• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

• Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • Lilith74

Ja, fy, jag passar verkligen inte in här. Men det tar jag som en komplimang!!

• ammandersson

Å, vad jag längtar tillbaka till Irland... Om min vilja hade gått igenom hade vi nog flyttat dit på momangen!

• lilla mej

men herregud det är klart att det blir olyckor om man släpper ut vem som helst på vägen, dom behöver ju inte ens ha någon som "lärare" i bilen när dom övningskör här det är bara att slänga på en L skylt och sen är det bara tuta och köra.... ehhe vavvava helt sjukt, klart bilen blir som ett dödligt vapen om man inte vet hur man ska använda den.

Men jag håller med Lilith74 , irland är nog efter ca 10år med det mesta, kan faktiskt inte komma på en enda sak jag träffat på som jag har känt som nytt eller före här.
    Jag jobbar ju som sagt var i en blomster affär, igår skulle jag buda blommor till någon och var osäker på efternamnet så ringde numerupplysningen för det är inga problem med det hemma, och bad dom kolla vem som har telefonnrxxxx och bor på adressxxxx men nej det visste dom inte hur man gjorde..... och dom skickade mig runt till en massa olika folk, sen tillslut kom jag till en dam som sa att hon visste men hon gjorde inte sånt!!!!!!så hon vägrade hjälpa mig..... jag skrev bara Mum på kuvertet för det var till någons mum.... visst en liten strunt sak, men det känns som det händer sånna struntsaker hela tiden. ÅÅÅ jag blir bara mer och mer trött på detta landet, tyvärr. Tycker inte heller att folk är så vänliga längre.....

ja ibland tror jag oxå att det kan bero på att jag sakna familj och vänner men får denna känslan för ofta nu....

• irrajk

Visst finns det mycket på Irland som man inte träffar på i Sverige. När min son föddes tex frågade jag amnings systern(vad heter det lactation midwife??) vad deras åsikt om rökning och amning var. Om nikotin gick över i bröstmjölken. Nej, sa hon. SANSLÖST! Men jag ser det som att jag kommer at ha massor att göra när jag flyttar tillbaka till Irland. Vill involvera mig i pre-satal classes för att informera om saker som dessa.
    Vissa saker är ju baklänges men det finns ju också fördelar. Så är det med Sverige också. Trots att Sverige gärna vill se sig som ett öppet land som inte diskriminerar så är det inte lätt för utlänningar. Bl.a. så är ju utbildning i något annat land än Sverige inte mycket värd. Inte jobberfarenhet heller för den delen.

Hailey, vi bodde i centralt i Dublin. Vi lämnade Irland när vårt första barn var 3 månader. Så självklart kommer det vara mycket annorlunda nu när vi kommer tillbaka med två barn, men det känns ändå som att det är där vi hör hemma. Jag trivdes otroligt bra. Saknar det så mycket och jag tycker om sambons föräldrar mycket mer än mina egna(tyvärr).

Angående trafiken så kör folk inte speciellt bra i Sverige heller. jag tror att skillnaden i antalet olyckor mellan Sverige och Irland ligger mycket i att vägarna är så pass mycket bättre i Sverige än på Irland. Jäkla vägar ute på landet ibland och väldigt mycket trafik på för små vägar. Men tydligen har Vägverket och Irish Road authorities ett samarbete så förhoppningsvis dyker 2+1 vägarna snart upp på Irland också.

Lilith74 jag hoppas att du kontaktade Gardai efter den hemska upplevelsen. Fy fasen jag hade blivit förbannad som fan. Fast det blir jag här i Sverige också. Men jag har aldrig någonsin hört talas om något sådant förut. Tack och lov att ni mår bra. Jag förstår självklart att du inte ville göra mig ledsen. Jag är bara extremt känslig för negativa influenser pga bl.a. mina föräldrar och andra erfarenheter från Sverige. Kanske hade jag bara bättre tur med mitt umgänge på Irland, alla jag umgicks med där ahde inställningen att allt var möjligt snarare än att det mesta är ouppnåligt(som det varit sedan vi kom till Sverige).

Irrajks sambo vill säga:
    Ingen fantasi, I just cant believe what you are saying is true. Ireland is a modern society and the courts and the Gardai would consider an act such as you describe as being attempeted vehicular homicide. Conviction of such an act would lead to a lengthy term of imprisonment, most lorry dirvers are commercial "professional" drivers and as I stated previously they would loose their entire livelyhood and be jailed if they acted in the aggressive manner in which you previously described. Even so there have been incidents in Ireland in which lorries and passeneger cars have collided but even in non fatal cases lorry drivers have been put on trial to determine if there is aggravated cicumstances leading to the cause of the accident. Any person who is telling me they were run of the road by a lorry and did not call the Gardai is a fool anyway. As harsh as that may sound in any modern country in the EU wether you are from Sweden, Ireland, Germany, Estonia... if somebody actually makes contact with your vehicle it is considered as an accident and therefore the authorities must be notified. Sure in Sweden I once stopped at a pedestrian crossing to let an old lady cross the road and a MORAN in a Volvo drove into the back of my car because he was too busy on his mobile phone, Swedish drivers are appaling! This is my preception of reality and based on that I just do not believe what you are saying.

• solobad

jag har bott på irland till och från sen 1993 och det fanns ju en anledning till att jag kom åter igen och igen och det var att det var så genuint trevligt på irland och människorna var fantastiska! Det var spännande och man slapp det där ordnade och duktiga som man hade i Sverige. Men nu, flera år senare så vill man ha det ordnade-inte alltid men ofta och då får man göra ett val...för oss har det blivit Sverige. Det känns lättare.
    Jag tror inte valet hade varit lika lätt om det hade varit billigt att bo och leva här i Dublin men när dagis, restaurangbesök, hyra och bilfärsäkring kostar skjortan så blir det ju inge kul...

Lilith74, det låter ju fruktansvärt, men det går alldeles för fort på vägarna och folk här förstår ju inte att ta hänsyn i trafiken...De tutar om man kör 50 igenom ett samhälle...De kan de göra i småstäder i Sverige också men här bryr sig verkligen ingen om regler som att man inte får prata i mobiltelefon i bilen, man får inte parkera varsomhelst och man får inte köra med alkohol....man gör det ändå om man tror man kan komma undan...
    !

irrajk, om du är intresserad av att engagera dig i post-natal classes så ska du kontakta cuidu vilket är en organistation som på voluntärbasis jobbar med sånt som bvc och mvc gör. Jag har kompisar som gör det och det är en väldigt bra organisation...

Visst måste man väl kunna ha åsikter om bra och dåliga saker... både här på irland och i sverige och betänk också att många längtar tillbaka till IRland när man inte är där (Jag längtar ibland tillbaka till Irland när jag är i Sverige, speciellt när man känner sig sådär instängd som man kan göra i Sverige....)...precis på samma sätt som man själv längtar hem när man väl är här. Det är inte alltid så rationellt och jag håller med hailey om att man säkert tar det på olika sätt beroende på vilken människa man är..men det kan man inte alltid ändra på...

Min förhoppning är att jag ska kunna ta det bästa från båda länderna och vi skulle gärna ha ett sommarhus på Irland dit man kan komma tillbaka varje år.

• Alyssa

Hailey; Jag är bra sugen på att flytta tillbaka men jag måste plugga färdigt först känner jag. När jag har allt på det torra så ska jag fundera på det. Älskar ju verkligen irland. Flytar jag tillbaka vill jag köpa/bygga hus, få e permanent tjänst som jag klarar mig bra på ensam.

Är ensam med mina två barn, Lill killens pappa är ju svensk och bor här så jag måste ta hänsyn till honom.

Ni har verkligen rätt om att det var helt underbart att bo på Irland utan barn!! Blir verkligen krångligare med barn då man är så bortskämd på standarden i sverige, boende, hälsa, tandvård, dagis, föräldraledighet mm mm.

• irrajk

Solobad, typiskt "gräset är alltid grönare på andra sidan"-syndrom... det är alltid något man saknar. Vi vill också vara på båda ställena. Fast med sommarhuset i Sverige.

Som du säger så passar inte alla på irland likväl som inte alla passar i Sverige. Tack och lov är ju inte alla människor lika. Sen har man ju så olika förutsättningar också, med jobb och så. Det är en av anledningarna till att vi vill tillbaka till Irland, vi ser bättre möjligheter där. Man får ta det onda med det goda var man än hamnar till slut.

Tack för tipset om cuidu. Det ska jag kolla upp.

• solobad

irrajk,
    hoppas allt går bra med flytten! När planerar ni att flytta? Måste rätta stavningen på cuidu också...Cuidiú stavas det och jag har en emailadress där du kan kontakta dem. Jag skriver in det i din gästbok.

• Lilith74

Irrajks sambo: I understand you like your country and would like to defend it, but to be honest with you, things like that happens daily. Irish drivers are the most ignorant and dangerous creatures I know. It might be that I should have called the Gardai after that but twas to late to take the registration number. I suppose I was in a shock asw, with a baby in the car and all.
    About 18 months ago I was in Kenmare Co Kerry, waiting with my car at a junction, and a driver behind thought I should have gone out, so he drove into the back of my car so my car was pushed out on the road. I went out and asked him what his problem was then but got nothing out of him. It's not a once off, Irrajks sambo, the people in this country are that ignorant when it comes to driving. If you don't believe me, take a look in todays Examiner, they go through the accident's statistics the last few years.
    About four times as many people are killed here compared to Sweden. Ireland have if not the highest road death toll in the EU the second or third highest. The argument "people are the same everywhere" just doesn't fit here. It's more foolish not to see reality here than to not report one of the thousand cases of dangerous driving.
    The same ignorance is not seen on Swedish roads and that's just how it is.

Irrajk, det handlar nog inte bara om att de som inte gillar Irland inte passar in, det handlar också om att det här är ett ganska hårt land. Man slår barn både privat och offentligt, hela synen på barnuppfostran tex. skiljer sig betydligt från i Sverige och flera andra civiliserade länder. Man kan ju lika gärna säga att utlänningar är konstiga som trivs i detta land där man slår barn, till exempel. *ilsknar till*

• Lilith74

Irrajks sambo: So you are saying that I'm making this story up? What do you base that on???

Svar på tråden Svenskar på Irland del V