Morula skriver: Om vi ska utgå ifrån din teori när det gäller människorvärde och att detta innebär att fostret i egenskap av människa har mandat över kvinnans kropp FÖR att dennes liv går före hennes självbestämmande så innebär det ju krasst att EN människa ska ha rätten över en annans kropp OM det KAN RÄDDA liv.
Det måste ju anses vara kärnan i det hela, eller hur?
Mats svarar: Nej, det är inte kärnan. Du biter dig fast vid donationsanalogin, men jag har gett dig tre skäl till varför donationsanalogin inte håller. Du har inte besvarat ett enda av dessa. Du kan väl bättre än så?
Dessutom: Du betraktar graviditet i analogi med en medicinsk behandling av en sjukdom. Men det ofödda barnet är inte sjukt. Det behöver inte någon behandling. Det behöver bara den normala omsorg som varje människa i den åldern behöver av sin moder. Det behöver bara få finnas i sin rätta miljö. Kvinnans livmoder är inte en medicinsk behandling. Det är en naturlig moder-barn relation som alla människor gått igenom. Din utgångspunkt härvidlag är mycket märklig!
Och som jag var inne på ovan: Ett ofött barn i 22:a veckan eller senare har också det ett stort behov av denna miljö (livmodern), men kan i bästa fall överleva utanför. Men du menar ju själv att det vore fel att "förflytta" ett sådant ofött barn från livmodern. Varför skulle det då vara rätt att göra det tidigare när vi vet att det leder till barnets död? Om det är någon gång abort sklle kunna vara (mer) ok så är det väl EFTER att det ofödda barnet fått en rimlig chans att kunna överleva utanför livmodern. Hur kan det komma sig att högre beroendegrad blir ett argument för abort. Det borde ju vara precis tvärt om. De individer med högre beroende brukar vi ju alltid ge EXTRA rättigheter, inte FÄRRE och SVAGARE rättigheter. Varför gäller inte detta de ofödda barnen (innan v 22), medan vi tillämpar det tänket på alla andra människor med särskilda behov? Kan du förklara det för mig?
Till sist: människovärdesprincipen är inte "min" teori, och det är en moralisk princip som hjälper oss att tillämpa moraliska värderingar. Människovärdesprincipen är en sorts moralisk värdering.