Visst finns det mycket på Irland som man inte träffar på i Sverige. När min son föddes tex frågade jag amnings systern(vad heter det lactation midwife??) vad deras åsikt om rökning och amning var. Om nikotin gick över i bröstmjölken. Nej, sa hon. SANSLÖST! Men jag ser det som att jag kommer at ha massor att göra när jag flyttar tillbaka till Irland. Vill involvera mig i pre-satal classes för att informera om saker som dessa.
Vissa saker är ju baklänges men det finns ju också fördelar. Så är det med Sverige också. Trots att Sverige gärna vill se sig som ett öppet land som inte diskriminerar så är det inte lätt för utlänningar. Bl.a. så är ju utbildning i något annat land än Sverige inte mycket värd. Inte jobberfarenhet heller för den delen.
Hailey, vi bodde i centralt i Dublin. Vi lämnade Irland när vårt första barn var 3 månader. Så självklart kommer det vara mycket annorlunda nu när vi kommer tillbaka med två barn, men det känns ändå som att det är där vi hör hemma. Jag trivdes otroligt bra. Saknar det så mycket och jag tycker om sambons föräldrar mycket mer än mina egna(tyvärr).
Angående trafiken så kör folk inte speciellt bra i Sverige heller. jag tror att skillnaden i antalet olyckor mellan Sverige och Irland ligger mycket i att vägarna är så pass mycket bättre i Sverige än på Irland. Jäkla vägar ute på landet ibland och väldigt mycket trafik på för små vägar. Men tydligen har Vägverket och Irish Road authorities ett samarbete så förhoppningsvis dyker 2+1 vägarna snart upp på Irland också.
Lilith74 jag hoppas att du kontaktade Gardai efter den hemska upplevelsen. Fy fasen jag hade blivit förbannad som fan. Fast det blir jag här i Sverige också. Men jag har aldrig någonsin hört talas om något sådant förut. Tack och lov att ni mår bra. Jag förstår självklart att du inte ville göra mig ledsen. Jag är bara extremt känslig för negativa influenser pga bl.a. mina föräldrar och andra erfarenheter från Sverige. Kanske hade jag bara bättre tur med mitt umgänge på Irland, alla jag umgicks med där ahde inställningen att allt var möjligt snarare än att det mesta är ouppnåligt(som det varit sedan vi kom till Sverige).
Irrajks sambo vill säga:
Ingen fantasi, I just cant believe what you are saying is true. Ireland is a modern society and the courts and the Gardai would consider an act such as you describe as being attempeted vehicular homicide. Conviction of such an act would lead to a lengthy term of imprisonment, most lorry dirvers are commercial "professional" drivers and as I stated previously they would loose their entire livelyhood and be jailed if they acted in the aggressive manner in which you previously described. Even so there have been incidents in Ireland in which lorries and passeneger cars have collided but even in non fatal cases lorry drivers have been put on trial to determine if there is aggravated cicumstances leading to the cause of the accident. Any person who is telling me they were run of the road by a lorry and did not call the Gardai is a fool anyway. As harsh as that may sound in any modern country in the EU wether you are from Sweden, Ireland, Germany, Estonia... if somebody actually makes contact with your vehicle it is considered as an accident and therefore the authorities must be notified. Sure in Sweden I once stopped at a pedestrian crossing to let an old lady cross the road and a MORAN in a Volvo drove into the back of my car because he was too busy on his mobile phone, Swedish drivers are appaling! This is my preception of reality and based on that I just do not believe what you are saying.