• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • Schweizernöt

saraseal:
    Det har ingenting med just negerboll att göra,
    men det har att göra med att det är snack om att negerboll är rasistiskt och därför ville jag bara nämna detta med skolorna.
    Och vart jag ville komma med det är att Sverige är på väg åt helvete. Då man inte ens får ha på sig eller säga vad man vill.

Anti75: Jag säger också alltid negerboll och kommer alltid att göra. Jag kallar inte mörkhyade neger bara för det.

• BusLotta

Dessa diskussioner om negerbollar, nogger black, nationalsången och svenska flaggan går lite för långt! I år har SD chansen att ta sig in i riksdagen, och det tror jag de kan tacka dessa diskussioner för! Den omvända smygrasismen väcker ilska i vanliga människor tror jag.

• kikkan79

saraseal skrev:
    men även vita kan tycka att det är en viktig och ganska grundläggande värdering i hur man förhåller sej till andra människor, dessutom har iaf jag mörkhyade vänner som faktiskt tar illa upp med tanke på hur deras morfar/mormor/farfar/farmor har blivit behandlade fåt stenar kastade efter sej, blivit svårt misshandlade och hört glåpord som negerboll och annat.
    det är vanligt jävla vett att låta de slippa bli påminnda av sånt
    Ja det är fruktansvärt, men min mormor som kommer från tyskland. Var bara några år under andra världskriget och helt oskyldig till det hemska som hände. Hur många gånger tror du hon har blivit kallad nazist, judedödare m.m. Men nazist är ett ord vi använder idag ändå.

Helt OT, men efter som det kom upp så.

• Serafine

Det händer att jag säger negerboll, men bara i slutna sällskap där folk förstår att det inte är alvarligt menat.

Kan även berätta om en kompis som skulle köpa en "negerboll på ett kaffé. Det var lång kö och när hon närmar sig disken så ser hon att det är en svart man som står bakom disken. Paniken börjar stiga för hon kan absolut inte komma på var det PK namnet är, eller något annat namn heller. Precis när det är hennes tur kommer hon på havreboll! Men nervös som hon är så kommer inte ordenut riktigt som hon tänkt sig. "Jag skulle vilja ha en havreneger tack". Killen bakom disken tog inte illa vid sig och förstod hennes dilemma, men hon ville nog bara dö på plats.

Jag tycker inte man ska använda ordet "neger", för det är många som uppfattar det som stötande. Jag tycker man ska visa större hänsyn mot den som känner sig stött, än den som säger det ,men inte menar något illa.

• Zaria

Att använda ordet negerboll och endå vara medveten om att man kränker många människor säger ju endå en hel del om den personen...

• hillson

Jag trodde vi kommit längre i Sverige år 2006...

• Anti75

Schweizernöt,det ordet kan ju också lätt uppfattas fel. Kanske kan starta en ny tråd om ord som kan provosera på ett eller annat sett? Eller vad tycker ni?

• BusLotta

Herregud ja! Jag köpte chokladtomtar en jul och fick höra att även det är ett rasistiskt ord!

• Zaria

Buslotta: OJ,det var väl att ta i rätt rejält =)

• BusLotta

Nej vet du att jag tror det finns en uppsjö av såna ord, bara man letar tillräckligt...

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?