Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
Säger negerboll. Har alltid gjort och kommer alltid göra.
Apropå negerkyssar, det har inte hetat det på länge - det heter mintkyssar.
Herregud skärp er... frågan var säger du chokladboll lr negerboll?! Ja och när man svarat på frågan varför ska man då behöva stå här och förklara sig för er uppenbarligen så säger alla olika... och uppenbarligen så kan ni inte ändra på det?!
Sen tycker jag det är rätt oschysst av en del att sitta och kasta skit om nån svarat: "jag säger negerboll!" "Men hur kan du säga det, rasist är vad du är" får man typ slängt i ansiktet. Oj sen kanske man inte ens visste att neger var ett förolämpande ord. Jag skriver var eftersom vi är i nutid nu och förr så betydde det tydligen slavar, vilket jag knappast tror att någon tänker på när dom använder ordet i nutid. Tänk på det innan ni slänger en massa skit tillbaka, ingen är väl perfekt lr? Jo just ja..här på familjeliv är juh alla det!
Som jag skrev tidigare så får dom inte kallas för Chokladbollar då dom inte innehåller nån choklad. Detta är inget jag kommit på själv, men det är till exempel därför dom kallas för delicatobollar.
johannajois:
Jag tycker inte 30-40 år är allt för långt tillbaka för att man ska kunna visa hänsyn.
Som jag skrev innan: Varför gör ingen en omröstning om huruvida man säger "neger" eller "mörkhyad" istället. Skulle liksom ge lite mening till diskussionen.
ordet neger brukar inte användas i något positivt syfte numera heller...Senast jag hörde det var det min son som blev kallad negerunge...
Gadget:
"I USA säger man inte negro heller."
Jo, det gör man.
www.google.se/search
Sprid inte myter, det tjänar ingen på.
BadSector:
Så vanliga vita personer går runt och kallar svarta för negroes som vardagsmat? :)
Istället för african-american eller black så säger de negroes eller negro?
och har kommer bs igen och pastar att man har i usa anvander negro!!!! har inte en ENDASTE gang under mina 10 ar hort ngn namna det namnet annat an nar det anvands pa en nagon mkt gammal organisation! sa det anvands ej i talsprak.
dessutom... om du kollar pa de lankarna som din sokning gav sa var det oftast ihopkopplad med ngn text fran sa moderna artal som 1811, en annna fin text om "negro population in the south from 1790-1910". eller varfor inte hiten nr 4 som hadnar om"free negro population 1810". dvs nar majoriteten av "negros=slavar". darav var man tvungen att slanga pa ordet free forst. annars sa skulle lasaren saklart inte forsta att det inte var en slav man pratade om. var snall att komma med en kalla dar nagon anvander ordet negro i ett modernt samanhang!
haha... laste lite mer av linkarna pa bs googling! vad sags om hit nr 7 "race, negro' dar vi kan lasa foljande
"Observations and the records of the African continent go to show that it is not necessarily the races with the blackest skins that are lowest in the scale of civilization. The negro is originally a native of the Sudan and other parts of West and Central Africa, where there is now [1910] a population of about 128,000,000 blacks. In the West Indies, South America, and the United States they are the descendants of Africans, though in the United States those of mixed blood, the mulattoes, and even those with a preponderance of white blood are classed as negroes.[...]The negro has a religious nature. His docile, cheerful, and emotional disposition is much influenced by his immediate environment, whether those surroundings be good or evil. Catholic faith and discipline are known to have a wholesome effect on the race."
jatte bra exempel pa hur man anvander ordet "negro" har i usa!