Sheyla, ja, är det rätt att beröva en liten påbörjad människa en chans till ett liv? Det är frågan. Man får tänka på att en bebis från början kan vara oönskad, men när den väl kommer vara hur önskad som helst. Jag blev själv gravid under inte helt perfekta förhållanden, ringde av ren panik till närmaste sjukhus för att boka tid för abort, men fick veta att det skulle ta ganska lång tid innan ingreppet kunde genomföras.
Som tur var hann jag ändra mig, och idag, när jag sitter här med min lilla kille känner jag faktiskt sorg över att abort är så otroligt vanligt. Efter att ha läst många trådar om abort ser man att många har ångrat sig och mår dåligt efteråt. Jag tror däremot att det är ytterst få av de som övervägt abort men sedan behållit barnet som ångrar sitt beslut. På nio månader kan ett barn hinna bli väldigt efterlängtat, man kan hinna reda upp sin situation om man VILL och ser möjligheter istället för svårigheter.
Ibland kan kanske abort vara det allra bästa. Man kanske får reda på att barnet har en så svår sjukdom att det inte kommer att klara sig, eller andra orsaker. Men att så många aborter genomförs är ju helt galet!
För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning.