Inlägg från: Sheyla |Visa alla inlägg
  • Sheyla

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Det pratas mycket om om människovärde från Mats och andra abortmotståndare här. Men kvinnorna som blir ofrivilligt gravida verkar inte ha något som helt värde med det här resonmanget som förs. De ska avla fram dessa oönskade barn till varje pris. Jag tycker det är lite märkligt om man nu är så mån om människorna att man skiter i vad kvinnan tycker, tänker, känner och vill.

• Sheyla

AnnaEster:
    "För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning. "

Jag påstod inte att man inte kan ha ett värdigt liv som till en början ofrivillig mor. Var fick du det ifrån?

JAG kan bara utgå från MIG själv, liksom DU bara kan utgå från DINA erfarenheter. Jag är glad för din skull att det kändes bra att föda för dig. Jag, blev dock väldigt olämpligt gravid och pappan var inte direkt någon klippa att räkna med. Ensam mamma är helt otänkbart för mig. Ett barn har rätt till båda föräldrarna. Jag gjorde abort i vecka 7 och den lättnad jag kände när aborten var ett faktum är helt obeskrivlig. Jag har inte tvekat en sekund på att det var rätt för mig. Det fanns inte ens för en sekund tanken att jag ville ha barn då, inte minsta lilla tvekan. (inte nu heller för övrigt). Om man dock är lite tveksam kan jag tänka mig att för en egen sinnesfrid är bättre att be hålla. Men för MIG var det inte så.

Vad jag vill säga med detta är att alla har olika förutsättningar, viljor och tankar och inget fall kan appliceras på ett annat. Därför blir det för mig obegripligt hur man kan dra alla aborter över en kam och hur en person kan anse sig kunna uttala sig om en annan som har varit i en helt annan situation.

Mind your own business säger jag.

• Sheyla

Hmm kanske skrev i fel tråd kom jag att tänka på.. Nåja..
    Lastbilarna känns rätt onödiga. Jag som är stark klara sådana bilder och jag kan min embryologi så jag vet att de ljuger om hur gamla fostrena är. Men en mindre stark tjej som precis har genomgått en abort som hon kanske inte var helt säker på kan ju blir helt förkrossad av dessa bilder. Vad är syftet med det egentligen? Är man osäker är aborten svår nog och jag skulle tro att man aktar sig väldigt noga för att inte hamna i samma sits igen. Om man nu är så mån om människor så borde man kanske funderar innan man kör iväg med dessa bilar. Fast människors psykiska hälsa är kanske inte så viktig.. vad vet jag.

• Sheyla

John G

Jag skulle tro att hjärnforskare har mer koll än en abortläkare på hjärnans utveckling. Du kan återkomma när du har samma information från en sådan. DÅ kan jag tro på det. (Förutsatt att källan inte är någon suspekt pro-lifesida)

Mig veterligen är det väl inte så att fostrena ligger blixt stilla även när de inte aborteras, men de sprattlar inte för att det gör ont.

I övrigt håller jag med Evaviola, kom igen när du själv är gravid så kan vi snacka.

• Sheyla

hmm hehe blixt stilla skulle vara blickstilla *skrattar*

• Sheyla

Snälla Mats, jag har själv varit gravid, jag kan det där.
    Jag hänvisar till den dom som Morula pratade om i USA som hon begärt ut.

• Sheyla

Mats:
    Hmm jag tror jag läste för fort där. Sorry
    Du menar huruvida fostret har känsel eller inte?
    Enligt alla källor jag sett (inklusive Morula som är läkare själv) så är det OMÖJLIGT för ett foster att känna något innan hjärnbarken är utvecklad och detta sker tidigast i vecka 16.

• Sheyla

Kanske det helt enkelt är så att vi "Abortförespråkare" inte anser att ett 6 veckors foster är en människa utan just ett FOSTER. Därför kan inte människovärdesprincipen inte appliceras. Nu vet jag att det här kommer att vridas och vändas på till att jag är en hemsk människa som inte tror på människors lika värde. Men jag tror att de flesta här utom Mats inser att det inte är så jag menar.

Jag håller för övrig med Yrslan, varför inte koncentrera sig och lägga all energi på de barn som faktiskt föds men som har det för jävligt istället. Då hade ni verkligen uträttat något som hade varit gott för samhället.

• Sheyla

Mats:

Jag förnekar inte att ett foster är en människa. Jag ANSER helt enkelt att det INTE är det. Bilogiskt sett VET jag att det kommer att BLI en människa så småningom men ett foster är för mig ett foster och ingentin annat.
    När du använder ordet "förnekar" tar du det du själv säger för sanning. Min sanning är en annan.

• Sheyla

För att tillämpa lite semantik och spagettidiskussionsteknik som gärna tillämpas av prolifers jag pratat med:

Bisquit:
    Resonemanget går ut på att alla har lika stor rättighet att leva och födas, att alla är lika mycket värda.
    Men om kvinnan räknas så himla lite att hon inte ens kan få slippa det hemska med att behöva föda ett barn som kommit till genom våldtäkt så anser ju jag att människovärdet i det fallet är = 0. Eftersom alla är lika mycket värda (enligt människovärdesprincipen) måste ju det betyda att alla är totalt värdelösa (= 0) liksom kvinnan som inte är värd bättre än att tvingas föda något hon absolut inte vill.

Nu har jag villat bort mig själv ;)

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion