Svenskar på Irland del V
Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )
Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )
Åh dessa katter!!! Vi har haft två kullar på vägen bara i sommar. En med tvåveckors-kattungar, mamman låg död bredvid. Så en flock med äldre katter varav en flyttade in hos oss. Nu har jag fixat ett hem åt den som flyttat in hos oss. Det måste ju vara folk som åker ut och dumpar sina katter när de fått ungar!
Hej allihopa.
Jag bor i Belfast, far jag vara med har anda?
Vi flyttade hit fran London i somras nar min sambo (ocksa svensk) fick jobb. Jag plussade igar, skulle vara kul att traffa nagra andra svenska mammor eller blivande mammor.
Kram!
strawberryicecream, det är klart du får vara med! Grattis till plusset!
Ang. fika och sånt, träffas vi mest i Dublin eftersom det är där de flesta bor men du kanske kommer ned nångång?
Ja vi aker ner ibland, det ar ju nara!
tack sa mkt!!
Välkommen in Strawberry!
hej allihop.... det är kallt nu. Men mysigt för det blir mörkt fort så jag kan ha tänt massa ljus.
ha de bra
Tack så hemskt mycket! Ja det börjar bli kyligt...jag köpte ett super-kingsize täcke idag =)
Jag är i Sverige och svettas i oktoberhettan! Tänk att det så ofta är varmare i Sverige än på Irland. Konstigt.
Hej, fick tips om att det hänger några dublin mammor här. Jag har 2 barn, vi bor just nu i Sverige men funderar på att flytta tillbaka till Dublin (min sambo kommer därifrån). Men jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som jag ge mig lite information om barnomsorg och kanske annat som jag inte tänkt på. Vill vara så väl förberedd som möjligt om vi bestämmer oss för att ta steget. Första barnet var endast 3 månader när vi flyttade till Sverige, så det här med att ha barn på Irland är nytt för mig.
Just nu vet jag inte ens om det är värt att jag börjar jobba för jag har fått intrycket av att barnomsorgen är så pass dyr att det kommer ta det mesta av min lön i anspråk.
Hur som helst, om någon har några erfarenheter att dela med sig av så skulle jag verkligen uppskatta det.
irrajk, i gårdagens irish times var det en artikel just om barnomsorg och där stod det att utläsa bl.a vad olika typer av barnomsorg kostar (au-pair, child minder, dagis, nanny)
Barnomsorg är det tredje dyraste alternativet efter au-pair och child minder, som för baby kostar i mellan ?700-1100 och för en "toddler" ?670-900 I MÅNADEN så det är inte billigt...
Det beror dock på var man bor skulle jag tro och Dublin är nog dyrast...
Sen är dagisen här lite annorlunda än i Sverige - det är lite mer förvaring över dem...