• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • Mrs Smith

Sheyla

Jag har också förstått det så att de använder felaktig information i sin propaganda/argumetation. Ser man bilderna på "deras" foster så stämmer det ju inte med de bilderna som finns i olika faktaböcker om hur barn blir till.

Vad jag inte kan förstå är varför man vill använda sig av felaktig information. Då återstår ju bara en sak att de inte har något annat att använda sig av. Och att syftet endast är att skrämmas. Många har i historien använt sig av samma teknink...

• evaviola

Kan ju börja med att rätta någon som skrev här innan att redan när man upptäcker att man är gravid så har fostret känsel. Detta stämmer inte, dock beroende på när man upptäcker att man är gravid. Fostrets nevceller är inte utvecklade förän när mamman är i v7-8. Jag upptäckte min graviditet i v5.

Jag är för fri abort, eftersom det är ett faktum att kvinnor vrlden över gör abort, oavsett om det är lagligt eller inte. Då är det bättre att man gör aborten hos en läkare, än att man stryker med när man försöker få ut fostret med en galge tex.

Personligen skulle jag nog aldrig kunna göra abort, men jag föstår dom som gör det samtidigt. Detta låter kanske lite dumt, men jag tycker inte att män har så mycket att yttra sig om i den här frågan. Män kan aldrig bli gravida, män kan aldrig förstå att man faktiskt inte känner av sitt barn i magen de första månaderna. Jag märker knappt av min graviditet och hade de inte varit för ULbilderna så hade jag faktiskt inte kännt någon som helst koppling till mitt barn i magen. Jag hade nog inte fattat att det växer något liv i mig. Så ja, jag klandrar inte dom som gör abort, eller de som inte känner något för sitt barn i magen.

• KickStart
    ManaMi skrev 2006-07-07 02:02:30 följande:
    Jag är inte emot abort, har tyvärr gjort en själv (v 10) men för mig är fostret ett barn i vecka 12. Ny forskning visar att fostret med största sannolikhet visst kan känna smärta och om jag hade dåligt samvete innan jag läste detta så kan jag ju säga att jag mår pyton nu! Däremot håller jag verkligen med om att dessa abortmotståndare gör helt fel i att sprida bilder på döda foster och som någon sa, det hindrar nog inte så många från att göra abort som att få människor att ta avstånd från deras organisationer och deras budskap istället!
    Nej det finns ingen ny forskning som stödjer att ett foster i vecka 12 kan känna smärta och tolka smärta. Det är i det närmaste omöjligt då hjärnan inte har nått den utvecklingsnivån ännu. Runt vecka 16-18 så finns det en teoretisk möjlighet att fostret kan känna smärta eftersom att då finns bl.a. hjärnbarken på "plats"
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    AnnaEster skrev 2006-07-07 09:39:08 följande:
    Sheyla, ja, är det rätt att beröva en liten påbörjad människa en chans till ett liv? Det är frågan. Man får tänka på att en bebis från början kan vara oönskad, men när den väl kommer vara hur önskad som helst. Jag blev själv gravid under inte helt perfekta förhållanden, ringde av ren panik till närmaste sjukhus för att boka tid för abort, men fick veta att det skulle ta ganska lång tid innan ingreppet kunde genomföras. Som tur var hann jag ändra mig, och idag, när jag sitter här med min lilla kille känner jag faktiskt sorg över att abort är så otroligt vanligt. Efter att ha läst många trådar om abort ser man att många har ångrat sig och mår dåligt efteråt. Jag tror däremot att det är ytterst få av de som övervägt abort men sedan behållit barnet som ångrar sitt beslut. På nio månader kan ett barn hinna bli väldigt efterlängtat, man kan hinna reda upp sin situation om man VILL och ser möjligheter istället för svårigheter.Ibland kan kanske abort vara det allra bästa. Man kanske får reda på att barnet har en så svår sjukdom att det inte kommer att klara sig, eller andra orsaker. Men att så många aborter genomförs är ju helt galet! För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning.
    Det är en stor skillnad mellan en oplanerad och en oönskad graviditet.
    Det är många graviditeter som är oplanerade och i det stora hela så är det få av dessa som inte leder till att ett barn föds.
    En oönskad graviditet är dock en helt annan sak. Då handlar det om kvinnor som INTE vill fortsätta graviditeten och som INTE anser sig ha möjlighet att göra det.
    Däri ligger skillnaden.
  • KickStart

Evaviola:
    "Kan ju börja med att rätta någon som skrev här innan att redan när man upptäcker att man är gravid så har fostret känsel. Detta stämmer inte, dock beroende på när man upptäcker att man är gravid. Fostrets nevceller är inte utvecklade förän när mamman är i v7-8."

Då passar jag på att att rätta dig lite granna
    I vecka 7-8 kan inte fostret känna smärta. Dess hjärna är för outvecklad men förmågan att känna smärta dyker upp under graviditetensgång- och i vecka 16-18 finns en teoretisk möjlighet att fostret kan uppfatta och tolka smärta.

• evaviola

Morula: Se där, då är det ännu senare då! Tur att vi kan rätta varandra.

• KickStart
    evaviola skrev 2006-07-07 12:29:01 följande:
    Morula: Se där, då är det ännu senare då! Tur att vi kan rätta varandra.
    Visst är det
    Det är viktigt att just informationen om hur ett foster utvecklas blir korrekt. Det vill ju gärna hävdas från abortmotståndarhållet att foster är mera utvecklade än vad de egentligen är.
    Hela fosterutvecklingen är fantastisk och otroligt intressant
    Det händer SÅ otroligt mycket på en sådan relativt kort period så det är väldigt fascinerande att läsa om.
    Krångligt visst- men intressant
  • evaviola

En fråga till Matss: Har inte orkat läsa hela tråden, så du har kanske svarat på detta innan.

Om fostret man bär på har en sjukdom som gör att det inte kommer överleva tiden utanför livmodern, är det fel att göra abort då oxå, eller det anser du vara ok?

• JohnG

Fostret har känsel i vecka åtta, fråga Bernard Nathanson tex. snubben var ju för i helvete abortläkare, en abort skulle aldrig ta femton minuter om det inte vore för att fostret sprattlar så mycket just pga. att det känner.
    Det som gör tidigare aborter omoraliskt att att barnet bevisligen är en människa från befruktningen, man har inte rätt att döda någon på ett sätt så den inte känner något heller (jmf. att blanda droger i någons drink) eftersom man inte dödar en människa. så enkelt är det.

• AnnaEster

Kan någon svara på vad det är så himla BRA med att det genomförs över 30 000 aborter i ett land som Sverige, där vi har tillgång till preventivmedel och dagen efter-piller?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion