Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
Surriga alternativ.
Jag säger inte negerboll, varje gång jag hör nån säga det så hajar jag till.
jag tycker att n-ordet är mycket värre än gambiaskalle...
typ som svenskskalle, det är väll inte så farligt....
skulle man därimot säga n-ger skalle med mjäll DÅ skulle det va ännu värre...
Att folk ens kan komma sig att säga gambiaskalle med mjäll visar ju tydligt att folk associerar bollarna med mänskor. De ser alltså inte ordet negerboll som ett helt eget namn för bakverket utan de ser mer än så.
Jag jobbar på cafe och idag har 4 st sagt negerboll.
än är det inte utdött, halleljulja!
Da ciss: japp, står man dessutom i kö på ett cafe som mörkhyad och någon säger att de vill ha en negerboll så kollar de alltid ursäktade eller retsamt på den mörkhyade...Vilket de aldrig hade gjort om de köpt en kanelbulle...
Om nu negerboll är så neutralt och bara ett bakverk,varför ställa sig och kolla snett på de mörkhyade i kön...
I dag har två pers sagt att jag ser ut som en neger efter Visbyresan. Eftersom de säger detta som en komplimang är det bara att tacka och vara glad.
Hade de sagt att jag såg ut som en negerboll hade jag dock blivit betänksam.
zaria:
Ja jag fattar inte hur ett så rasistiskt ord ännu enligt många får användas, för det är deras rätt. Jag tror mesta delen av problemet handlar helt enkelt om mänskligt beteende. Om en människa känenr sig utfrågad och satt i ett hörn, får höra att den gör något fel eller så vidare då reagerar den instinktivt med försvar, den försvarar sig. Det var det jag själv gjorde då jag kom i kontakt med denna debatt första gången i livet. Jag höll på mitt negerbollssägande. Varför? Ja den enda orsak jag kommit på var försvar. Det finns ju ingen annan vettig orsak. Jag bara kände i kroppen att jag minsann inte gjorde något fel och inte skall jag ändra mig och vilka är dom att komma och peka och säga att jag gör fel. Så var det helt enkelt och tror att det är så i de flesta fallen faktiskt.
Däremot, skulle denna fråga läggas fram på ett annat sätt för mänskor tror jag inte att de skulle reagera så hårt och komma med försvar. Om man t ex kom i kontakt med debatten genom en tidning, där man själv inte pekades ut utan frågan togs upp rent allmänt och där det kom fram att märkhyade tog illa vid sig. Jag tror läsaren där skulle långt mycket mer begrunda informationen. Och om man t ex såg hur en mörkhyad uppenbarligt tagit åt sig i kön på bageriet då man beställt en negerboll.
Jag tror bara att då man får smällt i ansiktet att man gör fel bara för att man säger ett visst ord som man gjort sen man var barn, ja då är det naturligt att man försvarar sig. Men efter ett tag kan man faktiskt komma på andra tankar. Jag gjorde i alla fall det och det är jag glad för! Helt klart insåg jag ju direkt jag kom i kontakt med debatten att jag bar mig löjligt åt och att det är klart att ett så negativt laddat ord inte bör brukas, ens då det gäller bakverk. Tar vissa väldigt illa upp och då andra alternativ finns så väljer man ju andra ord helt enkelt.
Man kan ju bara pröva sig själv, hur ofta då vi hör "Men vad håller du på med? Det där är helt fel fel fel!" rätar vi på ryggen och säger "Jahaa, men tack för att du rätta mig, jag skall genast ändra mig efter ditt behag" Haha okej lite överdrivet men pointen går fram hoppas jag
Daciss: Jag håller med dig...när jag skrev min historia om varför jag ansåg att neger var ett kränkande ord här (fick höra det på dagis och rymde storgråtandes hem) Var det en del som förstod och en del som inte ville förstå.
Samma som när vissa säger att deras barn blir kallat neger i skolan och blir ledsna så får de höra att negrer är så känsliga eller åk hem osv här på FL...
Jag tycker dock att det är roligt att så många ändrat uppfattning och är öppna för att inse att man inte säger neger/ negerboll...
Och som du säger det är lättare att ta till sig något om man bemöts på ett schysst sätt än "fan din rasist så kan du inte säga"
Jag tycker jag lär mig saker hela tiden, är ganska ung och för inte alltför många år sedan (skolåldern) sa jag nog både CP,mongo och dampbarn utan att egentligen veta vad jag egentligen sa,eller inte förstod innebörden av orden.
Du har som sagt helt rätt i det du skriver,sedan tror jag vissa tar till sig saker på olika vis...och visst det kan bli ganska känsligt med kritik på det man säger när man gör fel och det blir lättare om man inte får det uppkört "du gör fel"...
svammligt såhär sent blir det men jag hoppas det går att tyda lite det jag skriver iaf
Negerboll, för mej har det alltid å kommer alltid att heta det.