• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • Aenglamark

AHöst: Sure, men lite sent påtänkt. Jag stör mig på anledningarna att man inte skall säga negerboll. Jag säger alltid negerboll, av principskäl. Jag finner det löjligt att säga annat...

• hillson

Vem har sagt att man är rasist bara för att man sjunger nationalsången och har sverigetröja på sig,löjligt..
    Tycker bara det är fånigt när vuxna människor inte kan respektera andra...
    Det är ibland lättare att prata med barn och få dom att förstå...

• åskmamma

tänk vilka i-landsproblem...av att principsak kalla chokladboll för negerboll är ju som att av principsak kalla tjejer för f*tta, för tjejer har väl en sån?

• leijha

Aenglamark: Neger är ett nedlåtade ord o skall inte användas som namn på ett bakverk. Som ngn påpekade här,kalla den för det rätta namnet enligt dig då Negroboll. Neger betyder inte svart,det är endast ett nedlåtade ord. Läs detta o fundera en gång till om du verkligen tycker att det är passade att säga negerboll.

do.se/o.o.i.s/1736

• Tiiina86

Men nu är det så att NEGER används som ett fult ord och folk som tänker till lite dom använder INTE det ordet. Min dotter är mörk å har redan fått höra "jävla neger" och är bara 3år! jag skulle personligen bli toklig på en person som sa d.  nu kommer väll alla som tycker att d är ok att säga så komma med massa förklaringar å orkar itne hålla på utan tycker bara att folk borde förstå att d faktiskt finns en folk mängd som faktiskt tar kränkande på detta ord och det borde folk ta på allvar. ni säger att ni tycker det är oki å att d inte e kränkande, men ni är INTE mörka å har inte blivit kränkt tilltalad som jävla neger å såvidare under ert liv så ja tycker itne ni kan utala er om det att det inte är kränkande. 

//martina

• Aenglamark

Negrer kallar sig själva för niggers? Får man säga niggerbollar då?
    Man kanske skall börja säga chokladboll med invandrarbakgrund :)

• Sweedie

aenglamark: "För att negrer kommer hit och ställer sig på tvären? "

det finns en massa svenskar nuförtiden som är svarta och som ogillar starkt att detta ord lever kvar hos vissa enfaldiga människor. jag vet en massa männsikor som skulle falla under kategorin "neger" rent utseendemässigt enligt dig. men inte fa-an har de "kommit hit och ställt sig på tvären", de är födda här, av svenska föräldrar, med svenska som modersmål, med svenska namn, you name it.

• AHöst

"Negrer kallar sig själva för niggers?" Det accepteras inte av majoriteten och det ar fortfarande valdigt nedlatande.

• Celestina

Nej, jag kan inte uttala mig om ifall jag skulle känna mig kränkt av att bli kallad neger, (då jag inte har mörk hudfärg) men jag vet åtminstone det, att jag upplever och/eller förknippar inte neger som på något sätt ett fult ord! Inte ett dugg! För mig är ordet neger som vilket ord som helst.., alltså svart/mörk, och det är jättetråkigt att detta ord har blivit så laddat
    Ett av de vackraste klingande ord jag känner till är Negress, jag tycker det är ett sådant kvinnligt ord, och jag ser framför mig en stolt, högrest, vacker mörk kvinna. Så det är nog många som alls inte förstår vad som är fult med ordet neger.
    Är ordet förstärkt med ett skällsord eller ngt annat nedlåtande, jamen då kan ju vilket ord som helst låta illa.., "soff-jävel", "katt-jävel", "gubb-jävel".., så det bör man dock ha i beaktande, och inte dra den omedelbara slutsatsen att ordet neger i sig självt skulle vara fult.
    Tråkigt och synd att det blivit sådan uppståndelse kring denna benämning av Afrikanska män och kvinnor. Ska dock av hänsyn till det som de tydligen känner kring att bli kallade detta omdiskuterade ord, hellre kalla dem Afrikaner, och visst.., det låter lite mer avväpnande då ordet neger nu blivit så märkligt missbrukat.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?