• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • JohnG

Jag är femton år gammal, och inte ens min ultraliberale NO-lärare hävdar att foster får känsel i vecka sexton.
    Mats är väl närmare 40, om jag minns rätt. har det med saken att göra?

Dom som säger att dom inte blir berörda är dom som blir mest berörda, dessutom handlar detta om att få folk att bli illamående inför aborter- inte få dem att minnas bilderna. om du någon gång ser en film (ok, inte samma effekt, men som exempel) om skadorna som man får av rökning (med bildbevis), så kanske du glömmer filmen efter ett tag; men effekten kan sitta kvar. När en vän sedan frågar om du vill ha en cigarett så kan rökning direkt associeras som negativt för dig, och du tackar nej. Och hur mycket kraftigare är inte ett mördat foster än en skadad lunga?

• KickStart
    JohnG skrev 2006-07-08 21:18:07 följande:
    Jag är femton år gammal, och inte ens min ultraliberale NO-lärare hävdar att foster får känsel i vecka sexton. Mats är väl närmare 40, om jag minns rätt. har det med saken att göra?Dom som säger att dom inte blir berörda är dom som blir mest berörda, dessutom handlar detta om att få folk att bli illamående inför aborter- inte få dem att minnas bilderna. om du någon gång ser en film (ok, inte samma effekt, men som exempel) om skadorna som man får av rökning (med bildbevis), så kanske du glömmer filmen efter ett tag; men effekten kan sitta kvar. När en vän sedan frågar om du vill ha en cigarett så kan rökning direkt associeras som negativt för dig, och du tackar nej. Och hur mycket kraftigare är inte ett mördat foster än en skadad lunga?
    Stopp ett tag!!!
    I tråden Abortlastbilar skrev du följande:
    "Ehrm, känseln uppstår i vecka åtta. hjärnan utvecklas i vecka 6, hjärtat börjar slå efter 25 dagar, fingrarna i vecka sju, benen i vecka fyra, alla organen är i funktion i vecka 10 och finns i vecka fyra... vad snackar du om?"

Menar du att du nu vill dementera det eller hur ska jag tolka det?

Mitt råd till dig John ÄR fortfarande att du behöver kött på benen när det gäller embryologi.
    Det finns bra litteratur som sagt i ämnet LÄS det!

Sedan tror jag att er aktion och de kunskaper ni båda visar upp i bl.a. detta forum inte leder till att folk blir äcklade av abort utan istället får upp ögonen för VAD antiabortpropaganda innebär.
    Så som jag skrev tidigare. Fortsätt kuska land och rike runt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

John det var föresten ditt inlägg nr 681 i tråden Abortlastbilar jag refererade till.

• MrsL

Uj vad bra ni är på att debattera! Jag är inte det, ska jag erkänna direkt. och jag vet ingenting om fostrets utveckling, och huruvida det kan känna smärta....Tycker det kvittar, jag är emot abort. Och jag är inte en frireligiös man i 40-årsåldern. Ett argument för abort har varit att har vi inte fri abort så kommer kvinnor dö av illegala aborter. Nu dör små barn av legala aborter.

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-08 22:01:14 följande:
    Uj vad bra ni är på att debattera! Jag är inte det, ska jag erkänna direkt. och jag vet ingenting om fostrets utveckling, och huruvida det kan känna smärta....Tycker det kvittar, jag är emot abort. Och jag är inte en frireligiös man i 40-årsåldern. Ett argument för abort har varit att har vi inte fri abort så kommer kvinnor dö av illegala aborter. Nu dör små barn av legala aborter.
    Vet du MrsL det är OK att vara emot abort och man behöver inte vara bra på att debattera. Det är OK att anse att abort är fel på den enkla grund att man anser att allt liv är heligt. Det behövs egentligen inte mera för att vara av åsikten att abort är fel.
    Sedan kommer givetvis folk inklusive jag själv bemöta den åsikten. Men det är INTE fel att ha den
    Jag respekterar folks åsikter men jag respekterar inte lögner och propaganda fulla med faktafel.
    Däremot så anser jag att det är fullt OK att vara emot abort.
  • spacebeare

tillbaka till bilarna - det måste finnas ett smidigare mer "attraktivt" sätt att få sitt budskap fram eller är detta det enda sätt ni kan få uppmärksamhet på?

• MatsS

Morula skriver: Att ha fullt människovärde innebär inte att man har fullständiga rättigheter över andra människors liv och kroppar. Du har inte rätt att kräva av mig att jag ska ge dig min njure t.ex bara därför att du behöver den, eller hur?

Mats svarar: nej det har du rätt i. Men för att argumentet ska vara tillämpbart på abort krävs att njurdonation och graviditet är moraliskt analoga. Och det finns åtminstone tre starka skäl till att förneka det: (1) rätten att förvägra någon sin njure ger ingen rätten att aktivt döda den njursjuke (men aborten är en aktiv handling som dödar fostret) (2) den njursjuke är i allmänhet "vem som helst" i relation till njurdonatorn. Men i en abortsituation står kvinnan och det ofödda barnet i en föräldra-barn-relation. Detta innebär moraliska rättigheter och skyldigheter som inte finns mellan främlingar. Jag är inte juridikst skyldig att ge en tiggare mina pengar, men jag är juridiskt skyldig att ge mina barn vad de behöver för sin överlevnad. (3) Kvinnan (och mannen) är upphovet till det ofödda barnets unika behovssituation och därmed har de ett särskilt moraliskt ansvar att möta barnets behov (åtminstone så att barnet hålls vid liv). Allt detta har jag utvecklat ganska utförligt i fördjupningsartikeln på MRO:s hemsida (som du sa att du läst)

• vadskajaghetadå

jag såg dom inte men killen såg dom när dom körde förbi i sthlm

tycker det är helt SJUKT

• Yrslan

Hurra för rätten till fri abort!!!!! Tänk om de människor som åker runt i dessa anti abortbussar med sin snedvridna kvinnosyn kunde ta och engagera sig i de barn som FAKTISKT finns och är födda och behöver stöd och hjälp. Då skulle deras arbete faktiskt betyda något för någon och de kanske kunde rädda barn från mobbning,misshandel, tonårsgraviditeter och självmord........

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion