• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • AnnaEster

Sheyla, ja, är det rätt att beröva en liten påbörjad människa en chans till ett liv? Det är frågan. Man får tänka på att en bebis från början kan vara oönskad, men när den väl kommer vara hur önskad som helst. Jag blev själv gravid under inte helt perfekta förhållanden, ringde av ren panik till närmaste sjukhus för att boka tid för abort, men fick veta att det skulle ta ganska lång tid innan ingreppet kunde genomföras.

Som tur var hann jag ändra mig, och idag, när jag sitter här med min lilla kille känner jag faktiskt sorg över att abort är så otroligt vanligt. Efter att ha läst många trådar om abort ser man att många har ångrat sig och mår dåligt efteråt. Jag tror däremot att det är ytterst få av de som övervägt abort men sedan behållit barnet som ångrar sitt beslut. På nio månader kan ett barn hinna bli väldigt efterlängtat, man kan hinna reda upp sin situation om man VILL och ser möjligheter istället för svårigheter.

Ibland kan kanske abort vara det allra bästa. Man kanske får reda på att barnet har en så svår sjukdom att det inte kommer att klara sig, eller andra orsaker. Men att så många aborter genomförs är ju helt galet!

För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning.

• jojjo113

Och man måste ju ställa sig frågan, varför så många oönskade barn blir till. Jag vet att många preventivmedel inte är 100% osv, men många slarvar ju enbart. Ska de då inte klara av att se bilder på det som de "slarvat till"??

För med tanke på hur säkra preventivmedel faktiskt är så sker det sjukt mycket fler aborter än så. 4-5 aborter är det ju många kvinnor som gjort idag och det verkar ju inte röra någon ryggen längre. Men att se vad de igentligen gör är hemskt??

Sedan vet jag att det finns vissa som har stora skäl till att göra abort också, men de allra flesta fallen är det ren slarv!

De tycker det är helt ok med aborter sålänge man inte vet vad det igentligen är man aborterar! Att se det ger för mycket skuldkänslor eller? Det borde ge skuldkänslor när man gång efter annan slarvar!

(OBS, jag vet att alla fall inte är slarv, men VÄLDIGT många)

• jojjo113

Kan tillägga att jag sett bussarna flera gånger i göteborg och det enda jag kände var sorg över hur så många kan ta aborter så lätt..

• miss misan

Usch, va vidrigt! tänker dom inte på barnen som tvingas se på detta? jag kan knappt uttrycka mitt äckel i skrift! snacka om att vara LÅG! då har man väl brist på argument om man måste köra runt med en lasbil på det viset??

• Sheyla

AnnaEster:
    "För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning. "

Jag påstod inte att man inte kan ha ett värdigt liv som till en början ofrivillig mor. Var fick du det ifrån?

JAG kan bara utgå från MIG själv, liksom DU bara kan utgå från DINA erfarenheter. Jag är glad för din skull att det kändes bra att föda för dig. Jag, blev dock väldigt olämpligt gravid och pappan var inte direkt någon klippa att räkna med. Ensam mamma är helt otänkbart för mig. Ett barn har rätt till båda föräldrarna. Jag gjorde abort i vecka 7 och den lättnad jag kände när aborten var ett faktum är helt obeskrivlig. Jag har inte tvekat en sekund på att det var rätt för mig. Det fanns inte ens för en sekund tanken att jag ville ha barn då, inte minsta lilla tvekan. (inte nu heller för övrigt). Om man dock är lite tveksam kan jag tänka mig att för en egen sinnesfrid är bättre att be hålla. Men för MIG var det inte så.

Vad jag vill säga med detta är att alla har olika förutsättningar, viljor och tankar och inget fall kan appliceras på ett annat. Därför blir det för mig obegripligt hur man kan dra alla aborter över en kam och hur en person kan anse sig kunna uttala sig om en annan som har varit i en helt annan situation.

Mind your own business säger jag.

• TessaS

Att åka runt med såna bilder på en bil tycker jag är ytterst hänsynslöst!

En oskylig 8-åring på stan ska inte behöva ligga sömnlös bara för att MRO ska propagera sin åsikt på ett starkt sätt.

Dessutom, ska vi som är för fritt val, ta lite bilder på döda bebisar som blivit övergivna och dumpade i containrar och köra runt med på stan?

• Jossanundercover

Ja men kan vi inte förbjuda abort helt och hållet då och så joinar vi alla andra länder där abort är förbjudet..För "Globalt sätt är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor mellan 15 och 40 år komplikationer efter an illegal abort" (Lennart Nilsson-Ett barn blir till)

Nu handlade ju iofersig inte tråden om abort eller inte..Jag tycker dock att dessa män i sin lastbil kanske inte för ut budskapet på rätt sätt, men att dom kanske har en poäng till viss del..
    I min bekantskapskrets finns människor som gjort fler än 2 aborter och då inte på grund av att tex. p-piller har krånglat utan"oj då- amning fungerade inte som preventivmedel" eller "Hoppsan- vi var så fulla så vi glömde kondomen"
    Om dessa människor får sig en liten tankeställare kan det ju vara bra..
    Men självklart ska inte andra (som av någon anledning måste göra abort) drabbas..För abort är tyvärr något som måste finnas!

Måste bara få påpeka att jag HATAR uttrycket "hellre aborterad än oönskad"..Jag tror att ytterst få barn är oönskade eller oälskade när dom väl kommer ut, oavsett om mamman funderat på abort eller inte..

• Jossanundercover

Jag kanske ska rätta mig själv..Jag menade barn i Sverige, i den kristna världen..I alltför många kulturer är barnamord vanligt, där man kväver barnen efter förlossningan pga. fattigdom eller fel kön...huga!

• Sheyla

Hmm kanske skrev i fel tråd kom jag att tänka på.. Nåja..
    Lastbilarna känns rätt onödiga. Jag som är stark klara sådana bilder och jag kan min embryologi så jag vet att de ljuger om hur gamla fostrena är. Men en mindre stark tjej som precis har genomgått en abort som hon kanske inte var helt säker på kan ju blir helt förkrossad av dessa bilder. Vad är syftet med det egentligen? Är man osäker är aborten svår nog och jag skulle tro att man aktar sig väldigt noga för att inte hamna i samma sits igen. Om man nu är så mån om människor så borde man kanske funderar innan man kör iväg med dessa bilar. Fast människors psykiska hälsa är kanske inte så viktig.. vad vet jag.

• Mrs Smith

Det finns andra metoder och forum för att visa sin ståndpunkt. Men detta är bara skrämselpropaganda och många av de argument som används är helt felaktiga. Jag tycker att alla operationsbilder är hemska och läskiga och jag skulle reagera lika starkt om det var bilder med födande kvinnor på lastbilen i stället.

Någon sa att man min inte reagerar på blider i tv som visar dödade människor. Men i tv så blir det ju inga närbilder. Tänk er en lastbil som kör omkring med bilder tagna på människor som råkat ut för en massaker (tex Rwnada) tror att det hade givit samma reaktion. Sen kan det ju också vara så att barn tilltalar oss på ett annat plan eftersom de ju är vår framtid och så sårbara. Ser man en liten hand eller fot sticka ut ur den blodiga massan så blir det hjärtskärande och jobbigt att titta på oavsett man är för eller emot. Jag är för fri abort.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion