Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis

tänk att denna fråga aldrig blir löst =)
vill bara tillägga att bollen inte får heta "chokladboll" eftersom den inte innehåller tillräckligt med choklad.
själv säger jag negerboll och har alltid gjort.
ps, glöm inte att negerbollen e ett sjutusan gott baverk =D
kikkan79:
Kommer du ihåg när svarta i USA fick samma rättigheter som vita?
Gadget:
Vet inte om lagen skiljer sig åt. Vad jag vet så är det så att dom i stort sett har samma regler fast "vi" vita inte efterlever det så.
Är väl ungefär som här. Vi ska alla vara lika inför lagen. Både svensk, iraker eller marockan, men vi är det inte i slutändan ändå.
vicksvicks skrev:
"-tänk att denna fråga aldrig blir löst =)
vill bara tillägga att bollen inte får heta "chokladboll" eftersom den inte innehåller tillräckligt med choklad.
själv säger jag negerboll och har alltid gjort.
ps, glöm inte att negerbollen e ett sjutusan gott baverk =D-"
MEN DET INNEHÅLLER TILLRÄCKLIGT MKT NEGER FÖR ATT HETA SÅ ELLER?
(Säger inte negerboll, säger inte heller neger till eller om mörkhyade människor...)
kikkan79:
Svarta hade inte samma rättigheter som de vita förrän runt 1960-1970. Det är inte alls länge sedan. Då kallades de fortfarande för negroes.
Jag säger chokladboll. Har alltid gjort och kommer alltid att göra det. Inte för att jag inte -kan- eller tycker det är fel att säga negerboll, utan för att jag är uppvuxen med att det heter chokladboll.
Gott är det i a f!!
"Men ni som annvänder ordet n*egerboll säger ni ordet n*ger också då för att beskriva en svart/afrikan?
Gör ni det inte så är det ju lite dubbelmoral i det hela...... "
Var finns dubbelmoralen? Som jag har sagt tidigare är det stor skillnad på en negerboll och en neger.. En negerboll är ett bakverk och neger är så väl en benämning på en människa.. Tycker itne det finns något fel i att säga negerboll så länge man inte säger det nedverderande om en person. Som jag sagt ett antal gånger.
Och JA, jag säger neger om svarta/bruna/afrikaner eller vart fan nu personen kommer ifrån.
babygurl
jag säger inte neger till en färgad, och jag säger inte judesvin tll en jude, men däremot säger jag negerboll utan att associerade till en färgad, utan tänker på ett bakverk.
jag tycker att det är löjligt att ett bakverk kan väcka så många känslor hos vissa människor, undrar varför?, med tanke på att jag skrev att jag har mixat ursprung själv.
jag tror att det står för en osäkerhet hos dig, jag vet att jag inte är rasist,på långa vägar.
Men är det inte så enkelt att om det finns associationer till förtryck av en folkgrupp till det namn vissa väljer att använda på ett bakverk och det även finns människor som _tar väldigt illa upp_ så är det bara ge f-n i att använda det ordet. Oavsett vad man är uppväxt med. Oavsett om man inte menar illa. Det enda som räknas är att det finns människor som tar illa vid sig!!
Konstigt att man hittar chokladboll i svenska akademins ordbok, om det nu är så att den inte får heta det?