MatsS skrev 2006-07-07 01:30:54 följande:
MorulaAilith skrev: "Men Mats det är väl ändå så att få förnekar att embryot/fostret är mänskligt?"Hur ser du då på människovärdet? Om embryot/fostret är en människa och alla människor har samma värde (enbart i kraft av att de är människor), då begriper jag inte att man kan tillåta abort av vilken anledning som helst. Rent logiskt måste du antingen förneka att det ofödda barnet är en människa, eller så måste du förneka att just denna grupp människor har människovärde. För att vara trovärdig måste du svara på denna fråga. Att strunta i den frågan är även det ett brott mot människovärdet. Det är att anse att människovärdesfrågor i praktiken är oviktiga.
Jag ska försöka ge dig ett svar på den frågan men inte för att verka trovärdig eftersom det inte handlar om det.
Att embryot är mänskligt råder det som sagt ingen tvekan om. Det kommer inte att bli en labrador av det hela utan om allt går vägen så föds ett barn efter en sisodär 9 månader.
När det gäller människovärdet så håller jag med dig om att alla människor har samma värde men det är dock krångligare än så. Fostret är beroende av kvinnans kropp för sin överlevnad. Det kommer vi aldrig ifrån så är det. Då är frågan har vi människor män som kvinnor rätt till och självbestämmande rätt över vår egen kropp?
Jag anser att så är fallet.
Kontentan av det hela blir således att kvinnans rätt till självbestämande över hennes egen kropp. Hon har ingen moralisk skyldighet att upprätthålla liv OM hon av någon anledning anser sig nödgad att avbryta graviditeten. Fostret har ingen rätt att kräva det lika lite som någon kan kräva av dig att du ska donera t.ex din njure för att rädda liv.
Våra kroppar äger vi.
Sedan finns det även ytterligare aspekter på detta med varför jag är för kvinnans rätt till abort.