Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
Panzarlotta: Det gör du nog rätt i om du beter dig irl som här.
Jag säger Chokladboll. Har alltid gjort och kommer alltid att göra... Inget statement där inte. Det faller sig naturligt.
Men allvarligt. Som jag skrev innan: Ni tjatar om ett bakverk. Ni har tjatat om det i flera trådar, i flera hundra sidor sammanlagt. Tänk att det lilla bakverket kan bli föremål för så upprörda känslor och så ilskna kommentarer. Förstår ni inte, att det är så krig börjar?
För när nu negerbollen uppfanns så VAR det ok att säga neger. Det var ingen som hade en tanke på att säga något annat. Det skrevs väl till och med på första sidan i någon tidning att en neger hade setts på en tågstation i Sverige.
Och ordet har hängt med. Det är fortfarande många som säger negerboll, utan avsikt att såra eller uppröra. Det heter bara så, helt enkelt.
Ändå ska så många bli upprörda. Över ett bakverk. För let´s face it; det är ingen som kallar de mörkhyade för negrer mera. Isåfall riskerar man väl böter och allt möjligt för ofredande och rasistiska uttalanden.
Det är bara bakverket som heter så.
LillaLulla:
Nej, jag pratar om ordet "neger" och dess historia.
Lillalulla: jag har blivit kallad både neger & negerboll hela livet..men mest när jag var yngre,mer sällan idag...
Neger är ett ord som används ganska flitigt.
Egentligen borde man ju då också kalla barn födda utanför äktenskapet för horungar. Det hette ju så förr i tiden.
Gadget - men starta då en omröstning som lyder som följer: "Säger du neger eller mörkhyad?" och haka inte upp er på en sådan liten idiotsak som själva bakverket.
Zaria - ja, och mest flitigt används det just mörkhyade emellan!
Gadget: Precis, och vadå,det kan väl inte vara fel om jag inte menar något illa med det *visslar diskret*
Lillalulla: jag har aldrig blivit kallad neger av en utlänning,bara av svenskar och i 99% av fallen i nedsättande syfte.Även min son som jag hade ute på kollage på lunarstorm fick jag kommentarer om att han var en sk "negerunge"
Gadget - skulle du ha något emot att äta ett bakverk som hette horunge, exempelvis? Knappast.