• Anonym (anhörig)

Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?

Vet inte om jag är i rätt forum? Men jag skulle så gärna bolla lite erfarenheter med andra som lever i förhållanden/familjer med en partner som är psykiskt sjuk. I mitt fall är det min man som lever med en långvarig utmattningsdepression. Men jag tror att situationen som anhörig/familjemedlem kan se ungefär lika ut även för andra diagnoser.
    Hur löser ni er vardag? Hur gör man för att hjälpa utan att själv gå under? Hur får man familjelivet att fungera? Barnens trygghet i det kaos som psykisk sjukdom ger? Finns det stöd/hjälp att få?
    I vårt fall är har min man testat det mesta som vi lyckats få hjälp med, medicinering, samtalsterapi, psykolog. Men på 5 år har inget hjälpt.
    Finns bättre och sämre perioder, men jag känner att det är så lätt att hamna i en ond cirkel - att jag får kämpa så hårt de perioder han mår som sämst, att det inte finns någon ork att "lyfta" när han mår bättre.
    Det är också svårt att hitta en balans i förhållandet, när man under så långa perioder blir "vårdare". Hur hittar man sedan tillbaka till varandra som "partners"?
    Någon som har erfarenheter eller tankar om det här?

• Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?
  • straw2008
    Sambal Oelek skrev 2014-01-06 01:08:26 följande:
    Har nyligen lämnat min bp-kärlek för andra gången. För min egen, sonens och även kärlekens skull. Vi drog ner varandra till slut. Det blev bara värre och värre. Idag kan vi träffas som vänner och även sova över hos varandra, och vi är mycket finare och snällare mot varandra nu, det finns en respekt och förståelse hos honom. Idag kan vi prata, mycket bättre. Någon gång i framtiden så kanske kanske vi kan vara tillsammans, men jag tror ? för oss alla ? att det bästa, eller det enda, sättet att ha en relation med en psykiskt sjuk är att vara särbos. Inte ha vardag, ekonomi eller tillgångar ihop. För det går inte. Hur mycket ska man ge av sig själv för den andre? Till slut finns ju ingenting kvar, av oss anhöriga... Och hur hjälper man då? Jag tycker att vi anhöriga ofta ses som verktyg, som man kan använda tills vi tar slut. Man har ju faktiskt i första hand ett ansvar mot sig själv, sin egen hälsa och sitt eget förstånd, om inte annat så för barnet/barnen. Min son har rätt till en mamma som mår bra! Som inte offrar sig helt och hållet för en psykiskt sjuk karl, även om vi älskar honom.  Visst är det svårt! Att bryta sig lös. Jag har ju haft så många roller, varit älskande, vänner, mamma och sjuksköterska åt honom. Och ja, det har säkert gjort att jag många gånger fått känna mig "duktig". Jag tar allt ansvar och bär det på mina axlar. Skitjobbigt, jag har gråtit nästan varje dag, men också... lite lite martyr-duktigt.. En kompis berättade om att hennes kompis pappa var BP. Han blev sämre och sämre, elakare och elakare. Till slut orkade inte hennes mamma mer. Hon tog sitt liv. 

Tack för svaret, har levt med en bp mamma hela livet o aldrig förstått varför min pappa stannat så länge med en så avskyvärd människa. Då jag var 15 fick jag o mina syskon genom deras skilsmässa livet tillbaka.
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (bipolare)

Man KAN och FÅR inte dra alla människor över en kam.. Bara för att man har en psykiatrisk diagnos eller är "psykiskt sjuk" imnebär inte det att man är en avskyvärd människa. Jag som inte har rn fiagnos men kanske pms eller är allmänt konstig kan ju vara nog såsvår att leva med men kanske är älskvärd ändå.. om ni förstår tänket.

• Anonym (Paranoid)

Som jag ser det så är det ett problem att det är så svårt att få hjälp. Den sjuke får en klapp på huvudet och ett tröstande "men det var nog inte så farligt ska du se" av sjukvården. Och så skickas den sjuke hem till oss anhöriga igen. Så börjar farsen om igen, play n repeat. Som så mkt annat som rör vården antar jag att det är en resursfråga. Någon långsiktig plan för vården av psyksjuka verkar inte existera.

