MrsL skrev 2006-07-10 19:05:22 följande:
Undrar fortfarande: Varför får en man inte ha åsikter om abort? Måste man kunna bli gravid/föda barn själv för att få ha åsikter? Får en barnlös/steril kvinna ha åsikter i abortfrågan eller är det en exklusiv rätt för kvinnor som kan och har fött barn? Kvinnan ska alltid få bestämma säger ni. Men tänk er då följande scenario: "Lisa" och "Pelle" blir gravida. Lisa vill göra abort, Pelle vill behålla barnet. Lisa framhärdar: hennes kropp, hennes beslut. Pelle vill så gärna ha barnet att han lovar att ta hand om det sen, Lisa behöver inte ha med det att göra. Men som Lisa säger, det är ju kvinnans rättighet att bestämma så det blir abort. Vart tog mannens vilja vägen?I ett motsatt scenario, där Lisa vill behålla men Pelle vill göra abort, blir det ett j-a liv om Pelle försöker tvinga Lisa till abort. Var är jämlikheten då?
Jag tycker att det är OK att vara emot abort även om man råkar vara man. Åsikter är inte könsbundna.
Men jag tror att det kan vara svårt för en man rent fysiskt/psykiskt att förstå vad en graviditet innebär för en kvinna både fysiskt och psykiskt.
När det gäller Pelle och Lisa så kan jag enklast uttrycka det så här. Eftersom att graviditeten tar 9 månader av Lisas liv och hälsa i anspråk så måste det slutliga valet ligga hos henne. Det är inte rätt att tvinga någon att fortsätta en graviditet om inte personen själv vill.
Vill Lisa fortsätta graviditeten och ge vårdnaden till Pelle så är det upp till henne att göra så.
Näe Pelle har inte heller rätt att tvinga Lisa till abort lika lite som du eller jag har det.
Tvång är alltid fel utifrån mitt sätt att se det oavsett om det gäller abort, föräldraskap eller bortadoption.
Någon total jämlikhet kommer vi aldrig att få när det gäller graviditeter. Kvinnan är den enda som rent biologiskt kan vara gravid- och eftersom att det sker i hennes kropp så är det hon som tar beslutet.