• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • evaviola

JohnG: Vad för slags abort menar han då? Kirurgisk abort tar tid för att du måste mjuka upp livmodertappen så att man kan komma in och ta bort fostret, knappast för att fostret sprattlar!!! Som sagt, kom tillbaka när DU kan föda barn och när du har rätt fakta bakom ryggen, tack!!!

• evaviola

AnnaEster: Det är inget bra med att så många aborter genomförs, men det berättigar väl inte ett val att göra aborter olagliga?

• Sheyla

John G

Jag skulle tro att hjärnforskare har mer koll än en abortläkare på hjärnans utveckling. Du kan återkomma när du har samma information från en sådan. DÅ kan jag tro på det. (Förutsatt att källan inte är någon suspekt pro-lifesida)

Mig veterligen är det väl inte så att fostrena ligger blixt stilla även när de inte aborteras, men de sprattlar inte för att det gör ont.

I övrigt håller jag med Evaviola, kom igen när du själv är gravid så kan vi snacka.

• Sheyla

hmm hehe blixt stilla skulle vara blickstilla *skrattar*

• MatsS

Sheyla,
    varför påstår du att vi ljuger om fosterutvecklingen? Det är en anklagelser du inte borde haspla ur dig bara så där. Vad i allsindar skulle vi kunna vinna på det? Kanske är det veckoangivelsen vid våra fosterbilder som fått dig att tro att vi ljuger. I så fall beror det på ett missförstånd. När man visar bilder på foster så brukar man ange fosterveckor (dvs antalet veckor från befruktningen) och inte graviditetsveckor (antalet veckor efter den sista menstruationens första dag). Graviditetsveckor är ofta två veckor mer än fosterveckor (alltså: Fostervecka + 2 = graviditetsvecka) Detta stämmer inte alltid eftersom befruktningen kan ske 1-3 veckor efter den sista mensen. Från kvinnans perspektiv talar man därför om graviditetsveckor, men när fostret är i fokus talar man om fosterveckor. Vi följer bara det som är det gängse sättet att åldersbestämma foster. Jag vet att detta kan skapa viss förvirring. När utrymmet tillåter skriver vi därför "Abort X veckor efter befruktningen" (som t ex på lastbilen). Hoppas detta klargör något...

.

• evaviola

JohnG: En annan sak, vad vill ni uppnå med era blider på aborterade foster på er hemsida? Tror ni att kvinnor skulle bli skrämda av det och inte göra abort, eller vad? Dessa bilder rör inte mig i ryggen. Visst, dom är små, men det är ju fakta, foster är små och det är inget som får mig att ändra åsikt om abort.

• Sheyla

Snälla Mats, jag har själv varit gravid, jag kan det där.
    Jag hänvisar till den dom som Morula pratade om i USA som hon begärt ut.

• Sheyla

Mats:
    Hmm jag tror jag läste för fort där. Sorry
    Du menar huruvida fostret har känsel eller inte?
    Enligt alla källor jag sett (inklusive Morula som är läkare själv) så är det OMÖJLIGT för ett foster att känna något innan hjärnbarken är utvecklad och detta sker tidigast i vecka 16.

• AnnaEster

Nej, det kanske är sant att det inte fungererar att förbjuda fri abort, men fri abort verkar ju missbrukas otroligt mycket. T.ex. hörde jag ett reportage om en ung tjej (17 år tror jag att hon var) som blev gravid och när hon bestämde sig för att behålla barnet var alla vuxna emot henne och tyckte hon var oansvarig som ville föda sitt barn. Istället kunde de väl ha hjälpt henne och hennes partner att se vilka olika alternativ som fanns.

Där är en annan grej: att göra barn är man två om. Mannen har ju inte ett skvatt att säga till om, fast det även är hans barn. Jag tycker det behövs en debatt om det ofödda barnets rättigheter. Lastbilstaktiken är lite väl drastisk, men det har i alla fall blåst igång en debatt.

• Jossanundercover

JohnG:
    Är det sant att du är 15 år gammal? Är Mats i samma ålder?
    Jag kan ju upprepa det jag skrev tidigare; tycker ni att det är bättre att vi illegaliserar aborter i Sverige och joinar andra länded där den största dödsorsaken för kvinnor mellan 15 och 40 är sviter efter en illegal abort.? För abort kommer inte att försvinna bara därför att det blir olagligt, isåfall skulle vi inte ha prostitution, våld, stölder och mord eller..??

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion