Hej!
Får jag vara med här?
För att göra en lång historia kort lever jag med en man som har schizoaffektivt syndrom (hälften schizofren, hälften depressiv). Nu har han varit mer depressiv de senaste åren än tidigare då han haft den mer schizofrena delen. Men båda inslagen finns där. Just nu är allt väldigt stabilt på sjukdomsfronten egentligen och har så varit de senaste två åren. Men så kommer den där frågan om barn upp. Vi båda vill egentligen ha barn, eller snarare, min man kan inte tänka sig ett liv utan barn. Jag är mer tveksam. Inte till barnen som sådant utan till att skaffa barn med en man som under stress så lätt sjunker ner i depressioner. Till att skaffa barn med en man där jag vet att projektledarrollen, sammordningen, nattvaket kommer ligga på mig. För får han inte sin sömn kommer de där tvångstankarna farande. Han har, trots bra mediciner och flera timmar terapi, svårt att hålla flera bollar i luften.. Det fungerar bra nu, jag menar, det är ingen större konst att samordna två personers liv. Han får sova när han behöver osv.
Men hur blir det med barn? Orkar jag? Hur vågar jag ens tänka tanken?
Min skepsis kommer helt klart från att jag själv är uppväxt med en mycket djupt deprimerad mamma. Eller kanske snarare en mamma med en extremt svår posttraumatisk stress. Hon gjorde sitt första suicidförsök när jag var 6år, jag slutade räkna antalet försök när jag var 10. Jag vet hur jobbigt det är att vara det där barnet som måste ljuga om sin mamma, som aldrig kunde ta hem vänner, som alltid, alltid hade en klump i magen. Min mamma är fortfarande inte frisk, det blir snarare bara värre och värre. Hon är inlagd i långa perioder på LPT och av egen fri vilja. Trots hundra timmar terapi och en fantastisk pappa är jag fortfarande av den bestämda åsikten att inget barn borde få växa upp i den miljön som jag gjorde. Eller kanske snarare, inget barn ska behöva vara ensam i den miljön som jag växte upp i. Samtalskontakter och annat stöd har jag fått ta som vuxen, själv. Jag är rik på erfarenheter och det har gjort mig till en stark person idag. Jag älskar min mamma, vi har en fin relation men när hon börjar leva sitt mer destruktiva leverne då orkar jag inte hålla kontakten. (Det ironiska är att min pappa ser mig som en svikare under dessa perioder, man gör allt för familjen.... Min mamma däremot säger (under sina stabila perioder) att hon förstår varför jag inte orkar).
Så ikväll har vi återigen diskuterat barn, min man och jag. Han blir frustrerad för att jag tror att allt automatiskt ska bli som med min mamma. (Min mans problem är en piss i havet om man jämför). Att jag kommer bli min medberoende, alldeles för snälla och utplånade pappa. Fast vi både egentligen är överens om att det aldrig kommer ske, vi har inte den relationen, vi slutar inte bry oss om den andres känslor och välmående bara för att vi själva mår dåligt. Under de perioder när min man varit som mest deprimerad har han på ett väldigt fint sätt aldrig slutat prata om hur jag mår i situationen. Ikväll kom vi till en punkt där det blev jävligt smärtsamt. Han sa det där jag tänkt länge, att vi kanske inte är rätt för varandra. Då gick något sönder i mig. Eller snarare, känslan av att dela på oss bara för att jag inte vill ha barn med den man som jag älskar för att han har framförallt depressioner ibland, blev för mycket. Jag börjar inse att allt det här (vi har haft diskussionen länge) börjar göra att vår relation bara blir sämre och sämre. Sex, hångel, närheten, ja det bara minskar och minskar. Jag blir bara så irriterad på min övertygelse, för jag vill ju ha barn och med honom, egentligen. Men kunskapen om hur det är att växa upp med en psykisk sjuk förälder gör sig påmind. Min övertygelse om att jag inte vill att mina eventuella barn ska behöva se samma sak. Att det räcker gott och väl med att de skulle ha en totalt jävla tokgalen opålitlig mormor. Men jag tror också att det som gör mig rädd är vad det kommer göra med mig. Som jag skrev ovan, orkar jag? Är det värt slitet?
Så nu är min fråga. Hur har ni resonerat i barnfrågan? Vad har fått er att skaffa barn med er partner? Vad har fått er att avstå (om det finns någon som avstått)?