Inlägg från: AnnaEster |Visa alla inlägg
  • AnnaEster

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Jo, det är ju synd att de tar till sådana drastiska åtgärder för att föra fram sitt budskap. Samtidigt har de ju en poäng. Oftast handlar ju inte abort-debatten om fostrets rätt till sitt liv utan om mammans rätt att få slippa föda ett barn som hon inte planerat.

Är själv vegetarian, men jag vet många köttätare som inte klarar av att titta på bilder av djur som slaktas. Är man köttätare ska man väl stå för det. Tycker man att abort är OK ska man väl kunna se på dessa bilder utan att bli alltför upprörd. Jag är lite inne på MatsS linje alltså.

• AnnaEster

maria20. Men det är ju inte kvinnans kropp man aborterar. Det är ju en annan människas kropp. Ju.

• AnnaEster

Men är det OK att döda den även om den inte skulle klara sig på egen hand utanför magen? Är det OK att döda fostret när det har känsel? När hjärtat slår?Jag är inte så säker som resten här verkar vara.

• AnnaEster

I vecka 18 var vi på ultraljud med vår son, och då var det definitivt en bebis inne i magen.

• AnnaEster

Det svåra med abort är ju att när man fått reda på att man är gravid, låtit beslutet om abort mogna, fått en tid för abort så har ju fostret hjärta redan börjat slå, det har känsel, ryggrad osv. Det har ofta redan passerat "räkstadiet" och har ju börjat likna en liten människa. Även innan v. 18 är det ju en bebis (mycket liten, men ändå) i magen.

• AnnaEster

Det kan vissa säkert tycka. I ett sådant fall kan man förhoppningsvis göra en så tidig abort som möjligt. Det kan man nog kalla ett extremfall.

Av alla aborter som genomförs i Sverige idag tror jag dock att det är ytterst få som blivit gravida som resultat om en våldtäkt .

• AnnaEster

Jag tror många är kluvna i frågan. Det är ju en jättesvår fråga.

www.preventivmedel.nu
    "Knappt var tredje graviditet avbryts genom abort bland kvinnor över 25 år. I åldersgruppen kvinnor
    18-24 år har 49 % av de som varit gravida gjort abort.

Det totala antalet aborter har ökat under år 2001 till knappt 31 800, jämfört med 30 980 under 2000. Uppgången beror i stor utsträckning på en ökning av tonårsaborterna med 6,5 %. "

• AnnaEster

Mmmm...Runar Sorgaard ville väl inte att man ska onanera före äktenskapet, vill jag minnas...eh, spårar vi ur lite tror du?

• AnnaEster

Jo visst borde man satsa på förebyggande åtgärder! Det är synd att det alltid är kristna, konservativa män som är abortmotståndare. Själv tycker jag att abort skall vara tillåtet. Samtidigt ör det ju galet många aborter som görs. Är alla verkligen nödvändiga? Ska det vara OK att göra fyra aborter utan att någon höjer ett ögonbryn.

Abort är väldigt accepterat i Sverige. Därför är det underligt att många inte klarar av att se bilder på aborterade foster.

Nu kastar jag in handduken. Go´natt!

• AnnaEster

Sheyla, ja, är det rätt att beröva en liten påbörjad människa en chans till ett liv? Det är frågan. Man får tänka på att en bebis från början kan vara oönskad, men när den väl kommer vara hur önskad som helst. Jag blev själv gravid under inte helt perfekta förhållanden, ringde av ren panik till närmaste sjukhus för att boka tid för abort, men fick veta att det skulle ta ganska lång tid innan ingreppet kunde genomföras.

Som tur var hann jag ändra mig, och idag, när jag sitter här med min lilla kille känner jag faktiskt sorg över att abort är så otroligt vanligt. Efter att ha läst många trådar om abort ser man att många har ångrat sig och mår dåligt efteråt. Jag tror däremot att det är ytterst få av de som övervägt abort men sedan behållit barnet som ångrar sitt beslut. På nio månader kan ett barn hinna bli väldigt efterlängtat, man kan hinna reda upp sin situation om man VILL och ser möjligheter istället för svårigheter.

Ibland kan kanske abort vara det allra bästa. Man kanske får reda på att barnet har en så svår sjukdom att det inte kommer att klara sig, eller andra orsaker. Men att så många aborter genomförs är ju helt galet!

För att svara Sheyla: Jo, man kan ha ett mycket värdigt liv som kvinna och mor till ett barn som man från början inte planerade!Och i det här landet lär ju knappast ens barn svälta!Om abort betraktades som det extrema ingrepp det är skulle det vara ett steg i rätt riktning.

• AnnaEster

Kan någon svara på vad det är så himla BRA med att det genomförs över 30 000 aborter i ett land som Sverige, där vi har tillgång till preventivmedel och dagen efter-piller?

• AnnaEster

Nej, det kanske är sant att det inte fungererar att förbjuda fri abort, men fri abort verkar ju missbrukas otroligt mycket. T.ex. hörde jag ett reportage om en ung tjej (17 år tror jag att hon var) som blev gravid och när hon bestämde sig för att behålla barnet var alla vuxna emot henne och tyckte hon var oansvarig som ville föda sitt barn. Istället kunde de väl ha hjälpt henne och hennes partner att se vilka olika alternativ som fanns.

Där är en annan grej: att göra barn är man två om. Mannen har ju inte ett skvatt att säga till om, fast det även är hans barn. Jag tycker det behövs en debatt om det ofödda barnets rättigheter. Lastbilstaktiken är lite väl drastisk, men det har i alla fall blåst igång en debatt.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion