• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • mjukisvicki

jaja tack och lov har jag inte sett dem.

fattar inte hur dom tänker som åker runt med dem heller.

vårat samhälle är så upplyst ändå idag när det gäller sex och aborter. behöver inte få det slängt i ansiktet på det viset oxå.

• MatsS

Morula Ailith,
    så bra att du tar upp frågan om våra bilder. Jag försökte hitta den tråden men misslyckades. Under vilken huvudrubrik finns den? Visst var det du som påstod att våra bilder var fejkade eller något i den vägen? Om det var du så kan du vara så vänlig att förklara vad du menar. Är det din egen spekulation eller har du hört det från någon källa du bedömer som trovärdig? I så fall vilken?

• KickStart
    mjukisvicki skrev 2006-07-07 00:57:52 följande:
    jaja tack och lov har jag inte sett dem. fattar inte hur dom tänker som åker runt med dem heller.vårat samhälle är så upplyst ändå idag när det gäller sex och aborter. behöver inte få det slängt i ansiktet på det viset oxå.
    Jag tycker att det är bra att diskussionen om abort kommer upp. Det är nyttigt att diskutera det och faktiskt viktigt med för den delen.
    Men den typ av propaganda som MRO framför ger jag ytterst lite för. Jag har sett alldeles för mycket av den typen och hur dessa grupper fungerar i USA. Det känns bara så tragiskt.
    Men jag anser att det är de som är för kvinnans rätt att själv bestämma som måste ta tag i abortdiskussionen. Det är en alldeles för viktigt fråga att lämna över till abortmotståndare.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • MatsS

Morula,
    en abortförespråkare är en person som förestpråkar rätten till fri abort. Det är en person som anser att man har rätten att döda en ofödd människa om den människan är tillräckligt beroende och tillräckligt oönskad i moderns ögon.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:59:17 följande:
    Morula Ailith,så bra att du tar upp frågan om våra bilder. Jag försökte hitta den tråden men misslyckades. Under vilken huvudrubrik finns den? Visst var det du som påstod att våra bilder var fejkade eller något i den vägen? Om det var du så kan du vara så vänlig att förklara vad du menar. Är det din egen spekulation eller har du hört det från någon källa du bedömer som trovärdig? I så fall vilken?
    Tråden du refererar till är borttagen.
    Visst jag förklarar gärna hur jag menar

Som jag skrev tidigare så har jag hållit på med abortfrågor sedan 96. Jag ingår bl.a. i en samverkansgrupp med ob/gyns från bl.a. US, Sverige och UK.
    Genom den gruppen så har jag också kommit i kontakt med kollegor i US och en av mina väninnor där berättade att huvudorganisationen blivit dragen inför rätta och att det där medgavs att bilderna var fotomontage och att informationen på sidan kunde anses vara vinklad. Vidare uppgav hon att flertal obgyns hade vittnat om att bilderna inte visade foster i de veckor de påstog sig visa. Bl.a. slog rätten ned på de bilder av foster som finns på CBRs hemsida där samma foster lagts på olika typer av mynt och då sidorna också översatts till diverse språk (Du vet säkert vilka bilder jag menar.) att dessa bilder var fotomontage och manipulation.
    Man slog även ner på en abortvideo som påstods visa abort. Det man då reagerade på var inte den tidiga aborten utan att det mitt i allt visades ett foster någonstans mellan 20-24 veckor, give and take, och att det inte behövde visa en abort utan kunde lika väl handla om intrauterin fosterdöd eller en prematurförlossning.
    Jag har bett väninnan skicka domen till mig- för jag är nyfiken!
    Jag kommer sedan att scanna in den och lägga ut den så att den finns att läsa.
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 01:01:25 följande:
    Morula,en abortförespråkare är en person som förestpråkar rätten till fri abort. Det är en person som anser att man har rätten att döda en ofödd människa om den människan är tillräckligt beroende och tillräckligt oönskad i moderns ögon.
    OK.
    Då är min definition lite annorlunda. En abortförespråkare för mig är en person som förespråkar abort i princip alla lägen. Även tvångsaborter etc.
    Det finns sådana också- tack och lov är de få

Det du beskriver ovan är för mig en person som jag själv. En person som är för gällande abortlagstiftning och som anser att det är kvinnans val. En person som är varken för eller emot abort utan stöttar kvinnan oavsett om hennes slutliga val blir en abort, föräldraskap eller en adoption.
    Så vi har helt enkelt en väldigt olika syn på vad som anses vara en abortförespråkare.
  • mjukisvicki

jo visst men då ska det väl kunna diskuteras på ett vettigt sätt inte skicka ut lastbilar med bilder ingen vill se? eller?

• MatsS

Mjukisvicki,
    jag förklarar gärna hur vi tänker. En bild säger mer än tusen ord. När det gäller övergrepp mot människovärdet har bilden spelat en oerhört stor roll. Barnarbete i Englad i slutet på 1800-talet, slaveriet i England och USA, Martin Luther King, Apartheid, protesterna mot vietnamkriget osv. Dessa har det gemensamt att bilder spelade en avgörande roll för att väcka opinionens samvete. Det tog tid och folk var alltid mycket motvilliga i början. Men så småning om sipprade sanningen om övergreppen in. Och då börjar förändringen.
    Folks starka reaktioner på abortbilder bekräftar detta mönster. Visst blir folka arga på MRO. Men det är ett pris som är värt att betala för att kommunicera det ofödda barnets mänsklighet och det dödliga våld en abort utgör.
    Det märkliga är att alla jag talat med håller med om vikten att visa bilder (t ex från förintelsen), men när det gäller vår egen tid och vår egen kultur och våra egna övergrepp mot ofödda, ja då ändras spelreglerna. När det gäller abortbilder reagerar faktiskt svenskar på samma sätt som tyskarna reagerade när allierade soldater satte upp stora bilder från koncentrationslägren. Man vill inte se offren. Och det är helt förståeligt. Faktum är att jag helst inte vill visa dem heller. Men jag har kommit till en punkt där mitt samvete tvingar mig. Jag har varit tyst för länge. Nu är det dags att tala och bilder av dödade ofödda barn talar högre och starkare än något annat.

• KickStart
    mjukisvicki skrev 2006-07-07 01:11:12 följande:
    jo visst men då ska det väl kunna diskuteras på ett vettigt sätt inte skicka ut lastbilar med bilder ingen vill se? eller?
    Jag är av den åsikten att actioner typ den med "abortlastbilar" inte leder till annat än att avskräcka folk inte från abort men från den typen av abortmotstånd. Det är min erfarenhet. Så för min del får de gärna kuska land och rike runt i denna lastbil
  • mjukisvicki

huvva. alltså det är inte barn. ett barn är det kanske efter v 18 men vid v12 så är det inte ett barn.
    jag väljer att se det så här att det finns så mycket barn ändå i världen som inte är välkommna någon stans. i minst hälften av alla fall hade barnen mått bättre om mamman hade gjort abort.
    jag tycker att mamman gör det lilla fostret en tjänst och sig själv om hon vet att hon inte klarar av att ta hand om det

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion