• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • AnnaEster

Jo visst borde man satsa på förebyggande åtgärder! Det är synd att det alltid är kristna, konservativa män som är abortmotståndare. Själv tycker jag att abort skall vara tillåtet. Samtidigt ör det ju galet många aborter som görs. Är alla verkligen nödvändiga? Ska det vara OK att göra fyra aborter utan att någon höjer ett ögonbryn.

Abort är väldigt accepterat i Sverige. Därför är det underligt att många inte klarar av att se bilder på aborterade foster.

Nu kastar jag in handduken. Go´natt!

• maria20

för att jag har rätt att bestämma över min egen kropp!! sen kan man ju diskutera deras tillvägagångsätt.. hade dom visat bilderna för kvinnor som ska bestämma sig för abort e en sak.. men att tapetsera lastbilar och slänga upp det i nyllet på bla BARN så e det inte rätt

• adrenalin

MatsS
    Men jag tycker det är GRAVSKÄNDNING att hålla på att göra sådär med foster!! USCH !! det gör mig arg att man vill rättfärdiga en sån sak!

Det är en sak om en tjej vill göra abort, men att sedan ta fostret och behandla det utan någon som helst respekt äcklar mig.

• MatsS

Jag vet att ofödda barn räddas till livet av våra bilder. Eftersom jag helhjärat tror på människovärdet (vilket jag utgår från att ni också gör) så är människors liv viktigare än människors känslor.
    Dessutom är det precis som anezka skrev så att barn inte förstår vad de ser. Det som upprör barnen är nästan alltid föräldrarnas reaktion snarare än bildern själva. Visst beror det på barnet ålder. Men är barnet tillräckligt stort (ca 7-10 år) för att förstå så är det inte mer än rätt att förklara för barnet vad som pågår. Om inte alltför många år kommer barnet vara tonåring själv. Och allt för många tonåringar får tragiskt nog uppleva en abort själva.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:37:20 följande:
    Kan inte alla ni som är för abort förklara för mig varför abort ska vara en så självklar rättighet samtidigt som ni blir upprörda över att vi visar hur det ser ut? Allt fler talar om abort som en mänsklig rättighet. Jag tror verkligen på mänskliga rättigheter och blir glad när jag ser en mänsklig rättighet utförd i praktiken. Varför blir reaktionen den motsatta om ni nu tycker att abort är en rättighet. Vill ni vara vänliga och förklara det för mig.
    Jag kan ju berätta varför jag blir upprörd. Det är sättet man väljer att framföra sin kritik.
    Som du vet Mats så har jag ju redan i en annan tråd tagit upp detta med de sk. abortfotona. Er hemsida finner jag dessutom ytterst vinklad. Det handlar bara om en enda sak och det är embryon/foster/ofödda barn. Resten struntar ni i.
    Det tycker jag är himla trist!

Jag undrar också hur ni på sidan kan gå ut och påstå att ni är politiskt och religiöst obundna när sedan medlemmar i organisationen påstår att ni är sponsrade av den amerikanska kristna högern. Det tycker jag låter skumt!
    Jag blir inte alls förvånad- utan snarare hade jag blivit det om ni inte varit sponsrade av liknande intressenter.
    Hur ligger det egentligen till?
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • maria20

idioti säger jag bara.. tror du på det själv eller?? då kan man ju titta på skräckfilm med barnen oxå?? sålänge man inte blir upprörd?

• maria20

varför måste man köra med skrämseltaktik? finns det inga andra sätt?

• KickStart

Mats:
    Jag undrar också vilken form av utbildning ni ger era medlemmar?
    Vilken information får de tillgång till?
    Anledningen att jag ställer den frågan är att en av era medlemmar uppvisar i princip ingen vetskap om embryologi och fosterutveckling.
    Gå gärna in i tråden Abortlastbilar där just dessa diskussioner dykt upp.

• MatsS

Adrenalin,
    nej, det är inte gravskändning (egentligen tror jag du menar "likskändning") varken juridiskt eller moraliskt. I juridiskt avseende räknas inte aborterade foster som människor. Om du menar att det är gravskändning så borde du bli än mer upprörd över dödandet av dessa små människor. Det är en horriblet hyckleri att uppröras över grav/likskändning utan att uppröras det minsta över själva dödandet.

Men det är inte heller gravskändning ur en moralisk synvinkel just eftersom syftet avgör om något är en grav/likskändning eller inte. När man gräver upp massgravar i Bosnien är det inte likskändning just därför att själva syftet är att blottlägga det brott mot mänskligheten som begåtts. Detta är precis syftet med våra abortbilder. Så från vårt perspektiv håller inte grav/likskändningsargumentet och från abortförespråkarnas synpunkt är det helt inkonsekvent eftersom man då erkänner att man avlivat en människa.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:54:15 följande:
    Adrenalin,nej, det är inte gravskändning (egentligen tror jag du menar "likskändning") varken juridiskt eller moraliskt. I juridiskt avseende räknas inte aborterade foster som människor. Om du menar att det är gravskändning så borde du bli än mer upprörd över dödandet av dessa små människor. Det är en horriblet hyckleri att uppröras över grav/likskändning utan att uppröras det minsta över själva dödandet.Men det är inte heller gravskändning ur en moralisk synvinkel just eftersom syftet avgör om något är en grav/likskändning eller inte. När man gräver upp massgravar i Bosnien är det inte likskändning just därför att själva syftet är att blottlägga det brott mot mänskligheten som begåtts. Detta är precis syftet med våra abortbilder. Så från vårt perspektiv håller inte grav/likskändningsargumentet och från abortförespråkarnas synpunkt är det helt inkonsekvent eftersom man då erkänner att man avlivat en människa.
    Men Mats det är väl ändå så att få förnekar att embryot/fostret är mänskligt?

Jag undrar också vad du menar med när du skriver abortförespråkare.
    Jag har diskuterat detta med abort sedan 96 och då både här hemma och i USA och under alla dessa år så har jag träffat på ytterst få abortförespråkare. Så vad exakt är det?
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion