Inlägg från: Gadget |Visa alla inlägg
  • Gadget

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

johannajois:

Ja, läs det här:
    "From the 18th century to the mid-20th century, "negro" (later capitalized) was considered the correct and proper term for slaves and freed slaves."

Negro = neger.

• Gadget

johannajois:
    Vad ordet står för ändras inte oavsett om det är engelska eller svenska. Ordet neger användes för slavar eller befriade slavar.

• Gadget

kikkan79:
    Kommer du ihåg när svarta i USA fick samma rättigheter som vita?

• Gadget

kikkan79:
    Svarta hade inte samma rättigheter som de vita förrän runt 1960-1970. Det är inte alls länge sedan. Då kallades de fortfarande för negroes.

• Gadget

Choklad = kakao. Om jag inte minns helt fel så är det kakao i dem.

• Gadget

Ja, för att kalla någon "finsk" är grymt nedsättande, och har självklart varit en förolämpning, något som pekat på att någon är mindre värd än andra.

Hur vore det med lite historia?

• Gadget

Panzarlotta:
    Svarta? Mörkhyade?

LadyHell:
    Du får vara ignorant för förtryck och historia hur mycket du vill, men då får du vänja dig vid bli att kallad ignorant och rasist också.

• Gadget

Panzarlotta:
    Säger du 1488 också?

• Gadget

LadyHell:
    Läs på om ordets historia så förstår du kanske varför det är fel. Eller skulle du använda andra ord också? Typ "mongoloidskor", "judesvinstvål" osv?

• Gadget

LillaLulla:
    Nej, jag pratar om ordet "neger" och dess historia.

• Gadget

Egentligen borde man ju då också kalla barn födda utanför äktenskapet för horungar. Det hette ju så förr i tiden.

• Gadget

LillaLulla:
    Grejen är att folk försvarar sin rätt att säga negerboll med att neger inte skall vara något kränkande. Då har ordets historia mening.

• Gadget

Jan39:

Men neger är negro. I USA säger man inte negro heller.

• Gadget

johannajois:
    Jag tycker inte 30-40 år är allt för långt tillbaka för att man ska kunna visa hänsyn.

• Gadget

BadSector:
    Så vanliga vita personer går runt och kallar svarta för negroes som vardagsmat? :)

Istället för african-american eller black så säger de negroes eller negro?

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?