Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Jag sa negerboll förut och varit i en diskussion på fl om det tidagare också, och höll på mitt negerbolls-sägande. Men jag känner det (andra kanske inte tycker lika) att jag kom till insikt och säger idag chokladboll. Jag lär mina barn det ordet också så de skall slippa denna diskussion som vuxna och inte föra vidare något som skulle kunna såra andra mänskor och något som bidrar till rasism.

Jag tycker också att det är lite nonchalant av andra att rycka på axlarna och säga "Men håller ni på med denna diskussion än, är den inte uttråkad?" eller liknande. Hur hade det låtit om vi hade sagt samma om homosexualiteten förr? "Men håller ni ännu på och tjatar om lika rättigheter, är det inte uttjatat redan?". Då det handlar om att folk faktiskt kan bli sårade, då ord ännu används som ÄR allmänt rasistiska oavsett vad man själv har för åsikt om saken, då är det en viktig fråga och BRA att man talar om den. Här uppe i norrland t ex är det många som aldrig kommit i kontakt med denna diskussion och använder sitt negerbollsord helt enkelt för att de inte lärt sig bättre.

Är det så vi skall göra med information i världen? Är det så man förändrar framtiden? Att prata om en grej i någon vecka och sen släppa det och låta det vara för att annars är blir ämnet tråkigt?

• DaCiss

Skall bara komma in och korrigera ett fel. LadyHell du sa att negerkyssarna fått heta negerkyssar och ingen har varit emot dem. Jag har aldrig stött på negerkyssar i Sverige men däremot i Finland. Där har Brunbergs ett bakverk som kallades förr för negerkyssar. Det gjordes en gallupundersökning i Finland om just det namnet på bakverken och efter ett tag tvingades Brunberg byta namnet till Brunbergs kyssar eller liknande helt enkelt för att negerkyssar var för rasistiskt.

Varför envisas folk med att ordet negerboll inte har något alls att göra med mörkhyade? Helt som om namnet bara kom till helt slumpmässigt? Klart att de associerade färgen med människorna. Och vilken vit kan sitta här och säga att då de kom upp med namnet negerboll så var neger ett ord ingen tog illa vid sig av? Hur kan man veta det? Var man själv en "neger" under den tidsepoken så man kan uttala sig om det? Och vad spelar det för roll om ordet då var nedsättande eller inte? Det är väl nu idag vi talar om. Kvinnor hade ingen rösträtt heller förr i tiden, skall vi då inte ha det idag heller för det var så det var förr?

Neger är idag ett ytterst rasistiskt ord och bör inte användas överhuvudtaget, i vilket sammanhang som helst, ihopkopplat med vilket annat ord som helst, användt i syfte att vara nedsättande eller inte!

Har man hört att många mörkhyade tar illa vid sig då slutar man ju använda ordet, vad är det svåra att förstå i det? Har man så lite empati i kroppen så man är totalt hänsynslös mot andra mänskor på denna jord? Är det egna jaget så egoistiskt?

• DaCiss

Annars, skall man sluta en debatt och en viktig fråga bara för att båda sidor verkar envisa? Kommer vi någonsin framåt om vi bara slutar det vi påbörjat? Kommer inte allt stå på samma ställa och trampa om alla skulle leva efter den filosofin?

• DaCiss

Här är då det mänskliga beteendet väldigt intressant. Att folk håller med tänder och klor på ett ord "bara för att" trots att de VET med sig att ena delen av ordet ÄR kränkande och sårande för vissa människor. Ingen kan ju ha missat att ordet neger är nedsättande, rasistiskt och sårande?

Dessutom kommer det i nytryckta böcker upp namn som kokosboll eller chokladboll, bokförlagen får inte eller är smarta nog att inte använda negerboll. Så det är ju inte som att inget annat bättre ord finns att användas. Negerboll har ju dessutom faktiskt inget att göra med bakverken, det finns inte en gnutta neger någonstans i bakverket.

• DaCiss

Att folk ens kan komma sig att säga gambiaskalle med mjäll visar ju tydligt att folk associerar bollarna med mänskor. De ser alltså inte ordet negerboll som ett helt eget namn för bakverket utan de ser mer än så.

• DaCiss

zaria:

Ja jag fattar inte hur ett så rasistiskt ord ännu enligt många får användas, för det är deras rätt. Jag tror mesta delen av problemet handlar helt enkelt om mänskligt beteende. Om en människa känenr sig utfrågad och satt i ett hörn, får höra att den gör något fel eller så vidare då reagerar den instinktivt med försvar, den försvarar sig. Det var det jag själv gjorde då jag kom i kontakt med denna debatt första gången i livet. Jag höll på mitt negerbollssägande. Varför? Ja den enda orsak jag kommit på var försvar. Det finns ju ingen annan vettig orsak. Jag bara kände i kroppen att jag minsann inte gjorde något fel och inte skall jag ändra mig och vilka är dom att komma och peka och säga att jag gör fel. Så var det helt enkelt och tror att det är så i de flesta fallen faktiskt.

Däremot, skulle denna fråga läggas fram på ett annat sätt för mänskor tror jag inte att de skulle reagera så hårt och komma med försvar. Om man t ex kom i kontakt med debatten genom en tidning, där man själv inte pekades ut utan frågan togs upp rent allmänt och där det kom fram att märkhyade tog illa vid sig. Jag tror läsaren där skulle långt mycket mer begrunda informationen. Och om man t ex såg hur en mörkhyad uppenbarligt tagit åt sig i kön på bageriet då man beställt en negerboll.

Jag tror bara att då man får smällt i ansiktet att man gör fel bara för att man säger ett visst ord som man gjort sen man var barn, ja då är det naturligt att man försvarar sig. Men efter ett tag kan man faktiskt komma på andra tankar. Jag gjorde i alla fall det och det är jag glad för! Helt klart insåg jag ju direkt jag kom i kontakt med debatten att jag bar mig löjligt åt och att det är klart att ett så negativt laddat ord inte bör brukas, ens då det gäller bakverk. Tar vissa väldigt illa upp och då andra alternativ finns så väljer man ju andra ord helt enkelt.

• DaCiss

Man kan ju bara pröva sig själv, hur ofta då vi hör "Men vad håller du på med? Det där är helt fel fel fel!" rätar vi på ryggen och säger "Jahaa, men tack för att du rätta mig, jag skall genast ändra mig efter ditt behag" Haha okej lite överdrivet men pointen går fram hoppas jag

• DaCiss

Zaria:

Jag förstod precis Och är ledsen att du fått höra allt du gjort.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?