• irrajk

Svenskar på Irland del V

Det låter som en bra idé, man behöver leva lite i sin partners land för att förstå var de kommer ifrån. För oss gick det väl snabbt med barn och vi hann därför inte göra det ordentligt. Nu är det ju inte lika lätt att flytta på sig längre med två extra bihang.
    Men det låter verkligen bra. Hur länge har nu tänkt stanna i Sverige? Funkar det med jobb och så. Kan din Kiwi spela rugby på heltid?

• irrajk

Det är ju verkligen bra om de kan fixa jobb, det var ju också ett problem när vi kom hit. Martin pratade inte heller någon svenska. Gör det fortfarande knappt. Men han startade eget och det har funkat. Stockholm är nog lite lättare att få jobb även utan svenska, än lilla Växjö där folk tar tre steg bakåt när någon pratar engelska... hi hi

Det är lite jobbigt när man verkligen vill vara på båda ställena. Få det bästa av två världar. Tyvärr är det inte billigt som sagt.. Hoppas att det ordnar sig för er på något sätt.

Vi har ingen bostad på Irland för tillfället. Tack och lov har svärföräldrarna ett stort hus på landet, och någorlunda stor lägenhet i Dublin.

• irrajk

Visst är det så himla dyrt. Sanslöst. Det är nästan 4 år sen vi bodde i Dublin och då betalade vi E950/månad för en 1:a. Blää.. Sambons föräldrar brukar säga till oss när vi pratar om att flytta tillbaka: Varför ska ni komma hit för det är så dyrt och det ena och det andra... Fast de är ju inte konstigt att de klagar med sina tvp hus och bilar och allt.. hi hi... Man kan alltid klaga på sitt eget land.

Det är ju så himla dyrt att låna på Irland. Jag tror inte det är så farligt i Sverige. Men här får man ju inget lån. Sambo ny egen företagare och jag student = NEJ!! till lån. Det är ju bättre att vi betalar 8000kr/månaden på hyra. Det är så surt att betala till någon annan varje månad.

• irrajk

irrajk sambo: Mrs Corbally, I've been in this conversation ranting on in English, but I'd like to make a comment about the Issue of violence in Ireland. Because of the " struggles " violence and fear has been accepted in Irish society. The one thing I really object to is peoples casual attitude towards Drugs in Ireland. Many people think it's cool to smoke a spliff in a party, many people think it's ok to occasionally do a line of coke in the toilet of a nightclub " just to keep a clean buzz for the night ". The inevitable consequence of this mentality is increased violence in society. The " Drugs trade " is a very lucrative business and criminals are prepared to stop at nothing to protect their income generated from the sale and distribution of ilegal drugs. Gardai are doing a good job catching drug dealers and getting arms off the streets, but I think the most significant act that will reduce violence in Irish society is for people not to use ilegal drugs " recreationally ". Every block of Hash or bag of Grass in Ireland comes into the country through the hands of criminals. If nobody buys these drugs for recreational use the business would collapse. It deeply saddens me to read comments from visitors to Ireland like yourself, you are very lucky in Sweden that violence and crime is not widespread, even though drugs are available in Sweden, Swedish people in general wouldn't be interested in taking drugs. While in Sweden, I've only had " white collar " crime committed against me, some spa tried to rip off my VISA card for over 7500kr after a visit to a pub in Stockholm and some other spa ordered a pile of computers from me and didn't pay. This is a contrast to Ireland where I've had 3 motorcycles stolen, 2 cars broken onto and some complete clown once tried to " car jack " me with a pellet gun, lucky for me I was a fast runner!

• irrajk

Jag vill också till Pennys, förra året mellandags shoppade jag med svärmor på Dunnes. De hade ju hur billiga barnkläder som helst. Kvalitén var ok också. Båda barnens kläder höll tills de växt ur dem. Det är alltid något. Köpte massor. Det var inget som kostade över E10.

Mrs Corbally, visst är det förfärligt. Det är så mycket som är acceperat på Irland, jämfört med Sverige. Fast det börjar hända mycket hemskt här i Sverige också. Hoppas att det inte är en utveckling som fortsätter.
    Är det likadant över hela Irland? Gör det någt om jag frågar varifrån din man kommer?

• irrajk

Lilith74, om det är min kommentar du menar så menade jag absolut inte att det är lika illa i Sverige, utan bara att jag tycker det händer endel hemska saker här också och jag hoppas innerligt att det inte är en tendens som håller i sig. Jag tycker absolut som dig och andra att våldet och drogerna är mycket värre på Irland och mycket mer accepterat och utbrett. Som min sambo skrev i sin post så ligger det ju en del annat bakom på Irland som vi inte har i Sverige så jag hoppas att det ska vara till Sveriges fördel. För egen del kan jag inte se att våld och droger kommer att bli accepterat på samma sätt i Sverige. Folk är nog för medvetna nu. HOPPAS jag!!!

• irrajk

Lilith74, Det tror jag också. På gott och ont. Eftersom det gått så fort, utvecklingen, så har väl vissa bitar hamnat efter och andra gått på superfart så det haltar väl lite här och där... Jag kan inte säga att jag är så insatt i samhälle och politik på Irland. Det får bli projektet när vi kommer dit. När det nu blir. Kanske skjuter upp det ett år. Känns som om vi har lite tid till innan vi måste bestämma oss, med tanke på barnen alltså. Den största fyller 4 nästa år.

• irrajk

Westwood Leisure Center, i Fairview, tror jag. Det är en simhall, men jag vet inte hur barnanpassat det är. Men mina barns kusiner brukade gå dit vet jag.

Dublin zoo var det första jag också tänkte.
    Sen kan man ju alltid åka ned till havet och springa runt på stranden lite, det är ju fint både i Clontarf och Sandymount, mm. Om det inte är för kallt.

• irrajk

Jag är i denna tråden för att jag vill veta hur andra svenskar känner det och tycker om Dublin och Irland. I och med att vi funderar på att flytta tillbaka så är det intrssant för mig att höra allting. Jag vill inte ta med mig barnen till Irland om samhällsklimatet är så illa. Har det ändrats mycket under bara de senaste åren? Jag kände inte så när jag bodde där, (några år sedan nu) men man kanske är lite mer naiv när man är yngre och bara vill ha kul än när man har barn och familj och så vidare...

Både jag och min sambo är överens om att det är mycket lugnare här i Sverige, men så bor vi ju inte i en storstad här heller, vilket gör det lite svårt att vara helt objektiv.

Min sambo har bestämda åsikter om droger, så det hade nog inte något med ditt inlägg att göra utan något som är viktigt för honom själv.

• irrajk

Mrs Corbally, jag får hoppas att det fått in lite nytt till Pennys och Dunnes till jul när vi åker över...

Vi får väl se vad som händer med vår flytt. Känner mig så splittrad. En del av mig kan ju verkligen se alla fördelar med Sverige, men den andra delen vill tillbaka till Irland för där finns karriärspotentialen för både mig och sambon. Blir det Irland så kommer vi alltid ha kvar något boende i Sverige. Så jag intalar mig själv att då har vi ju alltid något i Sverige om allt skulle kännas fel på Irland.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V