• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • kikkan79

Var på ett konditori för nån vecka sedan där dom hade fotbolls-dammsugaren.

Den vanliga dammsugaren men i beklädnad i gult och blått. Och flera hade blivit upprörda av denna rasistiska dammsugare eller punchrulle som den nog heter.

Vet inte om det var invandrare eller svenskar. Tror svenskar. Jätteupprörda över att den fick säljas. Men varför.

Detta har ju inte med neger/chokladbollen att göra, men det rasistiska som vi pratar om.

• Schweizernöt

kanske lite OT men:

Det finns en skola där man t.ex inte får ha på sig
    kläder med svenska flaggan på, du får inte ha på dig kläder utav märkte Swe, gul & blå m.m

Samma skola fick även göra om sin cafteria då det fanns låtsaspalmer där och det ansågs vara kränkande mot invandrare.

Vart fan är denna värld på väg?

• saraseal

83an
    men även vita kan tycka att det är en viktig och ganska grundläggande värdering i hur man förhåller sej till andra människor, dessutom har iaf jag mörkhyade vänner som faktiskt tar illa upp med tanke på hur deras morfar/mormor/farfar/farmor har blivit behandlade fåt stenar kastade efter sej, blivit svårt misshandlade och hört glåpord som negerboll och annat.
    det är vanligt jävla vett att låta de slippa bli påminnda av sånt

• lyckliga tösen

Säger negerboll. Har alltid gjort och kommer alltid göra.
    Men jag kallar aldrig en utlänning för "neger".

• saraseal

Anti75

nej det har jag faktiskt aldrig hört, och det höt väl hur som helst inte till den här grejen? ett fel rättfärdigar ju inte ett annat om man nu tycker det är fel med nationalsånger, det får ju stå för dej jag har aldrig hört nån utav mina invandrarvänner ta illa upp av att man sjunger nationalsången tvärt om, och de sjunger gärna sin egen vid sina speciella tillfällen

• Anti75

Schweizernöt... Tack. Precis det jag försöker säga med. Vi vill ju inte kränka nån med negerboll men det finns ju mkt mer som alla gör som är kränkande!

• saraseal

Schweizernöt

det får ju stå för de skolorna, har väl inte med att säga negerboll att göra?

• kikkan79

På min skola fick vi inte heller ha svenska flaggan på skolfotograferingen. Men en klass hade en eritreas flagga och en annan serbiens.

Säkert en bestämmelse av dom "vitas" rädsla för rasism men så är det väl även med "neger"bollen. Om vi är rädda för att ordet i den betydelsen är fel så blir den ju fel.

Och min skola. Hur tror ni den reagerade. Självklart sprang varenda j-vel med svensk flagga sen och då var det ju i provocerande syfte, men hade dom från början som alla andra nationer fått ha flaggan hade det aldrig uppstått.

• 83an

Finns det ingen här som kan fixa en omröstning bland oss mörkhyade?
    Hade varit intressant att se hur den omröstningen blir...
    Kanske blir svaren lika som här, kanske inte...

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?