• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • Omorfia

Tack! Misstänkte att det inte fanns i Sverige.. Hur är det med USA då? Det är därifrån man hör om abortkliniker och "abortläkare". Då borde det ju handla om aborter på löpande band för att få verksamheten att gå ihop. Existerar det verkligen?

• KickStart
    Omorfia skrev 2006-07-13 14:25:26 följande:
    Tack! Misstänkte att det inte fanns i Sverige.. Hur är det med USA då? Det är därifrån man hör om abortkliniker och "abortläkare". Då borde det ju handla om aborter på löpande band för att få verksamheten att gå ihop. Existerar det verkligen?
    I USA är systemet ett annat. Det finns sk. abortkliniker men oftast så erbjuder man även annan typ av förebyggande vård därutöver. Det kan vara preventivmedelsrådgivning, mödravård, provtagningar och behandling av STD.
    Rena "abortionmills" som det pratas så mycket om är ovanliga.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • MrsL
    K J N skrev 2006-07-13 13:10:27 följande:
    MatsS: Mycket bra argumenterat och väldigt skönt att någon tar upp aspekten av människovärdet istället för bara det vanliga tramset om "kvinnans rätt till sin kropp".Vi behöver en starkare medial belysning över abortfrågan och betydligt fler människor måste lära sig vad en abort egentligen innebär, annars kan vi aldrig få stopp på den massaker av barn som varje år inträffar bara här i Sverige.
    Kunde inte sagt det bättre själv...
    When I come up....when I rush...I rush for you....
  • Utopia

"Tramset"?! Hur kan ni kalla bejakande av kvinnors rättigheter, känslor, välmaende, tid, kropp, "trams"?

Det KAN faktiskt vara sa att människor tar in hela bilden och _drar slutsatsen_ att abort ska vara tillatet.

Jag själv ser inga alternativ när jag tar del av helheten som JAG ser den. Vi kan gärna kämpa för att ingen _ska vilja_ göra abort. Och information: jättebra. Det är inte fel med bilder som det ser ut heller vid aborter anser jag, tvärtom. Det är bra att människor vet. Men vi borde inte förbjuda de som vill göra det innan fostret är livsdugligt själv. Jag ser det helt som Morula argumenterat.

Att kalla den argumentationen som i alla fall förts här "trams" tycker jag är orättvist, oavsett vilken sidas asikter som kallas "tramsande". Det här har pa sistone här varit en verkligt intressant diskussion pa hög niva tycker jag. Jag delar inte MatsS:s asikter, men förstar de hyfsat iaf utifran _hans_ sätt att se.

• MrsL

"Ett foster som inte är livsdugligt..." OK. Men en människa som ligger djupt medvetslös och inte kan äta, dricka eller göra någonting själv är väl inte heller livsduglig då? Då ska man väl dra ur alla sladdar bara? För han/hon kan väl inte begära att andra ska hålla honom/henne vid liv?

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-13 20:16:03 följande:
    "Ett foster som inte är livsdugligt..." OK. Men en människa som ligger djupt medvetslös och inte kan äta, dricka eller göra någonting själv är väl inte heller livsduglig då? Då ska man väl dra ur alla sladdar bara? För han/hon kan väl inte begära att andra ska hålla honom/henne vid liv? When I come up....when I rush...I rush for you....
    Nej varför skulle man dra ur sladdarna?
    Den människan är beroende av t.ex ventilator och andra människors omsorger MEN en medvetslös person är inte beroende av någon annans kropp för sin överlevnad.
  • MrsL

Andra människor har väl kroppar? det kan ju vara ganska slitsamt att behöva kolla maskinen, byta slangpåsar etc.

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-13 20:24:32 följande:
    Andra människor har väl kroppar? det kan ju vara ganska slitsamt att behöva kolla maskinen, byta slangpåsar etc. When I come up....when I rush...I rush for you....
    Visst kan det vara slitigt att jobba inom vården  men trots detta så är det inte jämförbart och ett skäl att stänga av "apparaten"
    Det vore en annan sak om den som skötte omvårdnaden var tvungen att kroppsligen andas åt patienten/brukaren
  • Utopia

Angaende att dra ur sladdarna: Nej det tycker jag inte MrsL. Och Morula hade redan en bra poäng där. Men jag tror inte heller det skulle vara bra för vart samhälle om vi betedde oss sa. Pa samma sätt som vi beter oss respektfullt inför döda, för vi ska alla dö, sa bör vi bete oss väl mot de nu levande individerna. Sa vi vet att vi behandlas bra när om vi hamnar där själva, även om vi inte vet om det eller känner det själva just da. Det finns inte miljoner andra foster som mar daligt och fruktar för sina liv för att icke-livsdugliga aborteras idag. De som lär sörja om det sker nat sant sa är det föräldrarna, men det är ju de som tar beslutet, sa det är upp till dem.

• MrsL

Men en "icke livsduglig individ" är väl inte mer värd än en annan?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion