• Anonym (anhörig)

Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?

Vet inte om jag är i rätt forum? Men jag skulle så gärna bolla lite erfarenheter med andra som lever i förhållanden/familjer med en partner som är psykiskt sjuk. I mitt fall är det min man som lever med en långvarig utmattningsdepression. Men jag tror att situationen som anhörig/familjemedlem kan se ungefär lika ut även för andra diagnoser.
    Hur löser ni er vardag? Hur gör man för att hjälpa utan att själv gå under? Hur får man familjelivet att fungera? Barnens trygghet i det kaos som psykisk sjukdom ger? Finns det stöd/hjälp att få?
    I vårt fall är har min man testat det mesta som vi lyckats få hjälp med, medicinering, samtalsterapi, psykolog. Men på 5 år har inget hjälpt.
    Finns bättre och sämre perioder, men jag känner att det är så lätt att hamna i en ond cirkel - att jag får kämpa så hårt de perioder han mår som sämst, att det inte finns någon ork att "lyfta" när han mår bättre.
    Det är också svårt att hitta en balans i förhållandet, när man under så långa perioder blir "vårdare". Hur hittar man sedan tillbaka till varandra som "partners"?
    Någon som har erfarenheter eller tankar om det här?

• Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?
  • Anonym (bipolare)

Tack för era berättelser, vad fint att ni vill hjälpa andra! Jag försöker berätta att pappa inte mår bra och behöver mediciner och att även han behöver och förtjänar kärlek fast han är arg ibland. han är också en mycket bra pappa emellanåt(bättre än medel) ! Tror också på att berätta och att de får va delaktig i beslut i viss mån. Skönt att ni bekräftar att det är bra att va öppen fast de är små och kanske inte förstår allt.

Känner också som någon skrev att det känns mer rätt att va en "hel" familj än att pappan ska ha barnen själv då man har noll insyn och kontroll över uppfostran m.m. Jag tror på förbättring, kärleken och läkande annars skulle jag nog inte orka!! Och jag hoppas innerligt att barnen inte tar alltför stor skada av att ha en något udda fadersfigur(vad är normalmallen egentligen?) och de konflikter som kan uppstå därav..Det är väl kanske det som tar mest på barnen kan jag tänka mig(när man försöker ställa krav på peronen som är sjuk). Och att de ser hur vi mammor (eller pappor) sliter och få ta oförtjänt skit ibland. Det blir som inte riktigt jämställt! Men igen- hur många har det perfekt i sina hem? Självklart är det något att sträva efter men det kan inte vara ett mål i sig..då blir vi ju bara mer olyckliga..
    Jag hoppas iallfall att min barn ska se att jag gjorde det bästa utefter situationen (man önskar sig ju inte sjukdom..) och att de får många lärdomar av det hela och blir empatiska människor. Jag tror också att man blir mer intressant /kultiverad/(kalla det va du vill)som människa av en liten brokigare uppväxt(alltså inte helt perfekt). Kolla bara på alla kändisar/politiker... Sen finns det narutligtvis ohållbara situationer/relationer och människor som inte ska ha/klarar av att ha en familj nära inpå. Säger ingenting heller om de som väljer att lämna helt upp till var och en..

p.s. Hoppas det går bra på samtalet och att ni kanske får en (välbehövlig) stund för er själv!

• Anonym (anhörig)

Vilken bra beskrivning av mitt liv bipolare! Så svårt att hitta rätt ord tycker jag, men det du beskriver kunde lika gärna handlat om vår vardag. Tack!

• Anonym (Paranoid)
    Anonym (anhörig) skrev 2013-12-04 23:07:49 följande:
    För mig har det fungerat genom att jag stänger av känslorna, men vänskapen finns kvar, och jag hoppas att det finns en bättre framtid även för oss!

Det är så intressant och tänkvärt att läsa era svar. Att leva i en relation där känslorna är avstängda och bara en vänskap finns kvar är dock inget alternativ för mig. Nu vet jag inte var jag har mina egna känslor - jag jobbar med det - men är de borta kommer jag att lämna.

Min mans problem är nog små jmf med många här i tråden. Jag tror inte han skulle ha något större problem med att dra runt en vardag med barnen själv. Problemen uppstår i relationen med mig, inte med barnen, inte med hans jobb heller.

Får se vad samtalet med Fam terapeuten ger. Jag är inte jättepositiv men känner att jag måste försöka göra något i alla fall.
  • Anonym (patienten)

Jag hinner inte läsa hela tråden nu, men vill bara säga att jag tycker att ämnet är jätteviktigt!

Jag är sedan några år den som tas omhand, patienten, och min man har beskrivit det som någon här ovan: han tassar på tå.

Och jag har frågat om han inte vill bryta upp och det vill han inte nu, men om det blir som när det var som värst kommer han inte att orka mer. Helt begripligt.

Jag har också frågat mig själv om jag vill utsätta honom för mer och kommit fram till att om han inte "kan med" att ta steget under mitt (eventuella) nästa svåra skov, så måste det bli jag som gör det. För varför skall vi båda må dåligt och varför skall barnen ha två olyckliga föräldrar. En är mer än tillräckligt.

Ta vara på er. Ni är hjältar, men hjältar måste också trivas.

Patienten

• Anonym (Paranoid)

Då har vi varit hos Fam terapeuten. Det gav mer än jag trodde och hon fick tom min man att öppna sig lite och prata om sina problem. Jag upplever just nu att jag inte vet var jag har mina känslor - kanske kan samtalen hjälpa mig att reda ut det för mig själv. ingen annan än jag själv kan ju svara på detta.

Sen känner jag alltmer att en till psykos tar jag inte. Då går jag och kommer aldrig mer tillbaka. Kan låta hårt. Men ytterligare en psykos skulle ta död på de sista känslorna för min del. Nu känner jag att vi ändå har en möjlighet att reparera relationen.

• Anonym (patienten)
    Anonym (Paranoid) skrev 2013-12-06 15:51:28 följande:
    Då har vi varit hos Fam terapeuten. Det gav mer än jag trodde och hon fick tom min man att öppna sig lite och prata om sina problem. Jag upplever just nu att jag inte vet var jag har mina känslor - kanske kan samtalen hjälpa mig att reda ut det för mig själv. ingen annan än jag själv kan ju svara på detta.

Sen känner jag alltmer att en till psykos tar jag inte. Då går jag och kommer aldrig mer tillbaka. Kan låta hårt. Men ytterligare en psykos skulle ta död på de sista känslorna för min del. Nu känner jag att vi ändå har en möjlighet att reparera relationen.
    Du skall inte behöva ta mer än du mäktar med, men jag tror att ni kommer att ha nytta av terapin oavsett. Jag har själv föreslagit för min man att vi skall göra något liknande, men han vill inte. Bra jobbat, paret :)
  • Anonym (bipolare)

Vad bra att det kändes positivt efter mötet!! Skulle inte heller stanna om det inte fanns någon passion kvar..det glimtar fortf till ibland-som tur är! Jag tror säkert min karl fixat o ha barn själv också men han skulle nog inte uppnå den "standard" jag vill ha. Alltså det skulle nog bli lite hipp som happ med glass varje dag och obegränsad tv och datatid tex.. Men det skulle säkert va nyttigt! Hoppas han får bra hjälp (medeciner etc) så ni slipper fler psykosepisoder...

• Anonym (bipolare)
    Anonym (anhörig) skrev 2013-12-05 22:10:41 följande:
    Vilken bra beskrivning av mitt liv bipolare! Så svårt att hitta rätt ord tycker jag, men det du beskriver kunde lika gärna handlat om vår vardag. Tack!

Åh va glad jag blir! Hoppas vi kan pratas mer här. Skönt med dom som förstår!!
  • Anonym (bipolare)
    Anonym (anhörig) skrev 2013-12-04 23:07:49 följande:
    Styrkekramar till dig Paranoid. Har varit i din sits så många gånger att jag slutat räkna... Känslorna vet jag inte längre var jag har. Det är väldigt svårt att vårda sin man och samtidigt behålla förälskelsen. Jag försöker istället tänka lite mer "praktiskt" på det - vilka är alternativen? Vad är vinsterna och förlusterna med olika alternativ? Vad betyder familjen? Vad betyder förhållandet? Jag har insett att ingens liv ser ut som i TV reklamen - bara att problemen varierar. Och våra olika sätt att tackla dom. Jag har i alla lägen, av olika anledningar, valt att satsa på familjen. Det valet har inneburit att jag fått slita hårt och haft många tunga bördor att bära. Men samtidigt har jag alltid läst problemen, och har för det mesta lyckats att behålla tryggheten och stabiliteten i familjen. Problemen försöker jag lägga "utanför" mig själv - det är ju egentligen inte mina problem - utan en sjukdom som min man har, och där jag hjälper honom med "medicineringen". Min stora sorg ligger i barnens förhållanden. De perioder när jag inte klarar av att kompensera och fixa, utan där barnen kommer i kläm på olika sätt. Det är problem som jag inte kan lägga på någon annan, och inte lösa på något annat sätt än att bryta upp familjen. Och varje gång jag står där har svaret varit att barnen trots allt har det bättre i en hel familj, med en någorlunda fungerande pappa, och en trött mamma Men det är inte lätt att avgöra, och jag vet inte om jag någon gång kommer att nå gränsen där jag inte tycker det är värt det för barnens skull. Tycker ni gör det jättebra som går till familjerådgivningen. Hoppas dom kan ge er verktyg att jobba med och lite hopp om relationen. För mig har det fungerat genom att jag stänger av känslorna, men vänskapen finns kvar, och jag hoppas att det finns en bättre framtid även för oss!

Tycker du fann orden mkt bra här!! Som jag skulle ha skrivit det själv...
  • Anonym (Fighter)

Hej! Hittade nyss denna tråd.

Jag lever med detta nära inpå. Nämligen så är min man svårt sjuk. Han har diverse diagnoser. Asperger, scizoaffektivt syndrom, OCD, social fobi samt någon ospecificerad beteendestörning.

Just nu har vi det jättekämpigt verkligen och det skulle vara jätteskönt om jag fick vara med här i gemenskapen?

Kram

Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?