Inlägg från: Sweedie |Visa alla inlägg
  • Sweedie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

thomas & alex skrev att det mest verkar vara vita som bryr sig i denna fraga. sa nu maste jag skriva igen! av alla omrostningar som gjorts har pa fl, av 90% av inlaggen fran svarta manniskor eller manniskor som har barn med en svart person sager samma sak!!! ordet "neger" AR krankande! och inte ok vare sig man kallar en person for det i beskrivande syfte eller om man slanger pa -boll pa slutet!

fattar inte vad detta "bara vita som bryr sig" kommer ifran??? kanner inte en endaste svart person som tycker att ordet e ok! inte jag, inte ngn av mina vanner, inte ngn ur min svarta slakt (pappa svart). men snart borjar man bli trott att skriva i dessa tradar da folk helt klart ignorerar att vi ogillar detta ord! respektlost! sen skiter jag fullstandigt i om folk sager "jag menar inget illa, jag har alltid sagt sa!" om ett ord ar krankande sa ar det!

• Sweedie

jan 39: nej det heter inte NEGER i usa. du vet nog vad oversattningen blir. har anvander man ordet svart eller african american... eftersom det e sa svarta manniskor vill bli kallade. och inte hade det varit ok med ett kalla ett bakverk "negro cookie".

men nu e det ju ocksa sa att jag e svensk. uppvuxen i sverige. har manga svarta svenska vanner och slakt! och de ar dem jag menar nar jag jag sager att jag aldrig traffat en svart manniska som tycker det ok med ordet "neger".

och jag borjar rent ut sagt bli saaaa less pa vita manniskor som envisas till dods att fa anvanda detta ord nar det uppenbarligen kranker en massa manniskor. som om det e er medfodda manskliga rattighet att fa anvanda detta ord?! det kan du ju inte komma ifran jan39? att en massa manniskor blir krankta!annars skulle det inte diskuteras hej vilt har i dessa tradar. och du kan inte komma ifran att den klara majoriteten som som nu riskerar att bi kallad for ordet som har skrivit i dessa tradar har varit emot ordet!

• Sweedie

och har kommer bs igen och pastar att man har i usa anvander negro!!!! har inte en ENDASTE gang under mina 10 ar hort ngn namna det namnet annat an nar det anvands pa en nagon mkt gammal organisation! sa det anvands ej i talsprak.

dessutom... om du kollar pa de lankarna som din sokning gav sa var det oftast ihopkopplad med ngn text fran sa moderna artal som 1811, en annna fin text om "negro population in the south from 1790-1910". eller varfor inte hiten nr 4 som hadnar om"free negro population 1810". dvs nar majoriteten av "negros=slavar". darav var man tvungen att slanga pa ordet free forst. annars sa skulle lasaren saklart inte forsta att det inte var en slav man pratade om. var snall att komma med en kalla dar nagon anvander ordet negro i ett modernt samanhang!

• Sweedie

haha... laste lite mer av linkarna pa bs googling! vad sags om hit nr 7 "race, negro' dar vi kan lasa foljande

"Observations and the records of the African continent go to show that it is not necessarily the races with the blackest skins that are lowest in the scale of civilization. The negro is originally a native of the Sudan and other parts of West and Central Africa, where there is now [1910] a population of about 128,000,000 blacks. In the West Indies, South America, and the United States they are the descendants of Africans, though in the United States those of mixed blood, the mulattoes, and even those with a preponderance of white blood are classed as negroes.[...]The negro has a religious nature. His docile, cheerful, and emotional disposition is much influenced by his immediate environment, whether those surroundings be good or evil. Catholic faith and discipline are known to have a wholesome effect on the race."

jatte bra exempel pa hur man anvander ordet "negro" har i usa!

• Sweedie

aenglamark: "För att negrer kommer hit och ställer sig på tvären? "

det finns en massa svenskar nuförtiden som är svarta och som ogillar starkt att detta ord lever kvar hos vissa enfaldiga människor. jag vet en massa männsikor som skulle falla under kategorin "neger" rent utseendemässigt enligt dig. men inte fa-an har de "kommit hit och ställt sig på tvären", de är födda här, av svenska föräldrar, med svenska som modersmål, med svenska namn, you name it.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?