MatsS skrev 2006-07-10 02:38:15 följande:
Morula skriver: "Däremot har fostret i sig ett skyddsvärde som ökar ju längre graviditeten fortskrider och vid tidpunkten för viabilitet är skyddsvärdet i det närmaste totalt."Mats svarar: här visar du tydligt att du förnekar människovärdesprincipen. Du betraktar inte alla människor som lika mycket värda. Du menar att ofödda barn innan grav.vecka 22 har inte samma värde som ofödda efter grav.vecka 22. Observera att denna gräns inte har med kvinnans situation att göra det minsta. Hennes situaiton kan ju ändras efter v. 22. Kanske hennes man lämnar henne efter v 22. Skäl som du anser rättfärdigar abort innan v.22 borde väl från kvinnans perspektiv rättfärdiga abort efter v.22? Om inte måste det vara något som händer med det ofödda barnet som motiverar dig att ge det ett större värde och starkare rättigheter i relation till kvinnan. Men varför? Kvinnans intressen i en ev. intressekonflikt verkar vara irrelevanta för ditt resonemang i detta fall. Men då har du bevisat att människovärdesprincipen inte gäller (den principen säger ju att en människa är värdefull inte pga de egenskaper eller förmågor hon har, utan blott och bart i kraft av att hon är människa!) Hur i allsindar kan du hävda att du tror på människovärdet när ditt resonemang uppenbarligen inte tar människovärdesprincipen på allvar?
Som jag redan tidigare skrivit så handlar detta om mera än endast människovärde.
Jag anser inte att någon människa har mandat över en annan människas kropp och självbestämmande. Läs mitt tidare inlägg angående abort vs donation.
Där har du kärnpunkten i mitt resonemang.
Fostret är mänskligt MEN i tidig graviditet BEROENDE av kvinnans kropp för sin utveckling och för sin överlevnad.
Eftersom att jag anser att ingen människa KAN kräva att någon ska upprätthålla dennes liv genom t.ex donation så anser jag rimligtvis även att ett foster inte har rätten att "kräva" av kvinnan att graviditeten ska fortskrida.
När det gäller skyddsvärde så får man väga kvinnans rätt till sin kropp och självbestämmande OCH fostrets möjligheter att faktiskt klara livhanken på egen hand utanför livmodern. Därav det faktum att fostrets skyddsvärde ökar ju längre graviditeten fortskrider men OBSERVERA kvinnan PRIORITERAS alltid före fostret OM komplikationer skulle tillstöta. Det oavsett tidpunkt i graviditet.
Däremot så anser jag inte att mitt resonemang betyder att aborter ska få göras hur sent som helst i graviditeten
Abortlagstiftningen är utformad på det sättet att INGA livsdugliga foster OAVSETT skäl får aborteras. Behöver graviditeten avbrytas efter vecka 22 så försöker vi RÄDDA både mor och barn.