Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
jan 39: nej det heter inte NEGER i usa. du vet nog vad oversattningen blir. har anvander man ordet svart eller african american... eftersom det e sa svarta manniskor vill bli kallade. och inte hade det varit ok med ett kalla ett bakverk "negro cookie".
men nu e det ju ocksa sa att jag e svensk. uppvuxen i sverige. har manga svarta svenska vanner och slakt! och de ar dem jag menar nar jag jag sager att jag aldrig traffat en svart manniska som tycker det ok med ordet "neger".
och jag borjar rent ut sagt bli saaaa less pa vita manniskor som envisas till dods att fa anvanda detta ord nar det uppenbarligen kranker en massa manniskor. som om det e er medfodda manskliga rattighet att fa anvanda detta ord?! det kan du ju inte komma ifran jan39? att en massa manniskor blir krankta!annars skulle det inte diskuteras hej vilt har i dessa tradar. och du kan inte komma ifran att den klara majoriteten som som nu riskerar att bi kallad for ordet som har skrivit i dessa tradar har varit emot ordet!
Herre du milde vilket tjat om negerbollarna... Börjar inte den diskussionen bli hur gammal som helst? Och ändå orkar ni hålla på...
Om en människa blir kränkt av att bli kallad ngt oavsett vad så bör man ju respektera det. Sluta använda det ordet bara! Hur svårt kan det vara att säga vilken nationalitet personen har istället för att envist kränka ngn. Det e ju inte direkt lättare att säga N-Boll istället för C-boll, eller? Och själv säger jag en svart man om jag menar en väldigt mörk person. Och börja inte prata om vad ordet neger betyder för det vet alla redan. Det saknar relevans i sammanhanget. Poängen är att människor inte vill bli kränkta och det får vi acceptera (för det blir vissa människor).
Jag sa negerboll förut och varit i en diskussion på fl om det tidagare också, och höll på mitt negerbolls-sägande. Men jag känner det (andra kanske inte tycker lika) att jag kom till insikt och säger idag chokladboll. Jag lär mina barn det ordet också så de skall slippa denna diskussion som vuxna och inte föra vidare något som skulle kunna såra andra mänskor och något som bidrar till rasism.
Jag tycker också att det är lite nonchalant av andra att rycka på axlarna och säga "Men håller ni på med denna diskussion än, är den inte uttråkad?" eller liknande. Hur hade det låtit om vi hade sagt samma om homosexualiteten förr? "Men håller ni ännu på och tjatar om lika rättigheter, är det inte uttjatat redan?". Då det handlar om att folk faktiskt kan bli sårade, då ord ännu används som ÄR allmänt rasistiska oavsett vad man själv har för åsikt om saken, då är det en viktig fråga och BRA att man talar om den. Här uppe i norrland t ex är det många som aldrig kommit i kontakt med denna diskussion och använder sitt negerbollsord helt enkelt för att de inte lärt sig bättre.
Är det så vi skall göra med information i världen? Är det så man förändrar framtiden? Att prata om en grej i någon vecka och sen släppa det och låta det vara för att annars är blir ämnet tråkigt?
Hillson
Jag lovar att jag vet vad det är för skillnad på en neger och en vitlök men jag trodde det var NEGERBOLLAR vi pratade om och inte NEGRER?
panzarlotta
ser du skillnaden då på vitlök och negerboll??
Panzarlotta: Skillanden är ju att neger är ett kränkande ord...
Skall du jämföra korrekt så jämför vitlök med brunboll eftersom brun och vit är två neutrala ord.
Neger är ett skällsord,jämför negerboll med,mongobollar,fittbollar mm så får du "skällsordsbollar"
Visst vet jag vad det är för skillnad. Vitlök är mycket godare och jag kommer aldrig säga nåt annat än negerboll för jag har alltid gjort det. Skillnaden är att nu anses ALLT vara rasistiskt. Snart får man väl inte ens sjunga nationalsången eller hissa flaggan utan att anses som rasist. Tycker allt är så jävla överdrivet... Och varför får man inte kalla en neger neger?
Och om inte jag har fel så betyder ordet neger SVART!
varför skall man envisas med att kalla folk saker som de blir kränkta av?
Är det okej att jag som blir kallad neger tex börjar kalla överviktiga för fetton och tycka att de får skylla sig själva eftersom de kanske trampar ner på de som är smala?
Ang hissa flaggan och sjunga nationalsången får du tacka politkikerna och nazisterna för som tagit över flaggan och nationalsången och gjort det till något fult.