Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Jag sa negerboll förut och varit i en diskussion på fl om det tidagare också, och höll på mitt negerbolls-sägande. Men jag känner det (andra kanske inte tycker lika) att jag kom till insikt och säger idag chokladboll. Jag lär mina barn det ordet också så de skall slippa denna diskussion som vuxna och inte föra vidare något som skulle kunna såra andra mänskor och något som bidrar till rasism.
Jag tycker också att det är lite nonchalant av andra att rycka på axlarna och säga "Men håller ni på med denna diskussion än, är den inte uttråkad?" eller liknande. Hur hade det låtit om vi hade sagt samma om homosexualiteten förr? "Men håller ni ännu på och tjatar om lika rättigheter, är det inte uttjatat redan?". Då det handlar om att folk faktiskt kan bli sårade, då ord ännu används som ÄR allmänt rasistiska oavsett vad man själv har för åsikt om saken, då är det en viktig fråga och BRA att man talar om den. Här uppe i norrland t ex är det många som aldrig kommit i kontakt med denna diskussion och använder sitt negerbollsord helt enkelt för att de inte lärt sig bättre.
Är det så vi skall göra med information i världen? Är det så man förändrar framtiden? Att prata om en grej i någon vecka och sen släppa det och låta det vara för att annars är blir ämnet tråkigt?