MatsS skrev 2006-07-13 12:17:35 följande:
Morula,i tidigare inlägg visar du att du förstår skillnaden mellan att direkt orsaka någons död (som i en abort) och att låta någon dö (t ex genom att inte donera sin njure till en njursjuk). Detta är en moraliskt relevant skillnad som du inte tar på allvar. Jag säger inte att det därmed är ok att försumma människor i nöd, absolut inte. Men det är helt klart värre att själv orsaka nöd (eller död). Denna viktiga skillnad har du inte besvarat på ett tillfredställande sätt. Du har snarare viftat bort den.
Det jag inte kan förstå OM det är LIV du är ute för att rädda är den skillnaden du faktiskt väljer att göra. Då handlar det inte om att ALLA människor har RÄTT till liv- och att ALLA människor har en skyldighet att UPRÄTTHÅLLA liv.
Det handlar om att KVINNOR enligt dig har den rätten- och att foster isof ska ha större rättigheter än både dig och mig.
Du har valt att välja ut speciella situationer DÅ DU anser att det finns en moraliskt skyldighet att kroppsligen hålla en annan individ vid liv.
Det resonemanget HALTAR utifrån din tes om människovärde.
OM det hade handlat om liv- så hade du också ansett att alla människor har en moraliskt skyldighet kanske
t.om borde tvingas att donera OM det kan rädda liv.
Nej i ditt fall så handlar det endast om att gravida kvinnor som själva "varit orsaken" till graviditeten har ett ansvar.
Kort och gott- du anser att den skyldigheten är situationsbunden- och att foster ska tillskrivas fler rättigheter än vad någon annan född person.
Det anser jag vara lite av ett maskerat hyckleri
Jag utgår ifrån att ingen individ har rätten över en annan individskropp. M.a.o fostret kan inte kräva att kvinnan ska upprätthålla dennes liv. I och med att fostret blir livsdugligt så kan fostret klara sig utanför livmodern vilket i sig innebär att kvinnan inte har rätt att göra abort. Där möts två principer- kvinnans rätt till sin kropp och fostrets rätt till sitt liv och efter viabilitet så är fostret inte längre beroende av kvinnan för sin överlevnad.