• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • babygurl

thomas o alex >> men... vilket land kommer du ifrån?

• dessan59

jag tänker att jag ska ha en negerboll, men säger chokladboll. jag tycker att det är idiotiskt att inte säga negerboll som man har gjort i alla tider.jag har alltid undrat vem och framför allt varför den här disskussionen startade om saker ska få "nya namn för att inte det ska klassas som rasism. jag tycker att det är viktigare att upplysa i uppfostran till sina barn att alla människor oavsett hudfärg har lika värde. det har alltid varit viktigt för mig, min dotter har judiskt ursprung i sigoch ser allt anat än svensk ut, själv har en blandning i mig med tanke att jag tillhör vallonsläktet.

• babygurl

dessan59 :

jag anser att ordet "neger" är ungefär lika kränkande som om man skulle kalla en jude för "judesvin".

• Rude Billy

babygurl> jag är adopterad från sri lanka..men det spelar väl ingen roll? Jag är ändå brun och vad många skulle kalla neger...

• cissi24

Varför ska man bli arg över ett ord som syftar på ett bakverk. Tycker det är barnsligt.

• kikkan79

Ja, läs det här:
    "From the 18th century to the mid-20th century, "negro" (later capitalized) was considered the correct and proper term for slaves and freed slaves."

(som gadget skrivit)

Denna meningen tycker inte jag gör ordet neger kränkande utan mer en mening om vilket j-vla folk "vi" vita var som gjorde dom till slavar.

Att dom "gjordes" till slavar är ju hemskt men med den erfarenheten rikare så vet vi ju idag att vi är alla lika och ordet neger i mina ögon är inget nedsättande.

Men visst jag hävdar fortfarande att det är min åsikt och inte att det är så.

• babygurl

thomas och alex >

Ok,jag bara undra för blev lite nyfniken :)

• babygurl

Men ni som annvänder ordet n*egerboll säger ni ordet n*ger också då för att beskriva en svart/afrikan?

Gör ni det inte så är det ju lite dubbelmoral i det hela......

• janne j

Jag säger negerboll,men inte för att kränka ngt folkslag utan för jag jag alltid sagt det.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?