Anonym (ser igenom) skrev 2013-12-21 13:27:56 följande:
Ts, problemet ligger i att du vill hjälpa för mycket. Att du går med på att bli
vårdare.Om ni har provat i fem år utan att något hjälpt så är det nåt annat. Du skriver att man som anhörig måste ta stort ansvar för vården av den som är sjuk - men nej det måste man INTE! Du har valmöjligheten låta bli, men du väljer att stanna kvar i det här. Kanske känner du dig extra hjältemodig i rollen som den som hela tiden är den som "löser problemen", sliter hårt o med många tunga bördor att bära och vårdar maken, sköter hans medicinering osv.
Klart som korvspad att din arbetsgivare i längden inte har förståelse när du gång på gång plötsligt avbryter jobb för att han är "sjuk" (inlägg #6). Samma med släkt o vänner. Släpper plikter o allt för att han kallar på dig. Du förväntar dig att andra ska förstå dig, men förstår du dom? Han får ta ansvar för sitt mående SJÄLV, men du inser inte att du är manipulerad.
Klarar han inte sköta sin medicinering så kan distriktssköterskan hjälpa med det, men då måste man FRÅGA om den hjälpen.
Sen skriver du att du inte har nån aning om vart vända sig för att få hjälp, eller hur man gör - ändå har du fått tips tidigare i tråden om ANHÖRIGSTÖD, som du inte ens kommenterat på. O inte har ni gått till familjerådgivningen heller (för det gör väl honom orolig

!). Jag antar att du frågade terapeuten om konstruktiva råd, o så kom ett svar du inte ville höra. VARFÖR är det inte ett tänkbart alternativ att lämna maken? Jo, för att du gillar att älta much o inte vill se saker som dom är. "För om jag lämnar min man så kommer han att må sämre o då blir jag orolig". Suck.
Ser igenom sånt här, sett det på nära håll.
Vet inte riktigt vad jag ska svara, eller om jag ska svara... känns som om du inte riktigt förstått hur livet blir när den man älskar drabbas av psykisk sjukdom?
Klart att valet alltid finns att lämna - men varför ska jag ge upp den jag älskar och min familj för att min make blivit sjuk? Hade du resonerat på samma sätt om det varit en fysisk sjukdom? Ska man alltid sätta sig själv före sina nära och kära? Hur mycket är det värt att ge hjälp till de som behöver? Inga lätta frågor - precis som jag skrivit tidigare. Tror att de flesta vill hjälpa - men hur högt priset får bli, det är det svåra att avgöra.
Som närstående till någon som är sjuk blir man väldigt ofta delaktig i vården, på ett eller annat sätt. Tycker också det är självklart att det ska vara så. Men hur mycket det belastar beror på hur stort stödet är från omgivning/samhället. Samhällets skyddsnät är långtifrån det jag önskat mig, jag har försökt få stöd på olika sätt, men överallt fått samma svar - att det inte finns någon hjälp.
Omgivningens stöd är också svårt att få vid psykisk sjukdom. Precis som du skriver så är det inte lätt för arbetsgivare och andra att hantera situationen. Och släkt och vänner får dra ett tungt lass. När det gäller min mans depressioner så har mycket av hans frustration och dåliga känslor fått utlopp i anklagelser och problem att umgås med nära anhöriga, vilket fått de flesta av dem att vända honom ryggen - eller som du skriver - kräva att han tar ansvar för sitt eget mående och "skärper sig" så att han mår bättre. Problemet är bara att man inte kan bota psykisk sjukdom genom att ta ansvar. Det är just det man inte orkar!
Och att jag skulle vara manipulerad för att jag hjälper min man att klara av vardagen när han är sjuk - det förstår jag inte?