• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • Aenglamark

Det hette negerboll långt innan negrerna kom till Sverige och har ingenting med förtryck att göra. Varför ska vi byta namn på våra godissaker bara för mångkulturen blomstrar?

• Ninizen

Jag har alltid sagt negerboll innan, men när jag jobbade på fritidsgård för 12 år sen fick jag mig en rejäl tillsägning av chefen att inte säga det. Sen dess har det varit chokladboll. Det är det ju med så det är inget konstigt med det.

• Kiralves

på havregrynspaketen kallas de varesig chokladbolle eller negerboll, de heter havreboll

• Que Sera Sera

Olika. Sager ofta negerboll eller chokladboll - handlar det om bollar fran Delicato, sa blir det dock delicatoboll! =)

• leijha

Aengelamark: Vitlök o negerboll är inte samma sak. Vit är inget skällsord. Det är en färg. Neger är ingen färg,det är ett skällsord. Vit är ett neutralt ord det är inte neger.

• Aenglamark

Ordet neger kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart. Varför kallas den negerboll? Jo, för att den är svart, och formad som en boll. Enkel matematik. Varför skall vi sluta kalla den för dess riktiga namn? För att negrer kommer hit och ställer sig på tvären? Politiskt korrekthet?

• hillson

Aenglemark

Om det nu heter negerboll varför går det inte att köpa såna i affären,på fik mm?

• Tigger is a she

Lever den här tråden än?! HLR med samma argument om och om igen!

• Aenglamark

hillson: för att Sverige är mångkulturellt och alla är kåta på att vara politiskt korrekta? Vem vågar göra fel? Man är rasist om man sjunger nationalsången eller bär en tröja med sverigemärken? För att man blir nersparkad om man har en "bevara negerbollen"-t-shirt?

• AHöst

Aenglamark - "Ordet neger kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart. Varför kallas den negerboll? Jo, för att den är svart, och formad som en boll. Enkel matematik. Varför skall vi sluta kalla den för dess riktiga namn? För att negrer kommer hit och ställer sig på tvären? Politiskt korrekthet? "

Varfor inte kalla den for svartboll eller negroboll da? Det skulle ju passa battre in med den logiken.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?