• Anonym (Paranoid)
    straw2008 skrev 2014-01-06 09:01:44 följande:
    Tack för svaret, har levt med en bp mamma hela livet o aldrig förstått varför min pappa stannat så länge med en så avskyvärd människa. Då jag var 15 fick jag o mina syskon genom deras skilsmässa livet tillbaka.

Kanske kan den här tråden hjälpa dig att förstå varför din pappa stannade hos din mamma så länge innan han gav upp. Om du läser och faktiskt försöker förstå. Det är inte bara att dra liksom......
  • ledigidag
    Anonym (Paranoid) skrev 2014-01-06 13:51:26 följande:
    Kanske kan den här tråden hjälpa dig att förstå varför din pappa stannade hos din mamma så länge innan han gav upp. Om du läser och faktiskt försöker förstå. Det är inte bara att dra liksom......

Problemet är att barnen uppenbarligen tog skada och då är det inte ok längre. Nej, psykiskt sjuka kan inte hjälpa hur de mår, men de får inte bete sig hur som helst för det. Ts skrev tidigare att hennes man ibland tagit ur sin frustration på andra anhöriga och att de då "vända honom ryggen", som hon kallar det. Ett sådant uttalande tolkar jag som att TS är medberoende. Hon kan inte ens se varför släktingar och vänner inte orkar längre eller accepterar vilken skit som helst. Hon är så insyltad att hon kallar det "vända ryggen till", att inte stå ut med lika mycket som hon. Alla har rätt att må bra, samt rätt till ett bra liv - även anhöriga, barn och vänner till psykiskt sjuka! Sen håller jag med om att hjälpen från samhället kunde vara bättre. Men om man inte kan sköta sitt jobb pga att man ofta måste släppa allt och sköta sin psykiskt sjuka partner, borde man kanske överväga att gå ner i arbetstid eller bli anhörigvårdare?
  • Anonym (Paranoid)
    ledigidag skrev 2014-01-06 14:14:31 följande:
    Problemet är att barnen uppenbarligen tog skada och då är det inte ok längre. Nej, psykiskt sjuka kan inte hjälpa hur de mår, men de får inte bete sig hur som helst för det. Ts skrev tidigare att hennes man ibland tagit ur sin frustration på andra anhöriga och att de då "vända honom ryggen", som hon kallar det. Ett sådant uttalande tolkar jag som att TS är medberoende. Hon kan inte ens se varför släktingar och vänner inte orkar längre eller accepterar vilken skit som helst. Hon är så insyltad att hon kallar det "vända ryggen till", att inte stå ut med lika mycket som hon. Alla har rätt att må bra, samt rätt till ett bra liv - även anhöriga, barn och vänner till psykiskt sjuka! Sen håller jag med om att hjälpen från samhället kunde vara bättre. Men om man inte kan sköta sitt jobb pga att man ofta måste släppa allt och sköta sin psykiskt sjuka partner, borde man kanske överväga att gå ner i arbetstid eller bli anhörigvårdare?

Det är klart att det finns grader i helvetet, så att säga. Om vår vardag inte skulle fungera så skulle MIN gräns vara nådd. Likaså om han inte fungerade som förälder. Men var och en sätter sina gränser och gör sina bedömningar. Sen tycker jag personligen att det är helt fel att man ska gå ned i arbetstid för att sköta sin partner. Då tycker jag att man ska kräva att få hjälp av sjukvården. Men det är bara vad jag tycker. Jag respekterar att andra tycker på annat sätt.

Psykisk sjukdom sliter, precis som vilka problem som helst, på relationen. Vissa klarar det, andra inte. Vissa är ok med medicin, andra inte. Vissa blir sämre med åren, andra blir bättre. Och precis som det mesta här i livet, så går det upp och ned.

