• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • KickStart
    MrsL skrev 2006-07-13 20:35:46 följande:
    Men en "icke livsduglig individ" är väl inte mer värd än en annan? When I come up....when I rush...I rush for you....
    Livsduglig är du även om du behöver maskinell hjälp för din överlevnad. Skulle vi bara räkna livsduglighet i termer som att kunna andas adekvat och hålla kroppsvärmen själv så skulle vi i många fall få senarelägga viabilitetsgränsen ytterligare.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Sheyla

Mrs L skriver:
    "Men en "icke livsduglig individ" är väl inte mer värd än en annan?"

Sheyla skriver:
    DET är ett påstående som får stå för dig. Jag tycker det definitivt inte. (Ännu ett exempel på spagettiresonemang för övrigt)

• MrsL
    Sheyla skrev 2006-07-14 09:21:01 följande:
    Mrs L skriver:"Men en "icke livsduglig individ" är väl inte mer värd än en annan?"Sheyla skriver:DET är ett påstående som får stå för dig. Jag tycker det definitivt inte. (Ännu ett exempel på spagettiresonemang för övrigt)
    Spagettiresonemang eller inte...tycker det är hyckleri att säga att en individ inte "får" kräva sin rätt till liv medan en annan får det...
    Vad anser ni om dödshjälp och dödsstraff?
    When I come up....when I rush...I rush for you....
  • KickStart

MrsL

"Spagettiresonemang eller inte...tycker det är hyckleri att säga att en individ inte "får" kräva sin rätt till liv medan en annan får det... Vad anser ni om dödshjälp och dödsstraff?"

Anledningen att det ena scenariot är annorlunda än det andra är att det ena kräver att en annan individ upprätthåller en annans liv och det andra scenariot kräver endast omvårdnad och eventuellt maskinell support. Det är skillnaden.

Jag är emot dödsstraff och i frågan om dödshjälp är jag mycket kluven.

• K J N

I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.

När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet.

• KickStart
    K J N skrev 2006-07-14 10:28:45 följande:
    I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet.
    Mord är som bekant en juridiskterm varvid abort aldrig kan räknas som mord i Sverige.
    Om du anser att det moraliskt är mord är en annan femma.

Moderns bekvämlighet?
    Det ÄR ett väldigt onyanserat tänk. Du kan omöjligt avgöra vad som är "bekvämlighetsskäl" annat än för dig själv. Så enkelt är det.
  • MrsL
    K J N skrev 2006-07-14 10:28:45 följande:
    I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet.
    Bra sagt....
    KickStart skrev 2006-07-14 10:35:31 följande:
    I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet. Mord är som bekant en juridiskterm varvid abort aldrig kan räknas som mord i Sverige. Om du anser att det moraliskt är mord är en annan femma.Moderns bekvämlighet?Det ÄR ett väldigt onyanserat tänk. Du kan omöjligt avgöra vad som är "bekvämlighetsskäl" annat än för dig själv. Så enkelt är det. S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
    Väldigt ofta verkar det ju vara just moderns bekvämlighet. Det var inte länge sedan någon här på fl tänkte göra abort för att hon bodde högt upp utan hiss...Det är väl bekvämlighet om något?
    When I come up....when I rush...I rush for you....
  • Sheyla

Mrs L skrev:
    "Spagettiresonemang eller inte...tycker det är hyckleri att säga att en individ inte "får" kräva sin rätt till liv medan en annan får det...
    Vad anser ni om dödshjälp och dödsstraff?"

(Varför funkar inte knappen citera inlägg för mig???)

Sheyla skriver
    Man kan inte jämföra äpplen och päron. Som Morula säger så är det två olika saker. Den ena kräver en annan kropp för sin överlevnad, den andra gör det inte.

Dödshjälp och dödsstraff känns som en helt annan diskussion men jag håller med ovanstående talare, jag är kluven. Ingenting är svart eller vitt.

• KickStart

MrsL

"Väldigt ofta verkar det ju vara just moderns bekvämlighet. Det var inte länge sedan någon här på fl tänkte göra abort för att hon bodde högt upp utan hiss...Det är väl bekvämlighet om något?"

Utifrån ditt sätt att se det men nu var det inte du som var gravid
    Hävdar återigen att INGEN annan kan avgöra vilka skäl som är valida utom den kvinna som är gravid.
    Jag skulle aldrig göra abort utifrån den anledningen men det är mitt beslut ingen annans.

• Utopia

MrsL->
    "Spagettiresonemang eller inte...tycker det är hyckleri att säga att en individ inte "får" kräva sin rätt till liv medan en annan får det..."

Men du anser en cellklump vara en individ - inte jag. Det är en cellklump, en utväxt pa mammans kropp. Den är "mammans" kroppsdel att bestämma över (men i detta fall tillsammans med pappan, men mamman har sista ordet). Nan gräns maste det ju finnas mellan inte individ och individ. Jag anser fostret vara en individ när det har möjlighet att leva själv, utan mamman. Jag anser inte att bara för att nagra molekylsamlingar kan _bli_ nat, att det ska ha egna rättigheter _innan_ det blivit nat. Da skulle sperimer och ägg ocksa ha rättigheter, enligt mitt sätt att se pa det.

->"Vad anser ni om dödshjälp och dödsstraff?"

Dödshjälp: för. För vi, individerna, borde fa bestämma över vart liv och var död själva. Vi är tänkande, kännande individer med rätt till vara egna kroppar. Sen hur exakt det skulle anordnas praktiskt, det är jag lite osäker pa.

Dödstraff: helt emot. Man kan bete sig sa man inte förtjänar att leva rent moraliskt sett. Men av praktiska skäl bör vi inte ha dödstraff för oskyldiga kan straffas. Ingen ska behöva utföra ett sant straff. Det blir ett brutalare samhälle, m.m m.m.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion