• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • Jossanundercover

FY FAN!! Nu har jag tittat på dom fruktansvärda bilderna och jag mår fruktansvärt illa!! Vad är det för jä*la monster som tar dessa bilder över huvud taget..Har svårt att tro att det läkare som själva fotat..Och eftersom dessa stackars barn hängs ut som någon slags skrämselpropaganda kan ju inte jag se att organisationen visar någon som hellst respekt för dom små liven och deras liv..

• evaviola

Matss: Eftersom John tydligen inte är inloggad längre kanske du kan svara på mina frågor?

• KickStart
    JohnG skrev 2006-07-07 13:52:47 följande:
    Fostret har känsel i vecka åtta, fråga Bernard Nathanson tex. snubben var ju för i helvete abortläkare, en abort skulle aldrig ta femton minuter om det inte vore för att fostret sprattlar så mycket just pga. att det känner.Det som gör tidigare aborter omoraliskt att att barnet bevisligen är en människa från befruktningen, man har inte rätt att döda någon på ett sätt så den inte känner något heller (jmf. att blanda droger i någons drink) eftersom man inte dödar en människa. så enkelt är det.
    Men snälla John.
    Jag ÄR också "abortläkare" även om den korrekta termen är ob/gyn. Och tro mig ett embryo på 8 veckor har INGEN känsel.
    Studera fosterutveckling innan du hasplar ur dig saker som inte stämmer
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 14:09:11 följande:
    Sheyla,varför påstår du att vi ljuger om fosterutvecklingen? Det är en anklagelser du inte borde haspla ur dig bara så där. Vad i allsindar skulle vi kunna vinna på det? Kanske är det veckoangivelsen vid våra fosterbilder som fått dig att tro att vi ljuger. I så fall beror det på ett missförstånd. När man visar bilder på foster så brukar man ange fosterveckor (dvs antalet veckor från befruktningen) och inte graviditetsveckor (antalet veckor efter den sista menstruationens första dag). Graviditetsveckor är ofta två veckor mer än fosterveckor (alltså: Fostervecka + 2 = graviditetsvecka) Detta stämmer inte alltid eftersom befruktningen kan ske 1-3 veckor efter den sista mensen. Från kvinnans perspektiv talar man därför om graviditetsveckor, men när fostret är i fokus talar man om fosterveckor. Vi följer bara det som är det gängse sättet att åldersbestämma foster. Jag vet att detta kan skapa viss förvirring. När utrymmet tillåter skriver vi därför "Abort X veckor efter befruktningen" (som t ex på lastbilen). Hoppas detta klargör något....
    Mats NU börjar det närma sig sanningen
    Förstår du nu vad som menas med bl.a. felaktiga uppgifter OCH vinklad information.
    Det går föresten ypperligt att göra ett tillägg på sidan där ni förklarar lite närmare hur det var tänkt med dessa foton.
    Vidare tycker jag också att det kanske vore objektivt och moraliskt korrekt att poängtera att aborter inte görs i vecka 24 i Sverige och vidare hade det ju också kunnat vara av intresse att ni påtalar det faktum att fostret i vecka 24 har MYCKET grava fosterskador. Det är INTE ens säkert att det handlar om en abort..
    Då fostret har sådana avvikelser som är förknippade med intrauterinfosterdöd icke livsduglighet.
  • MatsS

Morula och Sheyla,

jag har nu varit i kontakt med CBR (som har copyrighten på abortbilderna vi diskuterar). Planned parenhood (PP) anklagade CBR för de saker ni nämner. CBR skickade då all relevant information till PP och hotade att stämma PP om de upprepade sina falska anklagelser. (För att man ska kunna vinna en rättegång i denna sak måste det kunna bevisas att motparten MEDVETET spred falsk information. Därav CBR:s info-utskick till PP.) Därefter har PP som organisation inte återupprepat sina anklagelser. CBR ser gärna att det sker så att man kan stämma PP.

CBR har varit i domstol vid två tillfällen. Vid båda tillfällena är det CBR som tagit initiativet och stämt dels ett univerisit och dels polisen. Inget av detta hade med bilderna att göra.

Så jag tror det blir svårt att få fram den juridiska dom ni talar om. Mig veterligen har det inte varit något domstols-case i frågan. Men ligg gärna på och begär att få domen från era amerikanska kontakter.

Personligen tror jag ni gått på en nit. Jag tror att det är PP juridiskt oprövade anklagelser ni snappat upp. Men rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.

Angående den sena aborten i filmen choice blues (som också ligger på vår hemsida) ¨så är det en riktig abort. Allt filmmaterial + bilder kommer från abortkliniker. Man går inte till en abortklinik för att man fått missfall.

Mitt tips är att ni väntar med era anklagelser tills ni har dokumentet i handen. Då kan vi ta upp den här tråden igen.

• MatsS

jag glömde: kolla gärna in CBR:s hemsida. De har en text om "false accusations of photo fraud".

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 15:19:33 följande:
    Morula och Sheyla,jag har nu varit i kontakt med CBR (som har copyrighten på abortbilderna vi diskuterar). Planned parenhood (PP) anklagade CBR för de saker ni nämner. CBR skickade då all relevant information till PP och hotade att stämma PP om de upprepade sina falska anklagelser. (För att man ska kunna vinna en rättegång i denna sak måste det kunna bevisas att motparten MEDVETET spred falsk information. Därav CBR:s info-utskick till PP.) Därefter har PP som organisation inte återupprepat sina anklagelser. CBR ser gärna att det sker så att man kan stämma PP.CBR har varit i domstol vid två tillfällen. Vid båda tillfällena är det CBR som tagit initiativet och stämt dels ett univerisit och dels polisen. Inget av detta hade med bilderna att göra.Så jag tror det blir svårt att få fram den juridiska dom ni talar om. Mig veterligen har det inte varit något domstols-case i frågan. Men ligg gärna på och begär att få domen från era amerikanska kontakter. Personligen tror jag ni gått på en nit. Jag tror att det är PP juridiskt oprövade anklagelser ni snappat upp. Men rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.Angående den sena aborten i filmen choice blues (som också ligger på vår hemsida) ¨så är det en riktig abort. Allt filmmaterial + bilder kommer från abortkliniker. Man går inte till en abortklinik för att man fått missfall.Mitt tips är att ni väntar med era anklagelser tills ni har dokumentet i handen. Då kan vi ta upp den här tråden igen.
    Jag väntar som sagt med spänning på domen.
    Nej och det handlar inte om PPs oprövade anklagelser utan detta handlar om rättegång I domstol.
    Visst kan kvinnor gå till vad ni kallar "abortkliniker" för missfall. Dessa kliniker är inte alltid renodlade "abortkliniker" eller abortionmills
    Många är även vanliga KK som erbjuder allt ifrån mödravård, preventivmedel, behandlingar, aborter OCH förlossningar.
    Så rent objektivt behöver det inte alls handla om en abort- även om man nu påstår att det gör det. Det kan lika väl handla om intrauterinfosterdöd eller en prematurfödsel.
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 15:22:21 följande:
    jag glömde: kolla gärna in CBR:s hemsida. De har en text om "false accusations of photo fraud".
    Jo den har jag läst och man hotar även där med att stämma ALLA som hävdar att bilderna är falska
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion