Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis

LillaLulla:
Grejen är att folk försvarar sin rätt att säga negerboll med att neger inte skall vara något kränkande. Då har ordets historia mening.
ang att mörhyade kanske skojar till det och kallar varann neger tycker jag är en annan sak,ungefär som 2 övervikiga kan kalla varann "tjockisar" på skoj innom gruppen...
Däremot är det kanske inte så smidigt av mig som är jättesmal att kalla den tjockisar.
Gadget - okej, så jag förtydligar ytterligare: Det finns en dryck som kallas Pucko, inte sant? Betyder det då att det är ok att gå omkring och kalla vem som helst för "pucko"? Nej. För det är bara drycken som heter så.
Zaria - jodå, jag har blivit kallad tjockis av andra tjockisar, inte mera kul för det.
Lillalulla: Jag menade inte så,hade inte uppskattat att bli kallad neger av en mörkhyad heller.
Det jag skrev var ett svar på att du skrev att neger är ett ord som används just mörkhyade emellan...
Har mörkhyade kompisar som kallar varann neger på skoj,och ingen tar illa vid sig...däremot kallar de inte mig neger för jag tycker inte det är roligt,därav mitt exempel...Fast jag kunde utryck mig förklarligare
ladyhell :
jadu om du endå ska dra in usa i diskutionen så varför inte testa att åka till tex New york (bronx, harlem eller liknande) och säg nigga eller negroballs så får vi se hur "löjliga" de tycker att du är... ps. då får du nog va glad om du lyckas ta dig därifrån levande ;)
Jag har grunnat länge på hur någon i USA kan bli kränkt av att vi kallar bakverken "negerbollar" eftersom inget av orden "neger" eller "bollar" finns i engelska språket.
I går fick jag lösningen i ett inlägg här där någon skrev
"and we call them nigger balls"
DUBBELFEL!
För det första: Man översätter aldrig namn!
(Tänk dig att du heter Barbro Fagerholm. Inte säger du då " Hello, my name is Naked Bridge Fairy Island!" )
Inte underligt att de blir kränkta av "nigger" och "balls"
(Ett rasistiskt skällsord + ett ord för testiklar !)
För det andra; Vi har inget bakverk som heter Niggerballs i Sverige.
Tycker att "debatten" bör avstanna nu.
Ha en skön sommar!
Jan39:
Men neger är negro. I USA säger man inte negro heller.
Skall bara komma in och korrigera ett fel. LadyHell du sa att negerkyssarna fått heta negerkyssar och ingen har varit emot dem. Jag har aldrig stött på negerkyssar i Sverige men däremot i Finland. Där har Brunbergs ett bakverk som kallades förr för negerkyssar. Det gjordes en gallupundersökning i Finland om just det namnet på bakverken och efter ett tag tvingades Brunberg byta namnet till Brunbergs kyssar eller liknande helt enkelt för att negerkyssar var för rasistiskt.
Varför envisas folk med att ordet negerboll inte har något alls att göra med mörkhyade? Helt som om namnet bara kom till helt slumpmässigt? Klart att de associerade färgen med människorna. Och vilken vit kan sitta här och säga att då de kom upp med namnet negerboll så var neger ett ord ingen tog illa vid sig av? Hur kan man veta det? Var man själv en "neger" under den tidsepoken så man kan uttala sig om det? Och vad spelar det för roll om ordet då var nedsättande eller inte? Det är väl nu idag vi talar om. Kvinnor hade ingen rösträtt heller förr i tiden, skall vi då inte ha det idag heller för det var så det var förr?
Neger är idag ett ytterst rasistiskt ord och bör inte användas överhuvudtaget, i vilket sammanhang som helst, ihopkopplat med vilket annat ord som helst, användt i syfte att vara nedsättande eller inte!
Har man hört att många mörkhyade tar illa vid sig då slutar man ju använda ordet, vad är det svåra att förstå i det? Har man så lite empati i kroppen så man är totalt hänsynslös mot andra mänskor på denna jord? Är det egna jaget så egoistiskt?
Annars, skall man sluta en debatt och en viktig fråga bara för att båda sidor verkar envisa? Kommer vi någonsin framåt om vi bara slutar det vi påbörjat? Kommer inte allt stå på samma ställa och trampa om alla skulle leva efter den filosofin?