• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

• Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • solobad

lilith74, det låter ju suveränt med lite skandinavisk touch på mamma-barn gruppen...jag går till en här i malahide och den är bra iofs men lite skandinavisk touch skulle inte skada...

en sak som jag irriterar mig på är att man går på lekmattorna som bebisarna leker på med ytterskorna på ...det knns bara så onödigt....överhuvudtaget fattar jag inte det där med skorna på inomhus...och jag har bott på irland till och från i 15 år...

• Lilith74

Egentligen är Irland så jävla värdo!!! Fattar inte varför jag bor där. Noll föräldraledighet, usla föräldrar som slår sina barn, noll barnsäkerhet, alla usla lösningar i husen, kallt inne, dyrt, jävligt...! Nu ska vi köpa ett nytt hus och jag frågade om det finns en sån där sluttande plastskiva under diskmaskinen "Nej, det behövs inte". Nehej, varför inte det då? Blir det aldrig läckage i irländska diskmaskiner? Och i badrummet är det inte vattentätt under kaklet, utan de tror att kaklet gör golvet vattentätt! I Sverige betraktas kakel som ett ytskikt i stil med tapet och badrum måste vara vattentäta under kaklet. Men icke på Irland! Usch vilket skräpland. Vi ska bo där cirka två år till men sedan flyr jag!

• Lilith74

Irrajk: Min dotter är bara 15 månader så jag vet inte så mycket om att växa upp. Men mångas barn får ju börja i förskola väldigt tidigt, tidigaste jag vet var 8 veckor. Jag + maken tycker inte att statliga skolan verkar bra, det är för mycket religion i undervisningen och de lär sig inte särskilt mycket fast de börjar så tidigt. Vi känner flera 8-åringar som inte kan läsa fast de gått i skolan i fyra år. Men det kanske inte gäller alla. Däremot tror jag att gaelscoil är bättre, mer engagerade lärare.

• solobad

lilith74, jaaa jag vet...ibland känns det som om man bara klagar...men man kan inte låta bli när de bara "fuskar". irland är bra på många sätt men när de bygger hus vet jag inte vad de tänker på...I vårt badrum har de lagt ett klinkersgolv som man normalt har ute så det är så där gropigt med ett mönster och har en matt yta....är jag ovanlig eller är inte det extremt ohygieniskt? Man kan ju inte rengöra ett sånt golv om man inte står på alla 4 och skurar med en borste...men sen går inte vattnet att torka upp... har man sånt i ett badrum?
    Och sen har de ju inte kakel i varken kök eller badrum- de målar i stället med en matt färg- ej våtrumsfärg...och så vinner man nåt fancy designpris för inredningen ...vilket de har gjort här...men allt är ju bara yta inte praktiskt!

Och det där med plastmatta under diskmaskinen- helt otroligt..Lägenheten ovanför oss har en vattenläcka nu så vårt tak ser ju ut därefter...SUCK! Vilka fuskbyggen det finns och hur mycket kostar de inte!!

behövde få skriva av mig lite

• sweetpea

Haha, gissa varför jag lurade blivande maken med mig till Sverige så fort han blivit tillräckligt kär. Irland är toppen för semester i vardagaren och efter mina år i stan älskar jag Dublin - men att bo där nu? No way. Han känner likdant, som tur är.

Lilith74: Min sambo läste svenska på Folkuniversitetet på Bryggargatan när han först flyttade till Sverige, och det var visst rätt bra. Nu har vi bott här i tre år, drygt, och hans svenska är mer eller mindre flytande - trots att han jobbar på irländsk pub och snackar engelska hela dagarna. SFI verkar inte vara mycket att hänga i julgranen, tycker jag.

• solobad

sweetpea, ja min sambo känner likadant..När man var ung så var Dublin HELT FANTASTISKT roligt men nu vet jag inte, det är upp och ned...när bussarna inte dyker upp på en halvtimme och sen kommer 3 på raken då vet jag ;)
    Bra tips med folkuniversitetet-jag antar är det är bryggargatan i stockholm eller? Jag ska också kolla upp det!
    Bor ni i stockholm? VIlken irländsk pub jobbar din man på?

• sweetpea

Ja, vi bor i Stockholm. Förlåt! Jag känner mig alltid så fånig när jag liksom tar det för givet. Han jobbar på Southside, vid Zinken.

• solobad

sweetpea, vi har lägenhet på söder och vi kommer nog att återvända dit, så jag känner till southside- ganska trevlig bar, bättre än den i stan. Irländska pubar verkar dyka upp snart i varje kvarter i stockholm...
    nu ska jag kolla upp folkuniversitetet

• lilla mej

hallååå hur är läget gött väder va!, vill bara göra ett inlägg här, vi har ju inga barn, men min sambo är lärare han jobbar i en av irlands "finaste" privat skolor som har 5 åringar till 18åringar i SAMMA skola. Och han tycker skolsystemet här är under all kritik. Jag skulle nog inte heller villja bosätta mig här heltid särskilt med barn, men sen har vi ju ingen familj här alls.

• Alyssa

Hejsan! Här vill jag joina om jag får!? Har bott på irland ca 3år men flyttade hem när jag blev gravid med dottern, av alla anledningar som ni nämner här ovan, dyrt kallt i huset mögel o äckel. Näää.

Dotterns pappa är en paddy från Galway han bor numer i dublin och hon ska snart åka och hälsa på pappa ensam för första ggn. Han komme och hämtar hene.

Jag älskar Irland/folke men det är såå dyrt och så dålig standard på boendet. Tänkte förut om man nästan inte skulle köpa ett svenkt hus och få det byggt på irland. Men det blir väl svårt alla husen ska ju se likadana ut typ, korridor kök rakt fram vardagsrum och höger/vänster lekrum mittemot trappen i hallen bla bla ni vet...

Svar på tråden Svenskar på Irland del V