Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
kokosboll
men du... jan 39 ...
det jag menade med mitt inlägg till ladyhell var att man som vit bör undvika att säga n-ordet till svarta i dessa områden i usa om man vill ta sig därifrån levande... och hade de haft ett bakverk i usa som hette ngt liknande som "negerboll" på engelska så hade de förmodligen tagit bort det från ordboken för längesen.
Här är då det mänskliga beteendet väldigt intressant. Att folk håller med tänder och klor på ett ord "bara för att" trots att de VET med sig att ena delen av ordet ÄR kränkande och sårande för vissa människor. Ingen kan ju ha missat att ordet neger är nedsättande, rasistiskt och sårande?
Dessutom kommer det i nytryckta böcker upp namn som kokosboll eller chokladboll, bokförlagen får inte eller är smarta nog att inte använda negerboll. Så det är ju inte som att inget annat bättre ord finns att användas. Negerboll har ju dessutom faktiskt inget att göra med bakverken, det finns inte en gnutta neger någonstans i bakverket.
Det blir så svårt att tyda statistiken då det är en sån H"imlans" alternativ!
(jag säger lite olika.
Om det är tex en svarthyad i närheten så känner jag någons slags respekt jag vill visa.
DETTA BEROR PÅ att det varit mycket debatt om det.
Även den som är svarthyad har hört debatten,
Om jag "uppnosigt" fortsätter att säga negerboll,
så vet ju även den mörkhyade personen att "jag är upprorisk" (och k a n s k e främlingsfientlig också)
JAg vill inte att den okända individen ska uppfatta mig som främlingsfientlig!!
Jag säger NegerBULLE.
FÖrtydligande.
Det har varit så mycket debatt om det på sistone, så ordet HAR blivit MER laddat att säga.
Förut så sa man negerboll,
men då var det inte någon direkt debatt om det.
Och de svarthyade reflekterade inte så mycket över benämningen heller.
Men nu när det pratas så mycket om det,
så reflekteras ordet MYCKET tydligare.
Och därför känner man att man vill "Ligga nere" lite med benämningen därför!
för att citera kebnekaisa:
Det blir så svårt att tyda statistiken då det är en sån H"imlans" alternativ!
Du kanske skulle haft typ fem alterativ:
säger negerboll och även neger
säger negerboll men inte neger
säger aldrig negerboll med ibland neger
säger aldrig negerboll och aldrig heller neger
Föreslår att du gör om röstningen med dessa (eller liknande) alternativ...
(framförallt så måste du ju ha lika få alternativ för varje grupp du vill titta på, du kan inte ha ett alternativ "säger negerboll" och sen 10 alternativ "säger inte negerboll, men bla bla bla" för då kommer du inte kunna jämföra staplarna rakt av med varandra...
"fem" ska självklart vara "fyra"
:)
eller rättare sagt, man ska lägga till typ
"* "inget av alternativet stämmer på mig" - vänligen specificera"
Jag har då hört ett mycket värre namn på dom där bollarna. Vad säger ni om gambiaskalle med mjäll? Det tycker jag är bra mycket hemskare...