna har ett hus därnere som de bara använder på helgerna. Och passande nog bor den enda svenska kompisen jag har på Irland just i närheten. Man får ju ha lite tur.

Hyrorna är ju inte helt billiga, men faktiskt inte så farligt som jag trodde det skulle vara nu när jag började titta runt lite. Det är nästan 4 år sen vi flyttade ut från vår 1:a i Dublin, då betalade vi 950 euro i månaden tror jag... Vi räknar väl med det dubbla nu i alla fall.. Sandymount lockar ju som sagt. Fast Clontarf, där den mesta släkten bor, verkar inte vara så farligt dyrt längre, om man har lite tur. Svärmor kanske har kontakter..

Det verkar ju faktiskt som du säger att priserna kan vara på väg ned lite grann nu.

• solobad

sandymount är underbart! Vi bodde där (percy place och serpentine avenue) också fram till denna omgång då vi flyttade till malahide vilket är mysigt och lite utanför stan. Clontarf ligger ju på vägen för oss in till stan som du vet... Treorna (2-bedroom) ligger nog på 1500 i månaden i Clontarf ungefär samma som i resten av dublin även malahide, den enda skillnaden är att de är olika i storlek...man får betydligt mer för sina pengar lite utanför stan... och så parkering förstås... men om ni har familjen i clontarf är det ju bra. www.daft.ie har ni säkert varit inne och kollat på antar jag. Där finns en massa! Men att bo ett tag i Tipperary är ju inte helt fel...

• Lilith74

Skandinaviskt dagis! Vilken underbar idé! Efter jul ska jag och en svensk tjej till (J, Solobad) försöka dra igång en svenskinspirerad mum&toddler-group nära Cork. Aktiviteter, fika, musik för barnen. Välkommen till tråden Irrajk.

• irrajk

Vi får väl se hur det slutar för oss. Jag pluggar för tillfället och är egentligen inte färdig förrän till sommaren. Men om det blir så att vi kommer iväg innan dess har jag tänkt pendla.

Men det är mycket kvar att ordna innan vi ens är i närheten av att flytta. Men det lutar nog åt hemma mamma/egen företagare står högt i kurs för min del just nu.

Vad har ni för erfarenheter av att barnen växer upp på Irland? Vad kan ni ske för skillnader, positiva och negativa? Jag vet att barnen börjar tidigare i skolan t.ex. hur funkar det?

Tack, Lilith74, det är skönt att ha hittat några att fråga alla saker som spinner runt i huvudet.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V