Inlägg från: Jan 39 |Visa alla inlägg
  • Jan 39

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det är tydligen inte kränkande att kalla glassen Negerkyssar för Negerkyssar eftersom den hetat det sedan 1949 och är synnerligen god.
    Rapporteras från Båstad.

• Jan 39

I detta sammanhang har jag en seriös fråga till Sweedie som tydligen bor i USA. Fråga: Heter det ordagrant "NEGER" i US ?

Vänliga hälsningarfån en som aldrig varit just där-

.

• Jan 39

Jag har grunnat länge på hur någon i USA kan bli kränkt av att vi kallar bakverken "negerbollar" eftersom inget av orden "neger" eller "bollar" finns i engelska språket.

I går fick jag lösningen i ett inlägg här där någon skrev
    "and we call them nigger balls"

DUBBELFEL!

För det första: Man översätter aldrig namn!

(Tänk dig att du heter Barbro Fagerholm. Inte säger du då " Hello, my name is Naked Bridge Fairy Island!" )

Inte underligt att de blir kränkta av "nigger" och "balls"
    (Ett rasistiskt skällsord + ett ord för testiklar !)

För det andra; Vi har inget bakverk som heter Niggerballs i Sverige.

Tycker att "debatten" bör avstanna nu.

Ha en skön sommar!

• Jan 39

I dag har två pers sagt att jag ser ut som en neger efter Visbyresan. Eftersom de säger detta som en komplimang är det bara att tacka och vara glad.
    Hade de sagt att jag såg ut som en negerboll hade jag dock blivit betänksam.

• Jan 39

Alla tycks acceptera att indianer är röda människor så varför neka till att negrer är svarta människor ?
    Vi är vita människor och kineserna är gula människor.
    Jesus älskar alla barnen.
    Gul och röd och vit och svart, gör det samma har han sagt,
    Hur någon kan tycka att det finns något rasistisk i detta övergår mitt förstånd.
    Vikingarna kallade negrer för blåmän. Rätt kul men inte rasistiskt det heller.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?