• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • KickStart
    JohnG skrev 2006-07-10 14:08:31 följande:
    missfall ser inte likadant ut, bara så du vet.
    Missfall ser inte likadant ut?

Det kan det absolut göra
    Det är inte ovanligt med vacuum aspiration efter ett missfall- även om man i första hand försöker låta kroppen sköta det själv eller hjälpa till med hjälp av samma metod som vid medicinskabort.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Sheyla

Visst är det praktiskt att kunna applicera principer och regler bara när det passar en själv?

• Sheyla

Morula:
    Men du det verkar som att John har varit med på många aborter och missfall så det är nog bäst att du lyssnar på honom ;-D

• KickStart
    Sheyla skrev 2006-07-10 14:12:17 följande:
    Morula:Men du det verkar som att John har varit med på många aborter och missfall så det är nog bäst att du lyssnar på honom ;-D
  • Utopia

En gravid kvinna "mister" naturligtvis massor om man räknar in allt som sker, och det anser jag att man självklart bör göra. Även kvinnor är individer som har liv och som har ett välmaende att se till.

Graviditeten är 8-9 manader av ens liv, som förändras radikalt. Hur är olika för varje individ. Man kan sova daligt vilket gör att man fungerar lite sämre, man kan behöav sova massor mer, man kan ma daligt, kräkas, foglossning, vattenansamlingar etc, som gör att man fungerar sämre och inte kan fortsätta sitt liv som man brukar. Man kan ha svarare att göra sitt jobb lika bra, man kan t.o.m vara tvungen att sluta sitt jobb, man kan förlora arbetslivserfarenhet, man maste kanske fa andra arbetsuppgifter och man kan även riskera att förlora sitt jobb (verkligen tyvärr, men sa är det). Man kanske inte orkar ga ut och träffa folk, man kan inte dricka om man vill (ja, det är ocksa livskvalite att kunna göra det om man vill, för vissa individer, inte alla förstas). Man kanske maste ändra sina vanor, sina hobbys, ja allt beroende pa hur man mar och vem man är och vilket barn man kommer att föda.

MEN om man nu vill ha barn sa är man förstas redo att delta i detta "lotteri" hur det kommer att ga och ta det daliga om det dyker upp och allt det annorlunda med glädje Att däremot bli patvingad detta genom att inte fa göra abort, och bära ett barn man inte vill bara (alltsa plus den psykologiska bördan) det är ett sa högt pris att betala att jag inte kan första hur man inte kan ta hänsyn till det, om man nu inte gör det.

• MrsL

Undrar fortfarande: Varför får en man inte ha åsikter om abort? Måste man kunna bli gravid/föda barn själv för att få ha åsikter? Får en barnlös/steril kvinna ha åsikter i abortfrågan eller är det en exklusiv rätt för kvinnor som kan och har fött barn?

Kvinnan ska alltid få bestämma säger ni. Men tänk er då följande scenario: "Lisa" och "Pelle" blir gravida. Lisa vill göra abort, Pelle vill behålla barnet. Lisa framhärdar: hennes kropp, hennes beslut. Pelle vill så gärna ha barnet att han lovar att ta hand om det sen, Lisa behöver inte ha med det att göra. Men som Lisa säger, det är ju kvinnans rättighet att bestämma så det blir abort. Vart tog mannens vilja vägen?
    I ett motsatt scenario, där Lisa vill behålla men Pelle vill göra abort, blir det ett j-a liv om Pelle försöker tvinga Lisa till abort. Var är jämlikheten då?

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-10 19:05:22 följande:
    Undrar fortfarande: Varför får en man inte ha åsikter om abort? Måste man kunna bli gravid/föda barn själv för att få ha åsikter? Får en barnlös/steril kvinna ha åsikter i abortfrågan eller är det en exklusiv rätt för kvinnor som kan och har fött barn? Kvinnan ska alltid få bestämma säger ni. Men tänk er då följande scenario: "Lisa" och "Pelle" blir gravida. Lisa vill göra abort, Pelle vill behålla barnet. Lisa framhärdar: hennes kropp, hennes beslut. Pelle vill så gärna ha barnet att han lovar att ta hand om det sen, Lisa behöver inte ha med det att göra. Men som Lisa säger, det är ju kvinnans rättighet att bestämma så det blir abort. Vart tog mannens vilja vägen?I ett motsatt scenario, där Lisa vill behålla men Pelle vill göra abort, blir det ett j-a liv om Pelle försöker tvinga Lisa till abort. Var är jämlikheten då?
    Jag tycker att det är OK att vara emot abort även om man råkar vara man. Åsikter är inte könsbundna.
    Men jag tror att det kan vara svårt för en man rent fysiskt/psykiskt att förstå vad en graviditet innebär för en kvinna både fysiskt och psykiskt.

När det gäller Pelle och Lisa så kan jag enklast uttrycka det så här. Eftersom att graviditeten tar 9 månader av Lisas liv och hälsa i anspråk så måste det slutliga valet ligga hos henne. Det är inte rätt att tvinga någon att fortsätta en graviditet om inte personen själv vill.
    Vill Lisa fortsätta graviditeten och ge vårdnaden till Pelle så är det upp till henne att göra så.
    Näe Pelle har inte heller rätt att tvinga Lisa till abort lika lite som du eller jag har det.
    Tvång är alltid fel utifrån mitt sätt att se det oavsett om det gäller abort, föräldraskap eller bortadoption.
    Någon total jämlikhet kommer vi aldrig att få när det gäller graviditeter. Kvinnan är den enda som rent biologiskt kan vara gravid- och eftersom att det sker i hennes kropp så är det hon som tar beslutet.
  • vanilla

MrsL, det _är_ inte jämlikt. Det kan aldrig _bli_ jämlikt. Först när kvinnor och män oberoende av varandra kan välja att fortplanta sig kan det bli jämlikt. Tills dess får man göra det bästa av en dålig situation: låta kvinnan välja. Alla alternativ är förkastliga.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion