Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.Upp till bevis
"Suck-Kalla den vad ni vill,vem f*n bryr sig?" Jag säger nog chokladboll eller kokosboll.
Sedan är det en ENORM skillnad om en gammal snäll tant går in och beställer en negerboll eller om en heilande nazist gör det...
Chokladboll.
Men snälla ni.. det är väl inget att tjafsa om.. såg någon som skrivit "Jag tar väl inte illa upp för att det heter vitlök" eller liknande.. och det är klockrent skrivet!
Jag har aldrig tagit illa upp för att folk säger negerboll om ett bakverk. Men har någon däremot sagt det till mig på ett nedvärderande sätt så har jag tagit illa upp.
Men om man kallar någon negerboll för att kränka den personen så har man ju slutat att prata om själva bakverket,man syftar alltså på personen ifråga...alltså samma benämning på två skillda saker.
Sluta klaga och gnälla låt folk säga vad de vill.
Det finns så mycket viktigare saker att lägga sin energi på än att gå å vara arg på folk som säger negerboll.
Jag har inte heller, som många andra sagt, hört talas om någon neger/mörkhyad/färgad/svart/brun (kalla oss vad ni vill)som tagit illa upp för att man säger negerboll om. ja negerbollar!
Neger (av franska nègre, av latinets niger, "svart") är ett tilltal för personer med ursprung i Afrika söder om Sahara eller för de australiensiska urinvånarna. Ordets kvinnliga motsvarighet är negress. Uttrycket anses numera som nedsättande och används av vissa som sådant medan en del fortfarande använder uttrycket utan att mena att förolämpa (jämför även mulatt).
Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger, som till skillnad från "neger" alltid är mycket nedsättande
Ett annat namn som ofta använts fram till nyligen är negerbollar, men på senare tid har namnet kritiserats då det kan uppfattas som stötande. En viss problematik finns med namnet "chokladboll" eftersom de inte innehåller någon choklad. Detta gör att man egentligen inte kan sälja dem under detta namn, t.ex. har tillverkaren Delicato helt enkelt valt att kalla dem för "Delicatobollar".
Jaa så nu kanske ni kan släppa det här..!!??
johannajois:
Ja, läs det här:
"From the 18th century to the mid-20th century, "negro" (later capitalized) was considered the correct and proper term for slaves and freed slaves."
Negro = neger.
Gadget: Jag visade bara vad som stod om det...
Kan juh säga att om jag säger Negerboll så så är det inte för att förolämpa lr så utan det är ett namn på ett bakverk och jag tänker inte på det på nåt annat sätt än så heller.
Sen får väl alla ha sina egna åsikter lr?
Gadget: Ta från svenskan istället så du får från verkliga ordet neger... som det jag lade in så stod det att Nigger alltid är ett förolämpande uttryck. MEn neger var inte det.
johannajois:
Vad ordet står för ändras inte oavsett om det är engelska eller svenska. Ordet neger användes för slavar eller befriade slavar.
Vem är det som bestämmer om ordet är kränkande,den som blir kränkt eller den som inte blir det?
Jag kan inte säga till mina vänner att jag har minsan alltid sagt negerboll och kommer inte sluta bara för att ni blir kränkta eftersom det bara är ett bakverk..
Hmm, det är ju stooor skillnad på att säga Negro här eller Nigger! *Från en som råkar bo i det stora landet i väst.*