Sen är det aldrig ok om barn far illa. I mitt fall så är det vuxenrelationen som tar stryk. Föräldrarollen är helt ok.
  • Anonym (bipolare)

tyvär är det inte så lätt att bli avlönad anhörigvårdare som du tycks tro. Det är däremot lätt att döma och tycka. jag tror säkert att många hade känt sig mer uppskattade om de fick lön för allt slit de gör som anhörig. Klart man inte får bete sig hur som helst men de har ju en sjukdom som gör att de inte klarar att behärska sig i alla lägen. Självklart vill alla må bra och få uppskattning och hoppas att sin partner ska må bättre..du är otroligt naiv som tror annat. Tragiskt att folk har så stort behov av att lägga näsan i blöt för de tycks vara bättre vetande..ni gör oss bara en björntjänst. Vad tror ni att vi bara får världens uppenbarelse av det ni säger och packar väskan slänger ringen och drar med barnen alla som har minsta problem med sin sambo? Snälla gå ut och skaffa lite livserfarenhet innan plumpa uttal.

ledigidag skrev 2014-01-06 14:14:31 följande:

• Anonym (bipolare)

Det är väldigt lätt att bli medberoende som anhörig och även vi har behov av att lufta,stöta och blöta. Vi ska inte behöva sätta på oss munkavel för att andra tycker att vi är sjuka/dåliga/knäppa som stannar kvar hos en människa som kanske inte alltid beter sig enligt konstens alla regler. Så länge det finns hopp och man har någorlunda kontroll och känner att det positiva uppväger så kan man nog fortsätta tills döden skiljer en åt..som alla andra mskor(förutom de 50% som skiljer sig..typ) Ni vill säkert väl men de blir liiite fel..! Walk a mile in my shoes.

• straw2008

Pappa var TVUNGEN att stanna då hon hotade att ta vårdnaden om oss. Finns inget gott i henne what so ever. Ingen tror mig om jag berättar om min barndom. Tror inte ni lever med riktigt sjuka människor för då skulle ni aldrig stanna. Skulle ni stå ut med att se era 3 barn gå under, allt tas ifrån dom? Stolthet ärlighet hopp osv? Tack gode gud för att jag har sluppit resten av mitt liv. Snälla utsätt inte era barn för depressioner eller tom värre saker. Lämna för Guds skull för era barn blir skadade för livet. Kan även tänka mig föraktet de kommer känna för den friska föräldern som stannade. I mitt fall beskyller jag mamma men känner ofta ett sting av hat till pappa som såg o stannade. Vi var så små o hjälplösa.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (bipolare)

Låter som en tuff uppväxt:/ Beklagar verkligen! Som du säger så tror jag nog i dagens samhälle att man nog skulle dra om det var så illa ställt. Grejen är att om alla skulle drs för att ens sambo har en depression...då skulle alla få vara ensamma..! 1 av fem får nämligen depression och med tanke på alla övriga diagnoser som finns så skulle nog alla vara dinglar och inga familjer eller barn finnas till sist.. Och än om man lämnar så har ju den andre parten rätt att träffa/vårda sinabarn och frågan är ibland om detta skulle göra saken bättre för en deprimerad person. Ibland måste man tänka ett steg längre. Förstår att du skriver utifråm egen smärta och det är A och O att tänka på barnen i ett sånt här läge. Om man är medveten och tar ansvar så tror jag även att man har den tanken rätt så ofta i sina tankar. Jag tror och hoppas att jag gör rätt och att mina barn kommer förstår och tycka att vi gjort ett rätt okej jobb efter våra förutsättningar. Ingen kan komma och säga att vi inte älskar våra barn och har deras bästa för ögonen. Vi pratar ständigt om det. Också vikyigt att de får va delaktiga som ngn skrev här innan. Gonatt

straw2008 skrev 2014-01-06 22:03:58 följande:
    Pappa var TVUNGEN att stanna då hon hotade att ta vårdnaden om oss. Finns inget gott i henne what so ever. Ingen tror mig om jag berättar om min barndom. Tror inte ni lever med riktigt sjuka människor för då skulle ni aldrig stanna. Skulle ni stå ut med att se era 3 barn gå under, allt tas ifrån dom? Stolthet ärlighet hopp osv? Tack gode gud för att jag har sluppit resten av mitt liv. Snälla utsätt inte era barn för depressioner eller tom värre saker. Lämna för Guds skull för era barn blir skadade för livet. Kan även tänka mig föraktet de kommer känna för den friska föräldern som stannade. I mitt fall beskyller jag mamma men känner ofta ett sting av hat till pappa som såg o stannade. Vi var så små o hjälplösa.
    I kinamockaskogen.....

Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?